PD-I/423-1/MG/06 - Nieodpłatne udostępnienie nieruchomości na cele społecznie użyteczne

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2006 r. Urząd Skarbowy w Prudniku PD-I/423-1/MG/06 Nieodpłatne udostępnienie nieruchomości na cele społecznie użyteczne

Pytanie podatnika

Czy istnieje obowiązek ustalenia przychodu w przypadku nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości na cele społecznie użytecznie?

Postanowienie

Działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w związku ze złożonym w dniu 01.02.2006 r. wnioskiem... z siedzibą... w sprawie interpretacji prawa podatkowego o zakresie zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stwierdza, iż stanowisko zajęte w przedmiocie postawionego pytania jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Z treści art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) wynika, że stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 1 lutego 2006 r. do tutejszego organu wpłynął wniosek... z siedzibą... w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego do którego dodatkowo załączono umowę najmu zawartą w dniu 15 stycznia 2006 r.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, że wnioskodawca zamierza udostępnić nieodpłatnie pomieszczenie w budynku przedszkola dla powstałego Stowarzyszenia. Nowo powstałe Stowarzyszenie realizować będzie m.in. takie cele jak:

- dbałość o rozwój i ochronę praw wychowanków przedszkola,

- finansowanie bazy przedszkola poprzez zakup zabawek, sprzętu, mebli itp.,

- finansowanie wydatków niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania przedszkola,

- udzielanie pomocy finansowej w zakupie materiałów piśmiennych i pomocy dydaktycznych dla wychowanków przedszkola.

Aktualnie Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wątpliwości Jednostki sprowadzają się do potwierdzenia bądź skorygowania zajętego stanowiska w zakresie interpretacji przepisu art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym w przypadku nieruchomości lub jej części udostępnionej nieodpłatnie do użytku m.in. na cele oświatowe, oświatowo-wychowawcze, kulturalne nie ustala się przychodu z tego tytułu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez podatnika i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z treści art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wynika, że przychodem z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 jest m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Z brzmienia art. 13 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika natomiast, że za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 3, uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju. Zgodnie z art. 13 ust. 2 tejże ustawy przepisu ust. 1 nie stosuje się przy udostępnieniu:

1) lokali mieszkalnych osobom pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których stanowi ono nieodpłatne świadczenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

2) nieruchomości lub jej części do użytku na cele działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym,

3) nieruchomości lub ich części przekazanych do używania przez podmiot publiczny partnerowi prywatnemu lub spółce, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, w ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, jeżeli jest ono przedmiotem wkładu własnego, o którym mowa w art. 4 pkt 6 tej ustawy.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik, który oddaje nieruchomość do nieodpłatnego używania ma obowiązek ustalenia z tego tytułu przychodu. Za przychód uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych określa jednak okoliczności, które wyłączają obowiązek ustalania przychodu z nieodpłatnie oddanych do używania nieruchomości. Przychodu nie ustala się zatem m.in. w sytuacji, gdy właściciel nieruchomości oddał bezpłatnie nieruchomość lub jej część do użytku na działalność naukową, naukowo-techniczną, oświatową, oświatowo-wychowawczą, kulturalną, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym.

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca przedłożył zawartą w dniu 15 stycznia 2006 r. umowę (nieprawidłowo nazwaną jako umowę najmu), z treści której wynika, że Jednostka udostępnia nieodpłatnie pomieszczenie biurowe na rzecz Stowarzyszenia.

Z będących w posiadaniu tutejszego organu akt rejestrowych Stowarzyszenia w tym m.in. statutu i postanowienia o wpisie do rejestru sądowego wynika, że utworzone jednostka jest organizacją pożytku publicznego realizującą działalność opiekuńczą, wychowawczą i edukacyjną w przedszkolach.

Uznać zatem należy, że Stowarzyszenie realizuje cele społecznie użyteczne, co skutkuje w przypadku wnioskodawcy możliwością korzystania przy ustalaniu przychodu z wyłączenia określonego przepisem art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku stoi na stanowisku, że wnioskodawca nie ma obowiązku ustalania przychodu w związku z nieodpłatnym udostępnieniem pomieszczeń biurowych, przychód natomiast powstanie po stronie Stowarzyszenia korzystającego z nieruchomości nieodpłatnie.

W świetle powyższego w ocenie tutejszego organu stanowisko zajęte przez Jednostkę jest prawidłowe.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, że udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Przy tym należy także podkreślić, że interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (vide art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia służy stronie na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu, które wnosi się w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie.

Zażalenie powinno spełniać wymogi zawarte w art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, tj. zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie w znakach opłaty skarbowej (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532), część I pkt 1 i 2 załącznika do ww. ustawy (stawka opłaty skarbowej na odwołanie wynosi 5 zł oraz 0,50 zł od załącznika).

Pismo podpisał Zastępca Naczelnika Urzędu Skarbowego w Prudniku mgr Jacek Kułakowski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl