PDF.I.415.11.05 - Czy istnieje obowiązek ewidencjonowania otrzymanej pomocy finansowej i dopłat w PKPiR i jak należy je udokumentować?

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2005 r. Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej PDF.I.415.11.05 Czy istnieje obowiązek ewidencjonowania otrzymanej pomocy finansowej i dopłat w PKPiR i jak należy je udokumentować?

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47a cyt. ustawy wolne od podatku są dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W ramach przedakcesyjnego programu SAPARD, w którym uczestniczy m.in. Polska, w formie bezzwrotnej pomocy, wspierana jest modernizacja rolnictwa i rozwój obszarów wiejskich. Priorytety programu dla Polski to m.in. zróżnicowanie działalności gospodarczej, która zapewni mieszkańcom alternatywne źródła dochodu, poprawa przetwórstwa i marketingu produktu rolnego. Dla projektu objętego programem biorca musi zapewnić minimum 50 % wkładu. Czas trwania programu przewidziany jest do 2006 r.

Reasumując - środki pochodzące z budżetu państwa, otrzymane przez Spółkę za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, a takim podmiotem jest Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach realizacji programu SAPARD są wolne od podatku dochodowego.

Również na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 116 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Ceny produktów rolno-spożywczych na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej kształtują się na poziomie wyższym niż ceny światowe. Dlatego też w celu zapewnienia odpowiedniej konkurencyjności produktów rolno-spożywczych przeznaczonych na wywóz Unia Europejska stosuje refundacje wywozowe.

Refundacja wywozowa jest formą dopłaty, która pokrywa, częściowo lub całkowicie, różnicę między wysokością cen produktów na rynku światowym i na rynku wewnętrznym UE. Dla towarów objętych zał. Nr 1 do Traktatu refundacje istnieją na podstawie jednej z regulacji zawartej w odpowiednim rozporządzeniu sektorowym. Dla towarów pozostałych objętych wspólną polityką rolną nie ujętych w zał. nr 1 do Traktatu uregulowania te zostały zawarte w Rozporządzeniu Komisji (WE) 1520/00 z dnia 13 lipca 2000 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu przyznawania refundacji wywozowych na niektóre produkty rolne wywożone jako towary nieobjęte załącznikiem nr 1 do Traktatu, oraz kryteria dla ustalenia wysokości sum takich refundacji.

Biorąc pod uwagę fakt, że stosowane refundacje wywozowe mają charakter dopłat bezpośrednich, źródłem pochodzenia środków finansowych otrzymującego te dopłaty jest Unia Europejska, a celem jest m.in. stabilizacja rynku, w związku z tym powyższe dopłaty stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 116 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, że otrzymana pomoc finansowa w ramach programu SAPARD oraz refundacje wywozowe w ramach WPR korzystają ze zwolnienia przedmiotowego podatnicy prowadzący podatkowe księgi przychodów i rozchodów nie mają obowiązku wykazywania otrzymanych z tego tytułu kwot w prowadzonym urządzeniu księgowym. Dokumentują zaś zgodnie z wymogami wynikającymi z odrębnych przepisów na podstawie, których otrzymują pomoc finansową czy refundacje wywozowe. Przepisy podatkowe nie czynią specjalnych wymagań tym zakresie.

Tym samym, tut. organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko podatnika w kwestii zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych otrzymanej pomocy czy refundacji wywozowych jest prawidłowe i znajduje uzasadnienia w obowiązującym prawie.

Zauważa się jednak, że jeśli dotacja objęta jest zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47a, dopłaty zaś na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 116 to wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z tych dochodów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów - art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy. Kosztami uzyskania przychodów nie są też odpisy z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywane według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie - art. 23 ust. 1 pkt 45 cyt. ustawy.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl