PD II 415/1/51/05 - Odliczanie wydatków na cele mieszkaniowe - zakupy na raty

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2006 r. Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście PD II 415/1/51/05 Odliczanie wydatków na cele mieszkaniowe - zakupy na raty

Pytanie podatnika

Czy podatnik, który kupuje ogrzewacz gazowy na raty, ma prawo do odliczenia całości wydatku związanego z zakupem ogrzewacza, czy tylko tej części, która została spłacona ratami?

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni w listopadzie 2005 r. zakupiła ogrzewacz gazowy ciepłej wody. Na nowe urządzenie i usługę montażu otrzymała fakturę VAT na kwotę 1150,00 zł brutto potwierdzającą zakup i montaż. Ze względu na trudną sytuację materialną podatniczka była zmuszona dokonać zakupu w systemie ratalnym zapłata w 10 miesięcznych ratach. Termin płatności pierwszej raty mija w grudniu 2005 r., płatność następnych rat nastąpi odpowiednio każdego miesiąca w roku 2006.

Na tle powyższych okoliczności podatniczka pyta - czy może dokonać odliczenia od podatku w rocznym zeznaniu podatkowym od osób fizycznych za rok 2005 w wysokości 19 % od kwoty brutto z faktury wynoszącej 1 150,00 zł, czy tylko 19% od kwoty raty zapłaconej w 2005 r.?

Zdaniem wnioskodawczyni zgodnie z przepisem ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych poniesiony wydatek na ogrzewacz może odliczyć od podatku za rok 2005 r. w kwocie ustalonej na podstawie faktury tj. w wysokości 1150,00 zł, mimo, że płatność realizowana będzie w 10 ratach.

Tutejszy organ podatkowy uznaje przedstawione stanowisko w sprawie za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r., podatek dochodowy (...), obliczony zgodnie z art. 27 według skali podatkowej (...), zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Przepisy ww. ustawy przewidują możliwość skorzystania z tej ulgi poprzez odliczenie od podatku (granicach limitu 19%) faktycznie poniesionych wydatków. Wydatki takie zgodnie warunkami przepisem art. 27a ust. 1 pkt 6 wyżej cytowanej ustawy ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika VAT, niekorzystającego ze zwolnienia warunkami tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej na podstawie dowodu wpłaty. Podstawowymi warunkami korzystania z tego odliczenia jest posiadanie tytułu prawnego do remontowanego budynku lub lokalu oraz poniesienie wydatku, który kwalifikowany jest jako wydatek podlegający odliczeniu od podatku z tego tytułu.

Podstawę do odliczenia od podatku ponoszonych wydatków na cele mieszkaniowe stanowią faktury stwierdzające poniesienie przez podatnika wydatku z tego tytułu w pełnej wysokości wynikającej z faktury, nie zaś kwota faktycznie zapłaconych w danym roku podatkowym rat kredytu, zaciągniętego na sfinansowanie tychże wydatków. Źródło finansowania wydatków ponoszonych na remont i modernizację lokalu (budynku) mieszkalnego pozostaje bez wpływu na możliwość ich odliczania od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl