PDIII/423-1/3/1/07 - Naprawy gwarancyjne i roboty poprawkowe jako koszt uzyskania przychodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 marca 2007 r. Urząd Skarbowy w Lubinie PDIII/423-1/3/1/07 Naprawy gwarancyjne i roboty poprawkowe jako koszt uzyskania przychodu.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w L. stwierdza, że stanowisko X Spółki z o. o. z/s w L. przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2007 r., o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej kosztów uzyskania przychodów z tytułu robót poprawkowych związanych z wykonawstwem robót budowlano-montażowych i sposobu ich rozliczeń na przełomie dwóch lat podatkowych oraz kosztów napraw gwarancyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w L. wpłynął wniosek od X spółki z o. o. z/s w L. o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz, (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się wykonawstwem robót budowlano-montażowych.

Przedstawiając stan faktyczny sprawy, podatnik wskazuje, iż występują przypadki gdzie przy sporządzaniu protokołu końcowego odbioru wykonanych robót budowlanych, zamawiający wskazuje na konieczność wykonania pewnych robót poprawkowych. Na tę okoliczność sporządzany jest protokół usterek (lub notatka służbowa) określający również termin ich usunięcia. W okresie realizacji robót poprawkowych - od miesiąca do dwóch miesięcy od daty odbioru końcowego - firma ponosi dodatkowe koszty związane z zakupem materiałów, usług obcych i robocizny, którymi obciąża zakończoną budowę.

Podatnik wnosi zapytanie, czy koszty robót poprawkowych poniesione po dacie podpisania protokołu odbioru końcowego budowy są kosztami uzyskania przychodów?

Czy kosztami uzyskania przychodów są koszty napraw gwarancyjnych poniesione w okresie udzielonej na rzecz Zamawiającego gwarancji na okres od 3 do 5 lat?

Do którego r. podatkowego należy zaliczyć wydatki na usunięcie usterek w sytuacji, gdy roboty zakończono w grudniu 2006 r., a wydatki związane z ich usunięciem - w miesiącu styczniu bądź lutym 2007 r.?

Zdaniem podatnika, koszty robót poprawkowych i koszty napraw gwarancyjnych są kosztami uzyskania przychodów.

Koszty robót poprawkowych poniesione w następnym roku, a dotyczące przychodu podatkowego danego roku, należy rozliczyć na podstawie przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wydatki na naprawę poniesione w następnym roku, a dotyczące osiągniętego przychodu danego roku, jeżeli ich zarachowanie nie było możliwe w roku podatkowym, stanowią koszty uzyskania przychodu roku w którym zostały poniesione.

Spółka wnosi zapytanie, czy jej stanowisko w sprawie, przedstawione powyżej jest prawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w L. rozpatrując wniosek podatnika, zważył co następuje:

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn..: Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do końca grudnia 2006 r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) dokonano ostatniej nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Między innymi wprowadzono zmiany w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z nową definicją kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (art. 15 ust. 1 ustawy).

Obowiązujący do końca 2006 r. przepis art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczący rozliczania kosztów w czasie uległ pewnym zmianom i rozbudowie.

Podstawą tych uregulowań jest podział na koszty bezpośrednio związane z przychodem i koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Przepis art. 15 ust. 4b stanowi: "Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego r. podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1)

sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są zobowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2)

złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

-

są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Natomiast przepis art. 15 ust. 1 pkt 4c stanowi: "Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie".

Koszty robót poprawkowych, związanych z usunięciem usterek, jako koszty bezpośrednio związane z osiągnięciem przychodów, nie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów, na podstawie przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem, przedmiotowe koszty poniesione po zakończonym r. podatkowym, w którym osiągnięto przychody, a poniesione do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, są potrącalne w r. podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Gwarancje związane są ze świadczeniem usług gwarancyjnych i serwisowych, stosownie do przepisu art. 577 § 1 Kodeksu cywilnego i polegają na tym, że sprzedawca udziela kupującemu gwarancji, co do jakości rzeczy sprzedanej. Sprzedawca jest zobowiązany do usunięcia wad fizycznych rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w terminie określonym w gwarancji.

W świetle przepisów ustawy faktycznie poniesione wydatki związane z usunięciem wad (w przedmiotowej sprawie: wad w wykonanych usługach budowlanych) w ramach gwarancji będą kosztem uzyskania przychodu w roku ich poniesienia.

Należy mieć na uwadze, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

-

kar umownych i odszkodowań z tytułu wad wykonanych robót i usług oraz zwłoki w usunięciu wad wykonanych robót i usług, tj. wydatków mających charakter sankcji (art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy),

-

rezerw na przewidywane koszty napraw gwarancyjnych, bowiem nie ma obligatoryjnego obowiązku ich tworzenia (art. 16 ust. 1 pkt 27 ustawy).

W związku z powyższym, mając na uwadze stan faktyczny i prawny obowiązujący w dacie sporządzenia wniosku, należy stwierdzić, że stanowisko X Spółki o. o. z /s w L. w przedmiotowej kwestii jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl