PDI/4270-0027/07/KMA - Dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych środków pomocowych otrzymanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 października 2007 r. Izba Skarbowa w Opolu PDI/4270-0027/07/KMA Dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych środków pomocowych otrzymanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 pkt 2 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu Nr PDP/423-3-1/07 z dnia 18 maja 2007 r., dotyczące opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych środków pomocowych otrzymanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 21 lutego 2007 r. Jednostka zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie informacji w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w dniu 9 grudnia 2005 r. zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o Projektu "Wdrożenie innowacyjnej technologii druku offsetowego UV/3D celem wzrostu konkurencyjności międzynarodowej" realizowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006, Priorytet 2 Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, Działanie 2.3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycję.

Spółka, czyli beneficjent, zobowiązała się do zrealizowania Projektu w okresie od 1 czerwca 2005 r. do 30 czerwca 2008 r. Całkowite nakłady na realizacje Projektu wynoszą 1.215.250,00 zł, zaś beneficjent po spełnieniu warunków wynikających z Umowy otrzyma dofinansowanie stanowiące łącznie 50% przewidywanych wydatków kwalifikowanych wynoszących 451.473,68 zł, płatne po sfinansowaniu ze środków własnych w ratach półrocznych. W 2005 r. Spółka poniosła koszty kwalifikowane w kwocie 77.323,10 zł, a w 2006 r. 115.548,55 zł, zaś otrzymane w 2006 r. dofinansowanie wyniosło łącznie 134.164,65 zł.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się z pytaniem jak należy zakwalifikować poniesione w 2005 r. i 2006 r. koszty.

Jednostka przedstawiła również swoje stanowisko, zgodnie z którym na podstawie art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w 2005 r. pomniejszyła koszty uzyskania przychodu o kwotę 77.323 zł, zaś w 2006 r. pomniejszała koszty uzyskania przychodów co miesiąc o 50% poniesionych kosztów kwalifikowanych. W zeznaniu rocznym CIT-8 Spółka miała zamiar wykazać to w następujący sposób: koszty uzyskania przychodu pomniejszone byłyby o 50% rocznych kosztów kwalifikowanych, a dotacja w kwocie 134.164,65zł byłaby traktowana jako przychód zwolniony zgodnie z art. 17 ww. ustawy.

Postanowieniem Nr PDP/423-3-1/07 z dnia 18 maja 2007 r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, uznał przedstawione w przedmiotowym wniosku stanowisko za nieprawidłowe, stwierdzając, że pomoc otrzymana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego udzielonego na zasadach refundacji, przeznaczonego na pokrycie wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem z publicznych środków wspólnotowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych, nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również, gdy przekazanie środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z powołanego przepisu wynika, że przesłankami warunkującymi zastosowanie omawianych zwolnień są:

-

ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna;

-

zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter finansowy, z których podatnik jest finansowany;

-

bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego z określonych powyżej środków zagranicznej pomocy bezzwrotnej.

Omawiane zwolnienie adresowane jest zatem do podatników realizujących cel programu finansowanego bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Natomiast status prawny środków pomocowych z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 w zakresie zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r., jak i art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r.

Organ podatkowy wskazał, iż wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Złożona struktura organizacyjna i proceduralna udzielania pomocy pociąga za sobą również skomplikowany system przepływów finansowych, przy czym w większości przypadków środki finansowe są prefinansowane z budżetu państwa. Zatem pomoc jaką otrzymują beneficjenci sektorowych programów operacyjnych, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa przez Instytucję Wdrażającą (tutaj Polska Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości) na prefinansowanie realizowanych projektów i programów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 23.

Również środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu Państwa nie mogą być uznane za pomoc pochodząca z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r., jak i przepisach art. 106 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. A zatem w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

W konsekwencji środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23, a część otrzymana z budżetu państwa nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2006 r., a od dnia 1 stycznia 2007 r. art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy. Ponieważ, zgodnie z przedstawionymi przez Spółkę dokumentami, otrzymane środki pomocowe przeznaczone były na dofinansowanie projektu inwestycyjnego, to, jak wyjaśniono w przedmiotowym postanowieniu, wydatki poniesione przez Spółkę na ten projekt nie są kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt b i c ustawy o podatku dochodowym, a zatem otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków, nie stanowią przychodów podatkowych w myśl art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu w wyniku dokonanej z urzędu weryfikacji ww. postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu uznał, iż konieczne jest jego uzupełnienie w zakresie dotyczącym tego jakie skutki podatkowe będzie niosło otrzymanie przedmiotowej pomocy w zależności od przeznaczenia uzyskanych z tej pomocy środków, bowiem wyjaśnienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego nie uwzględnia całości przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego. Z przedmiotowego wniosku oraz przedłożonych przez Stronę dokumentów wynika bowiem, że otrzymane środki przeznaczono na dofinansowanie projektu inwestycyjnego zatytułowanego "Wdrożenie innowacyjnej technologii druku offsetowego UV/3D celem wzrostu konkurencyjności międzynarodowej". Jednakże w ramach tego projektu zaplanowano dwie kategorie wydatków tj. zakup wartości niematerialnych i prawnych oraz zapłatę rat kapitałowych wynikających z zawartych przez Spółkę dwóch umów leasingu środków trwałych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki na zakup wartości niematerialnych i prawnych nie są kosztami uzyskania przychodów, a zatem otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków, nie są przychodem podatkowym zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a tej ustawy. Natomiast odpisy amortyzacyjne od tej części wydatków na zakup wartości niematerialnych i prawnych, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów - stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy.

W przypadku natomiast środków pomocowych przyznanych na pokrycie wydatków z tytułu umów leasingu, stwierdzenie, czy stanowią one przychody podatkowe czy też nie, zależy od kwalifikacji podatkowej tych umów. Jeżeli bowiem zawarta umowa, spełnia warunki wskazane w art. 17b cyt. ustawy o podatku dochodowym, to ponoszone z jej tytułu opłaty na rzecz finansującego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów, a wówczas otrzymane środki pomocowe na pokrycie tych opłat stanowią przychód Spółki w dacie otrzymania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym. Jeżeli jest to natomiast umowa określona w art. 17f ww. ustawy, to ta część opłat, która stanowi spłatę wartości początkowej przedmiotu leasingu, nie podlega zaliczeniu do kosztów podatkowych, a zatem środki pomocowe uzyskane jako jej zwrot nie są przychodami podatkowymi, zgodnie z powołanym już wyżej art. 16 ust. 4 pkt 6a.

Jeżeli zatem, jak należy wnosić z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Spółka zakwalifikowała podatkowo przedmiotowe umowy leasingu jako umowy, o których mowa w art. 17b ustawy o podatku dochodowym i zaliczyła wynikające z nich opłaty do kosztów podatkowych w całości, to uzyskane na podstawie Umowy o dofinansowanie projektu, jako zwrot tych wydatków, środki będą w całości przychodem podatkowym w dacie otrzymania, zaś przedmiotowe koszty, wbrew stanowisku Spółki, nie będą podlegały korekcie.

Wobec powyższego postanawia się jak w sentencji.

Niniejsza decyzja interpretacyjna dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Zawarta w niej interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, jednakże jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Na mocy art. 220 § 1, art. 221 i art. 223 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl