PDII415/1/2/07 - Czy możliwe jest dokonanie korekty zeznania rocznego za 2005 r. z uwzględnieniem wydatków poniesionych na remont domu, zgodnie ze stanem faktycznym dotyczącym powierzchni użytkowej w części mieszkalnej zakupionego i remontowanego budynku?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2007 r. Urząd Skarbowy w Legnicy PDII415/1/2/07 Czy możliwe jest dokonanie korekty zeznania rocznego za 2005 r. z uwzględnieniem wydatków poniesionych na remont domu, zgodnie ze stanem faktycznym dotyczącym powierzchni użytkowej w części mieszkalnej zakupionego i remontowanego budynku?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku złożonym dnia 15 stycznia 2007 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wyjaśnienia, czy możliwe jest dokonanie korekty zeznania rocznego za 2005 r. z uwzględnieniem wydatków poniesionych na remont domu, zgodnie ze stanem faktycznym dotyczącym powierzchni użytkowej w części mieszkalnej zakupionego i remontowanego budynku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legnicy wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta, mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z treści pism wynika, że w 2005 r. wraz z małżonkiem nabyła Pani nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalno - gospodarczym. Z treści aktu notarialnego wynika, że budynek ten w części mieszkalnej posiada 20 m2 powierzchni użytkowej. Zapis ten niezgodny jest jednak ze stanem faktycznym, bowiem według stanu na dzień nabycia powierzchnia użytkowa w części mieszkalnej budynku wynosiła 61,30 m2, przy powierzchni całkowitej 112,50 m2. Biorąc pod uwagę stan techniczny budynku, zdecydowała się Pani na remont zakupionego domu. W związku z tym dokonała Pani zgłoszenia o zamiarze wykonania remontu, które to zgłoszenie zarejestrowane zostało w starostwie powiatowym w dniu 27 maja 2005 r. Składając zeznanie roczne PIT-37 za 2005 r. dokonała Pani odliczenia wydatków poniesionych na remont zakupionego domu. Następnie skorygowała Pani złożone zeznanie podatkowe. Korekta polegała na uwzględnieniu tylko wydatków w wysokości 17,78 % całości poniesionych wydatków, tj. w proporcji wynikającej ze stosunku powierzchni użytkowej wykazanej w akcie notarialnym wynoszącej 20 m2 do powierzchni całkowitej budynku 112,50 m2. Wobec tego pyta Pani: "czy w związku z powyższym możliwa jest korekta zeznania rocznego za 2005 r. z uwzględnieniem stanu faktycznego powierzchni użytkowej zakupionego i remontowanego budynku?"

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wyrażono opinię, że w przedstawionym stanie faktycznym możliwa jest korekta zeznania podatkowego.

Odnosząc się do powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy zważył, co następuje.

Prawo do zmniejszenia podatku dochodowego z tytułu wydatków poniesionych w 2005 r. na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego wynika z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956).

Jak stanowi ten przepis, wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego- budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

W świetle cytowanych wyżej przepisów, aby skorzystać z prawa do zmniejszenia podatku dochodowego niezbędne jest łączne spełnienie następujących warunków:

-

poniesienie odpowiednio udokumentowanych wydatków - w sposób określony w art. 27a ust. 6 pkt 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej,

-

wydatki te zostały poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe,

-

wydatki przeznaczono na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego.

Za tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego uważa się między innymi: własność, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego.

W przypadku, gdy spełnione zostały wymienione warunki, a podatnik w rozliczeniu rocznym nie uwzględnił wydatków poniesionych w roku podatkowym na ww. cele mieszkaniowe lub uwzględnił te wydatki w niepełnej wysokości, przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa dopuszczają możliwość złożenia korekty zeznania podatkowego. Zgodnie bowiem z przepisem art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji, w myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej, następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Stosownie do przepisu art. 72 § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku., Jak stanowi przepis art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego.

Zgodnie z treścią przepisu art. 75 § 2 pkt 1 lit. a) Ordynacji podatkowej, uprawnienie określone w § 1 (tj. do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku) przysługuje podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1, jeżeli w zeznaniach (deklaracjach), o których mowa w art. 73 § 2, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej.

W myśl art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej w przypadkach, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 lit. a) i b), podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty są obowiązani złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Mając na względzie opisany stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że przysługuje Pani prawo do odliczenia wydatków poniesionych z tytułu remontu, ale jedynie części mieszkalnej nabytego budynku mieszkalno-gospodarczego. Tytułem prawnym do remontowanego budynku mieszkalnego jest w Pani przypadku umowa sprzedaży zawarta w formie aktu notarialnego, na podstawie której nabyła Pani ten budynek. O zakresie prawa do skorzystania z ulgi remontowej decyduje zatem treść zawartej przez Panią umowy, która stanowi tytuł prawny do remontowanego budynku mieszkalnego. Nie można ograniczyć się jedynie do stwierdzenia posiadania tytułu prawnego. Z treści tego dokumentu powinno wynikać, jaką część budynku stanowi powierzchnia mieszkalna. Jeżeli więc zawarta przez Panią umowa, na podstawie której nabyła Pani wspomniany budynek mieszkalno - gospodarczy, zawiera dane niezgodne ze stanem faktycznym istniejącym w dniu zawarcia umowy, tj. jeżeli powierzchnia mieszkalna w zakupionym budynku mieszkalno - gospodarczym wynosiła faktycznie 61,30 m2, a nie jak oświadczono w akcie notarialnym 20 m2, umowa taka wymaga stosownej korekty. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że posiada Pani tytuł prawny do budynku mieszkalnego o powierzchni 20 m2. Tym samym tylko wydatki poniesione na remont tej części budynku uprawniają Panią do skorzystania z ulgi remontowo - modernizacyjnej.

Zgodnie z art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego wynikającego z prawa materialnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, tj. w stanie prawnym obowiązującym w 2005 r. Interpretacji przepisów co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy - Ordynacja podatkowa udzielono według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organ kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia - stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl