PDFN/415/66/06 - Dofinansowanie - przychód z innych źródeł.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2006 r. Urząd Skarbowy w Rudzie Śląskiej PDFN/415/66/06 Dofinansowanie - przychód z innych źródeł.

Pytanie podatnika

Czy otrzymane w gotówce jednorazowe dofinansowanie z tytułu zakupu pieca centralnego ogrzewania podlega opodatkowaniu, jeżeli nastąpiło w roku, w którym poniesiony został wydatek oraz czy należało zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy w miesiącu następnym po miesiącu, w którym dofinansowanie wypłacono?

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rudzie Śląskiej stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 27.10.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania przychodu z tytułu otrzymanego dofinansowania związanego z zakupem pieca centralnego ogrzewania jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 10.11.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rudzie Śląskiej wpłynął wniosek z dnia 27.10.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w sierpniu 2005 r. podatnik poniósł wydatek w kwocie 2.440 zł na zakup pieca centralnego ogrzewania.

W październiku 2005 r. podatnik otrzymał z Urzędu Miasta dofinansowanie w kwocie 1.200 zł. Wątpliwości podatnika budzi sposób opodatkowania w zeznaniu rocznym otrzymanej kwoty.

Zdaniem podatnika wykazane do odliczenia wydatki poniesione na remont i modernizację budynku mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego należy pomniejszyć o kwotę otrzymanego dofinansowania.

Aktem prawnym regulującym ww. zagadnienie jest ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Definicja ta, dla potrzeb opodatkowania dochodów uzyskiwanych z innych źródeł, została uzupełniona w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy, który stanowi, że "za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12- 14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach".

Użyte przez ustawodawcę w ww. przepisie określenie "w szczególności" powoduje, że katalog wymienionych przychodów z innych źródeł nie jest zamknięty i ma jedynie charakter przykładowy.

Otrzymane przez podatnika dofinansowanie wypłacone przez podmiot (w przypadku podatnika Urząd Miasta), który nie ma obowiązku dokonania wymiany tego pieca we własnym zakresie, stanowi przychód podlegający opodatkowaniu z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast wydatek poniesiony na zakup pieca c.o. zgodnie z katalogiem wydatków mieszkaniowych zawartych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 788), w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego podlega odliczeniu od podatku, w wysokości 19% kwoty 2.440 zł, w ramach obowiązującego w latach 2003-2005 limitu wynoszącego dla budynku mieszkalnego 5.670 zł.

Jednocześnie art. 42a przedmiotowej ustawy stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku dochodowego - są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W świetle powyższego Urząd Miasta dokonując, na wniosek podatnika, wypłaty dofinansowania w związku z poniesionymi przez niego wydatkami na zakup pieca centralnego ogrzewania, nie miał obowiązku jako płatnik pobrania zaliczki na podatek dochodowy, ani podatnik nie miał też obowiązku wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego. Natomiast Urząd Miasta, zgodnie z wyżej powołanym artykułem ustawy o podatku dochodowym ma obowiązek sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł (PIT-8C), którą winien przekazać podatnikowi w terminie do końca lutego 2006 r.

Niniejsza interpretacja zgodnie z art. 14 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl