PDFI/415-36/07 - Czy w przypadku rozszerzenia działalności gospodarczej (opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) o usługi naprawy i wymiany ogumienia łącznie ze sprzedażą opon oraz o konserwację sprzętu przeciwpożarowego, działalność może nadal podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Pismo z dnia 2 sierpnia 2007 r. Urząd Skarbowy w Oświęcimiu PDFI/415-36/07 Czy w przypadku rozszerzenia działalności gospodarczej (opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) o usługi naprawy i wymiany ogumienia łącznie ze sprzedażą opon oraz o konserwację sprzętu przeciwpożarowego, działalność może nadal podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa /tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm./- po rozpatrzeniu Pana wniosku złożonego w dniu 26 czerwca 2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem złożonym w dniu 26 czerwca 2007 r. zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ze stanu faktycznego, przedstawionego w piśmie wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie- warsztat auto-mechaniki. Działalność opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie podlega Pan opodatkowaniu podatkiem VAT i nie posiada Pan kasy fiskalnej. Prowadzona działalność sklasyfikowana została w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem ....
Obecnie chce Pan rozszerzyć działalność gospodarczą o usługi naprawy i wymiany ogumienia, łącznie ze sprzedażą opon oraz usługi konserwacji sprzętu przeciwpożarowego (gaśnic).
W związku z powyższym pytanie skierowane do organu podatkowego brzmi:
Czy w przypadku rozszerzenia działalności gospodarczej o usługi naprawy i wymiany ogumienia łącznie ze sprzedażą opon oraz o konserwację sprzętu przeciwpożarowego, działalność gospodarcza może podlegać nadal opodatkowaniu podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Zdaniem Pana- takie rozszerzenie usług nie będzie skutkowało zmianą sposobu opodatkowania.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu stwierdza co następuje:
Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. brzmieniem przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy z dn. 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) cyt. "<...> opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b nie stosuje się do podatników <...> osiągających w całości lub w części przychody z tytułu <...> działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych <...>".
W razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 22 wspomnianej ustawy podatnik jest obowiązany począwszy od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba, że jest zwolniony z tego obowiązku- i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Generalnie przychody z handlu nie stanowią podstawy do wyłączenia z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Wyłączeniu podlegają wyłącznie przychody z handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
Ustawodawca wprawdzie nie skonkretyzował pojęcia "pojazdu mechanicznego" poza stwierdzeniem użytym w treści art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f, nie zastosował również odniesienia znaczenia tego pojęcia do definicji wynikających z innych ustaw, jednakże brak podatkowej definicji pojęcia "pojazdu mechanicznego" nie oznacza dowolności co do zakresu stosowania przedmiotowego przepisu.
W zaistniałej sytuacji przedmiotowe pojęcie należy interpretować zgodnie z wykładnią językową, logiczną i systemową.
Na podstawie znaczeń przypisywanych w Słowniku Języka Polskiego PWN pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka wydanie I Warszawa 1996 r. dla pojęć "pojazd", "mechaniczny", "mechanizm" gdzie:
"pojazd"- oznacza urządzenie do transportu lądowego przystosowane do poruszania się na kołach, gąsienicach, płozach po szynach, po drodze, bezpośrednio po gruncie.
"mechaniczny"- oznacza m.in.: będący mechanizmem, związany z mechanizmem, powstały na zasadzie praw mechaniki,
"mechanizm"- oznacza zespół współpracujących ze sobą części składowych maszyny lub przyrządu spełniających określone zadanie np. przenoszenie ruchu <...>,
należy przyjąć, iż ogólny zakres przepisu odnosi się do wszelkiego rodzaju urządzeń zdolnych technicznie do poruszania się na lądzie w sposób wynikający z zastosowanego typu mechanizmu.
Zawarta w określeniu ww. znaczenia pojazdu sugestia przeznaczenia urządzenia jako służącego do celów transportowych, znajduje potwierdzenie co do sposobu kwalifikacji rodzajowej tego typu urządzeń- w przepisach art. 2 ustawy z dn. 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 108, poz. 908 ze zm.).
Przepis ten zawiera w pkt 31-52 definicje pojazdu, a także poszczególnych jego rodzajów stanowiąc m.in., iż użyte w ustawie określenia oznaczają:
pojazd- środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;
pojazd silnikowy- pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego;
pojazd samochodowy- pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego;
pojazd wolnobieżny- pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego;
pojazd członowy- zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego złączonego z naczepą;
pojazd specjalny- pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji;......
ciągnik samochodowy- pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie wyłącznie do ciągnięcia przyczepy; określenie to obejmuje ciągnik siodłowy i ciągnik balastowy;
ciągnik rolniczy- pojazd silnikowy skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych;
motocykl- pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem- wielośladowy;
motorower- pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;
rower- pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem;
wózek inwalidzki- pojazd konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się osoby niepełnosprawnej, napędzany siłą mięśni lub za pomocą silnika, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do prędkości pieszego;
przyczep - pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem;
przyczepa lekka- przyczepę, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750kg;
naczepa- przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd;
Powyższy, podany przykładowo katalog urządzeń zaliczanych do "pojazdów" w rozumieniu wspomnianych przepisów, a mieszczących się w pojęciu "pojazdu mechanicznego" nie stanowi ostatecznego kryterium uznania urządzenia za "pojazd mechaniczny", ale może stanowić element wykładni logicznej.
Jest bezspornym, że skoro wyłączeniu z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym, podlega cała grupa wyrobów mieszcząca się w określeniu o charakterze ogólnym "części i akcesoria do pojazdów mechanicznych", to mieszczące się w tej grupie pojazdy samochodowe, oraz części zamienne i akcesoria do tych pojazdów- również podlegają przedmiotowemu wyłączeniu z opodatkowania w formie zryczałtowanej.
W przedmiotowej sprawie, istotnym jest stwierdzenie, czy opony mieszczą się w kategorii wyrobów określonych przez ustawodawcę jako "części i akcesoria do pojazdów mechanicznych".
Należy zauważyć, że opony jako produkt znajdują zastosowanie generalnie w większości urządzeń służących do przemieszczania się po gruncie stałym.
Wspomniany wcześniej Słownik Języka Polskiego PWN pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka, tłumaczy, iż pojęcie "opona"- to sprężysta powłoka z pokrytych gumą i złączonych ze sobą warstw tkaniny, stanowiącą zewnętrzną, stykającą się z nawierzchnią drogi część ogumienia pojazdu.
Nie ulega zatem wątpliwości, iż skoro opona stanowi część pojazdu, to przychody ze sprzedaży opon- bez względu czy stanowią one fabrycznie nowy czy też używany towar handlowy- podlegają wyłączeniu z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f powołanej na wstępie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z powyższym, w sytuacji gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokona Pan sprzedaży opon, to osiągnięcie przychodu z tego tytułu wykluczy Pana z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
POUCZENIE:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 u.O.p.).