PDFD/415-10/2006/IK - Czy można uznać, że zakupione katalogi są materiałem informacyjnym lub stanowią prezent o małej wartości, co pozwoliłoby zaliczyć całość wydatków w koszty uzyskania przychodów?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 maja 2006 r. Urząd Skarbowy w Żywcu PDFD/415-10/2006/IK Czy można uznać, że zakupione katalogi są materiałem informacyjnym lub stanowią prezent o małej wartości, co pozwoliłoby zaliczyć całość wydatków w koszty uzyskania przychodów?

Pytanie podatnika

1.

Czy w świetle powyższych informacji można uznać, że zakupione katalogi są materiałem informacyjnym lub stanowią prezent o małej wartości (jednostkowa cena nabycia wynosi 4,20 zł. netto), co pozwoliłoby zaliczyć całość wydatków w koszty uzyskania przychodów?

2.

Czy przysługuje zgodnie z art. 86 pkt 8 ust. 2 ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem ww. materiałów?

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę:

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że w styczniu 2006 r. spółka cywilna w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie handlu hurtowego artykułami metalowymi zleciła wykonanie katalogów wyrobów oferowanych przez przedsiębiorstwo do sprzedaży. Katalogi te zawierają na okładce informacje o naszej firmie oraz 37 stron wyrobów śrubowych wraz z opisem technicznym (normy, klasa wytrzymałości, dostępne wymiary, rysunek) oraz tablice zawierające wykaz polskich norm i ich niemieckich i europejskich odpowiedników jak również informację o artykułach posiadających ISO. Katalogi te są przekazywane nieodpłatnie klientom przedsiębiorstwa. Do wniosku załączono 1 egzemplarz katalogu.

Przedstawione stanowisko przez podatnika w sprawie

1.

Zdaniem Pana przedmiotowe katalogi są materiałem informacyjnym, ponieważ nie spełniają warunku do uznania je za materiały reklamowe (zgodnie z definicją reprezentacji i reklamy), służą jedynie do dokładnego sprecyzowania jakiego wyrobu klient poszukuje (przez określenie dokładnych danych technicznych), co znacznie usprawnia współpracę; ponadto są rozprowadzane wśród klientów z którymi już nawiązaliśmy kontakt.

2.

Pana zdaniem, katalogi są rozprowadzane w związku z prowadzoną działalnością, w ramach, której firma dokonuje sprzedaży wyłącznie opodatkowanej, zatem zachowane zostało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu katalogów.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Artykuł 23 ust. 1 pkt 23 cytowanej ustawy o podatku dochodowym stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Wobec braku w przepisach podatkowych legalnej definicji pojęcia "reklama", należy zastosować wykładnie językową. Właściwe określenie jej zakresu ma istotne znaczenie dla ustalenia podatkowej kwalifikacji różnych działań podejmowanych przez podatników.

Na podstawie definicji ze Słownika Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA Warszawa 2003: reklama to rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu; także: środki służące do tego celu, np. plakaty, ogłoszenia w prasie, radiu i telewizji. Tak, więc reklama jest zbiorem informacji na temat towaru, czy usługi wraz z pewnymi dodatkowymi informacjami wartościującymi, które mają zachęcić do kupna reklamowanego produktu czy usługi. Natomiast informacja handlowa w przeciwieństwie do reklamy jest potocznie rozumiana jako suche stwierdzenie faktów, obiektywne spojrzenie na towar, a więc jest pozbawiona elementów zachęty do zakupu prezentowanego towaru czy usługi.

Zatem różnica pomiędzy informacją handlową a reklamą sprowadza się do tego, że pierwsza z nich ma jedynie charakter informacyjny, tzn. jej rolą jest przedstawienie produktu, firmy, ceny, miejsca, sposobu zawarcia umowy itp., natomiast celem reklamy jest nakłonienie do zakupu, do skorzystania z określonych usług. Co do zasady, każda reklama posiada cechy informacji handlowej, wzbogacone o elementy wartościujące, oceniające, nakłaniające do zakupu.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego który wskazuje na brak treści "zachwalających", "zachęcających" stwierdzić należy, iż katalogi dostarczane klientom, jako nie zawierające treści oceniających, nakłaniających do zakupu nie mają charakteru reklamy. W związku z tym należy uznać, iż koszty wydania katalogu nie są kosztami reklamy firmy tylko stanowią koszty pośrednie sprzedaży towarów handlowych i powinny stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki na podstawie ogólnej zasady zawartej w przepisie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl