PDFD/415-32/06 - Utrata warunków do opodatkowania osiąganych z działalności gospodarczej przychodów w wyniku jednorazowej sprzedaży dowolnego towaru.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2007 r. Drugi Urząd Skarbowy w Gliwicach PDFD/415-32/06 Utrata warunków do opodatkowania osiąganych z działalności gospodarczej przychodów w wyniku jednorazowej sprzedaży dowolnego towaru.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Strona prowadzi działalność handlową częściami zamiennymi do maszyn budowlanych z wyłączeniem ciągników.

Zdaniem Strony może nadal korzystać z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Stanowisko organu podatkowego

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. brzmieniem przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3f ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) cyt. "<..> opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b nie stosuje się do podatników <..> osiągających w całości lub w części przychody z tytułu <..> działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.<..>".

Generalnie zatem handel jako taki - w tym stanowiący przedmiot zapytania handel częściami zamiennymi do maszyn budowlanych - nie stanowi podstawy do wyłączenia z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Strona nie sprecyzowała jednakże do jakiego typu maszyn budowlanych częściami handluje deklarując jedynie wyłączenie handlu ciągnikami. W praktyce, znaczna ilość maszyn budowlanych (koparki, dźwigi itp.) spełnia warunki techniczne pozwalające zakwalifikować je do pojazdów mechanicznych - zatem stosując przepis j.w. należy uwzględnić charakter maszyny budowlanej, bowiem sprzedaż maszyn budowlanych nie będzie podlegała wyłączeniu o jakim mowa w przepisie art. 8 ust. 1 pkt 3f ww. ustawy wyłącznie pod warunkiem, iż maszyna budowlana nie jest pojazdem mechanicznym w ogólnym rozumieniu wskazanych pojęć tzn. nie posiada kół, płóz, gąsienic umożliwiających poruszanie się po gruncie, drodze, szynach w sposób samodzielny, bądź poprzez połączenie z innym pojazdem.

Ustawodawca wprawdzie nie skonkretyzował pojęcia "pojazdu mechanicznego" poza stwierdzeniem użytym w treści art. 8 ust. 1 pkt 3f, nie zastosował również odniesienia znaczenia tego pojęcia do definicji wynikających z innych ustaw, jednakże brak podatkowej definicji pojęcia "pojazdu mechanicznego" nie oznacza dowolności co zakresu stosowania przedmiotowego przepisu.

W zaistniałej sytuacji przedmiotowe pojęcie należy interpretować zgodnie z wykładnią językową i systemową.

Na podstawie znaczeń przypisywanych w Słowniku Języka Polskiego PWN pod redakcja prof. Mieczysława Szymczaka wydanie I Warszawa 1996 r. dla pojęć "pojazd", "mechaniczny", "mechanizm" gdzie:

-

"pojazd" - oznacza urządzenie do transportu lądowego przystosowane do poruszania się na kołach, gąsienicach, płozach po szynach, po drodze, bezpośrednio po gruncie.

-

"mechaniczny" - oznacza m.in.: będący mechanizmem, związany z mechanizmem, powstały na zasadzie praw mechaniki,

-

"mechanizm" - oznacza zespół współpracujących ze sobą części składowych maszyny lub przyrządu spełniających określone zadanie np. przenoszenie ruchu <..>,

należy przyjąć zatem, iż ogólny zakres przepisu odnosi się do wszelkiego rodzaju urządzeń zdolnych technicznie do poruszania się na lądzie w sposób wynikający z zastosowanego typu mechanizmu.

Zawarta w określeniu ww. znaczenia pojazdu sugestia przeznaczenia urządzenia jako służącego do celów transportowych, znajduje potwierdzenie co do sposobu kwalifikacji rodzajowej tego typu urządzeń - w przepisach art. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. z 2005 Dz. U. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

Przepis ten zawiera w pkt 31 - 52 definicje pojazdu, a także poszczególnych jego rodzajów stanowiąc m.in., iż:

31)

pojazd - środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;

32)

pojazd silnikowy - pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego;

33)

pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego;

34)

pojazd wolnobieżny - pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego;

35)

pojazd członowy - zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego złączonego z naczepą;

36)

pojazd specjalny - pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji;

42)

samochód ciężarowy - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo-osobowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą;

42a)

ciągnik samochodowy - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie wyłącznie do ciągnięcia przyczepy; określenie to obejmuje ciągnik siodłowy i ciągnik balastowy;

44)

ciągnik rolniczy - pojazd silnikowy skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych;

45)

motocykl - pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy;

46)

motorower - pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;

47)

rower - pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem;

48)

wózek inwalidzki - pojazd konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się osoby niepełnosprawnej, napędzany siłą mięśni lub za pomocą silnika, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do prędkości pieszego;

49)

zespół pojazdów - pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość; nie dotyczy to pojazdów złączonych w celu holowania;

50)

przyczepa - pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem;

51)

przyczepa lekka - przyczepę, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg;

52)

naczepa - przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd;

Powyższy, podany przykładowo katalog urządzeń zaliczanych do "pojazdów" w rozumieniu wspomnianych przepisów, a mieszczących się w pojęciu "pojazdu mechanicznego", nie stanowi ostatecznego kryterium uznania urządzenia za "pojazd mechaniczny".

Przepis art. 8 ust. 1 pkt 3f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym <..> o jakim mowa na wstępie oznacza zatem, iż jakakolwiek sprzedaż (nawet jednorazowa) dowolnego towaru (w tym przykładowo maszyny budowlanej) lecz spełniającego podstawowe, zdefiniowane w sposób powszechnie przyjęty przesłanki uzasadniające uznanie towaru za pojazd mechaniczny, oznacza utratę warunków do opodatkowania osiąganych z działalności gospodarczej przychodów, a w konsekwencji - zgodnie z art. 22 wspomnianej ustawy - podatnik jest obowiązany począwszy od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba, że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Organ podatkowy stwierdził, iż co do generalnej zasady możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym sprzedaży części i akcesoriów do maszyn budowlanych - stanowisko Strony jest prawidłowe, pod warunkiem zachowania warunków wykluczających uznanie tychże maszyn za pojazdy mechaniczne.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl