PD I A-415/12/2005 - Remanent likwidacyjny a wyposażenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2006 r. Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu PD I A-415/12/2005 Remanent likwidacyjny a wyposażenie.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z Pani pismem z dnia 10.11.2005 r. (data wpływu 14.11.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie,

postanawia

uznać za prawidłową interpretację dotyczącą objęcia remanentem wyposażenia pozostającego po likwidacji działalności i opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym dochodu obliczonego zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 10.11.2005 r. (data wpływu 14.11.2005 r.) zwróciła się Pani z zapytaniem dotyczącym opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym ustalonym na podstawie art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych remanentu likwidacyjnego, którym objęto materiały pomocnicze oraz rzeczowe składniki majątku związanego z wykonywaną działalnością niebędące środkami trwałymi.

Stosownie do przepisu art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik składając zapytanie do właściwego urzędu zgodnie z art. 14a § 2 ww. ustawy jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że w dniu 30 lipca 2005 r. zaprzestała Pani prowadzenia działalności gospodarczej - ... - i w deklaracji podatkowej PIT - 5 za miesiąc lipiec wykazała zryczałtowany podatek dochodowy ustalony na podstawie art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z dyspozycją tego przepisu remanentem likwidacyjnym objęła Pani materiały pomocnicze oraz rzeczowe składniki majątku związanego z wykonywaną działalnością niebędące środkami trwałymi, na nabycie których wydatki zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Tutejszy organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z treścią § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.VIII.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) w przypadku likwidacji działalności podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury (remanentu) obejmującego towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady. Ponadto w razie zawiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego o likwidacji działalności, spisem z natury należy objąć również wyposażenie.

Za wyposażenie uważa się rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym do środków trwałych - traktuje o tym § 3 pkt 7 powołanego wyżej rozporządzenia Min.Fin. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Stosownie do postanowień § 29 ust. 8 cyt. rozporządzenia podatnik jest obowiązany dokonać wyceny wyposażenia objętego spisem z natury sporządzonym na dzień likwidacji według cen zakupu.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w razie zawiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadów oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, niebędących środkami trwałymi, takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił, w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:

- w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,

- nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,

- osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,

- nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo kapitałową spółkę handlową.

Stosownie do przepisu art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności.

Reasumując w sytuacji likwidacji działalności gospodarczej podatnik obowiązany jest ustalić podlegający opodatkowaniu dochód na dzień likwidacji w sposób przewidziany w treści art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konsekwencją takiego rozwiązania jest to, że dochód uzyskany z dokonywanej sprzedaży polikwidacyjnej pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych oraz rzeczowych składników majątku związanego z działalnością gospodarczą niebędących środkami trwałymi (ujętych uprzednio w remanencie likwidacyjnym) nie podlega powtórnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a osoba dokonująca takiej sprzedaży nie jest uważana z tego tytułu za podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu stwierdza, że stanowisko Pani wyrażone w piśmie z dnia 14.11.2005 r. (data wpływu) w kwestii opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym remanentu likwidacyjnego jest prawidłowe.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organ podatkowy i organy kontrolni skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z dyspozycją art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania. Zażalenie zgodnie z przepisem art. 222 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl