PDI415/1/6/05 - Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych najmu lokalu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2005 r. Urząd Skarbowy w Głogowie PDI415/1/6/05 Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych najmu lokalu.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głogowie stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2005 r., który wpłynął w dniu 1 marca 2005 r., o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wyboru opodatkowania, w trakcie roku podatkowego, przychodów z najmu, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głogowie wpłynął wniosek podatnika, uzupełniony dnia 17 marca 2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku podatnik opisał stan faktyczny, z którego wynika, że prowadzoną działalność gospodarczą w zakresie handlu zamierza zlikwidować z dniem 15 kwietnia 2005 r. i od dnia 15 kwietnia 2005 r. będzie wynajmował, stanowiące Jego własność lokale - mieszkalny i usługowy. Najem nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej objętej wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, a tylko lokal usługowy stanowi składnik majątku firmy, którą zamierza zlikwidować. Lokal ten nie był przedmiotem umowy najmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na tle opisanego stanu faktycznego podatnik stwierdził, że przysługuje mu prawo do opodatkowania przychodów z najmu lokali mieszkalnego i usługowego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głogowie stwierdza, że zajęte przez podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe i znajduje potwierdzenie w przytoczonych poniżej przepisach prawa podatkowego.

Z analizy opisanego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że najem lokali mieszkalnego i usługowego będzie stanowić odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), co wynika przede wszystkim z faktu, że wynajęcie lokali mieszkalnego i usługowego nastąpi dopiero po likwidacji działalności gospodarczej, której przedmiotem była działalność handlowa, a nie najem lokali. W tej sytuacji zarówno najem lokalu mieszkalnego, który nie był składnikiem majątku wykorzystywanym w prowadzonej działalności gospodarczej jak również lokalu usługowego, który był wykorzystywany w prowadzonej wcześniej działalności gospodarczej nie stanowi źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 9a ust. 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (najem prowadzony nie w ramach działalności gospodarczej), są opodatkowani na zasadach określonych w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że we właściwym urzędzie skarbowym złożą pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Jak stanowi art. 6 ust. 1a wyżej cytowanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dotyczy zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy tylko podatników osiągających przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednakże warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika - nie później do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast w przypadku rozpoczęcia najmu w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Nie ma zatem przeszkód, aby osiągane po likwidacji działalności gospodarczej przychody z najmu lokali mieszkalnego i usługowego podatnik mógł opodatkować w trakcie roku podatkowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przy zachowaniu warunków do opodatkowania w tej formie.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie niniejsze przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głogowie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl