PD1-4151-143/06 - Wynagrodzenia z tytułu realizowania kontraktu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 listopada 2006 r. Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu PD1-4151-143/06 Wynagrodzenia z tytułu realizowania kontraktu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej

Pytanie podatnika dotyczy wynagrodzeń z tytułu realizowania kontraktu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej.

W wyniku dokonanej z urzędu weryfikacji postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu Nr PD3/415-69/05 z dnia 13 marca 2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów podatkowych na wniosek Pana Jacka J. odnośnie opodatkowania wynagrodzeń z tytułu realizowania kontraktu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej uprzejmie informuję, iż rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji uznające stanowisko Strony za nieprawidłowe jest co do zasady właściwe, z tym że w uzasadnieniu powinno zawierać inne motywy rozstrzygnięcia. Z uwagi na brak rażącego naruszenia prawa w tym postanowieniu, organ odwoławczy nie ma podstaw do wzruszenia tego rozstrzygnięcia z urzędu, stąd o prawidłowej wykładni przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uprzejmie informuje niniejszym pismem.

A mianowicie, z materiału zgromadzonego w przedmiotowej sprawie (z pisma Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 31.08.2005 r., skierowanego do "F." S.A.) wynika, że realizacja projektu finansowana jest częściowo ze środków Funduszu Spójności. Dysponentem tych środków jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która następnie przekazuje te środki do "B." S.A. Wnioskodawca jest pracownikiem firmy "B." S.A., której Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła realizację zadania.

Należy wyjaśnić, iż wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski było i jest realizowane za pomocą m. in. jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), a także z Funduszu Spójności.

Stosownie do art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Zgodnie zaś z art. 5 ust. 1 pkt 2 (w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2) ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) środki z Funduszu Spójności pochodzą z Unii Europejskiej i są środkami publicznymi.

Stąd jednostki realizujące projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych oraz z Funduszu Spójności, mogą ubiegać się o środki na prefinansowanie. Środki prefinansowanie to środki przeznaczone na pokrycie wydatków realizowanych programów i projektów pomocowych, pochodzące ze środków pożyczonych z budżetu państwa w części, która będzie podlegała refundacji, tj. zwrotowi, w tym przypadku ze środków Funduszu Spójności.

Natomiast zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) dotyczy dochodów otrzymanych przez podatnika, jeżeli:

- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej iz programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym organ podatkowy pierwszej instancji, stwierdził, że nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia osób bezpośrednio realizujących cel projektu, jeśli ich wypłata realizowana jest ze środków własnych beneficjenta, bowiem w takiej sytuacji środki na zapłatę nie pochodzą ze środków pomocowych, a sfinansowanie wynagrodzeń nie stało się jeszcze faktem. Organ uznał zatem za słuszne pobieranie przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy.

Organ pierwszej instancji stwierdził ponadto, że w przypadku faktycznego refinansowania ze środków pomocowych wynagrodzeń (gdy sfinansowanie wynagrodzeń ze środków pomocowych jest już faktem) Podatnik może wystąpić do właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreśla się, iż w przedmiotowej sprawie problem bezpośredniej realizacji celu programu jest sprawą drugorzędną.

Istotne jest zaś, iż środki z Funduszu Spójności stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, prefinansowanych ze środków budżetu państwa. Zatem skoro w tym przypadku środki pochodzą z budżetu państwa, to nie jest to pomoc otrzymana z bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy. Stąd do dochodów Pana Jacka J. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy w ogóle nie ma zastosowania.

Tym samym dochody uzyskiwane przez Pana Jacka J. na podstawie umowy o pracę podlegają opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem nawet w przypadku faktycznego refinansowania ze środków pomocowych wynagrodzenia Panu Jackowi J., brak jest podstaw do stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe stanowisko potwierdzają wyjaśnienia Ministra Finansów zawarte w piśmie z dnia 30.08.2006 znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412.

Zauważa się jednocześnie, iż zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 dotyczy dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE), nie zaś z Funduszy Strukturalnych czy też z Funduszu Spójności, gdyż w tych przypadkach przedmiotowa pomoc stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl