PD-III/423-1/11/4/06 - Przychody związku zawodowego a zwolnienie przedmiotowe w CIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 marca 2006 r. Urząd Skarbowy w Lubinie PD-III/423-1/11/4/06 Przychody związku zawodowego a zwolnienie przedmiotowe w CIT.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14b § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w L. stwierdza, że stanowisko podatnika, przedstawione we wniosku b/n z dnia 25 stycznia 2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 31 stycznia 2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej ustalania dochodu wolnego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w L. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz, (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14b § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Związek Zawodowy ... oprócz działalności statutowej prowadzi działalność gospodarczą. Organizacja korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Podatnik wskazuje, iż w świetle obowiązujących przepisów podatkowych koszty z tytułu niewypłaconych wynagrodzeń i nieopłaconych składek na ubezpieczenie społeczne dotyczące danego okresu obrachunkowego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów tego okresu, a zatem zwiększają dochód. Na przykład: składki ZUS od wynagrodzeń za m-c listopad 2005 r. wypłaconych w grudniu 2005 r., odprowadzonych (zapłaconych) w styczniu 2006 r. będą kosztami uzyskania przychodów roku 2006, a dokładnie ? miesiąca stycznia 2006. Stąd wątpliwości jednostki: czy tak ustalony dochód, z pominięciem kosztów z tytułu niewypłaconych wynagrodzeń i nieopłaconych składek na ubezpieczenie społeczne, korzysta ze zwolnienia na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w L., mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący w dacie złożenia wniosku, postanawia udzielić następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekroczą sumę przychodów, różnica jest stratą.

Z reguły, jest to dochód wynikający z prowadzonej ewidencji rachunkowej, skorygowany o koszty i wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 39 wyżej cytowanej ustawy stanowi: "Wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw" w części przeznaczonej wyłącznie na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej?.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Natomiast z art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a cyt. ustawy wynika, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2, 4-9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłaconych przez zakład pracy, jak również nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, z zastrzeżeniem pkt 40, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

W świetle obowiązujących przepisów do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wynagrodzenia, jak również narzuty na wynagrodzenia w momencie dokonania ich wypłaty, bądź postawienia do dyspozycji. Zatem, jeżeli wynagrodzenia płacone są lub stawiane do dyspozycji w miesiącu następnym za miesiąc poprzedni, to będą one stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu dokonania ich wypłaty, bądź postawienia do dyspozycji.

W konsekwencji koszty te, w miesiącu którego dotyczą, wpływają na zwiększenie osiągniętego dochodu w rozumieniu przepisów podatkowych. Dochód ten jest wolny od podatku, jeśli koszty są związane z realizacją celów statutowych jednostki (art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy).

W świetle przytoczonego wyżej stanu prawnego oraz faktycznego, stanowisko podatnika, zawarte we wniosku z dnia 25 stycznia 2006 r., uzupełnionego pismem z dnia 31 stycznia 2006 r. - jest prawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl