Pd I-31100/00030/07 - Czy istnieje obowiązek sporządzenia deklaracji na formularzu według ustalonego wzoru?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2007 r. Urząd Miasta w Rybniku Pd I-31100/00030/07 Czy istnieje obowiązek sporządzenia deklaracji na formularzu według ustalonego wzoru?

POSTANOWIENIE

Na podstawie: - art. 14a § 1,3 i 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

postanawiam:

1)

udzielić na wniosek spółki,.. interpretacji przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) stwierdzając, że:

a.

wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru", użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy, oznacza formularz ustalony przez radę gminy, zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości,

b.

złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości zawierającej szerszy zakres danych niż określony przez radę gminy wypełnia dyspozycje art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych pod warunkiem, że sporządzona jest na formularzu ustalonym przez radę gminy,

c.

przepisy prawa podatkowego nie przewidują sankcji za złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości wykorzystującej inny układ graficzny, niż określony przez radę gminy" a zawierającej wszystkie dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.

2)

odmówić interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2007 r. do Urzędu Miasta w Rybniku wpłynął wniosek spółki z dnia 12 czerwca 2007 r. skierowany do Prezydenta Miasta Rybnika o udzielenie interpretacji co do zakresu i zastosowania przepisu art. 6 ust. 9 i ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1994 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm.). Podatnik ze względu mi dużą ilość składanych formularzy deklaracji na podatek ód nieruchomości, w związku z posiadaniem licznych budynków, budowli i gruntów podlegających opodatkowaniu przed różnymi organami podatkowymi, pragnie zunifikować formularze deklaracji na podatek od nieruchomości, poprzez przygotowanie takich, które uwzględniałyby zakres danych określonych przez gminy. W związku z powyższym podatnik w złożonym wniosku pyta czy w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości wymagany jest formularz według ustalonego wzoru przez radę gminy (zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych), czy też wystarczy formularz zawierający niezbędne dane o przedmiocie i podmiocie opodatkowania potrzebne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości (zgodnie z art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Pytanie dotyczy także ewentualnych sankcji za zastosowanie w formularzu deklaracji podatku od nieruchomości innego układu graficznego niż określony przez radę gminy.

Zdaniem Spółki każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez rady gmin na dany rok kalendarzowy, jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a w konsekwencji tego złożenie formularzy, które wykorzystywałyby inny układ graficzny, nie grozi żadnymi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego i przepisów prawa karnego skarbowego.

W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości Prezydent Miasta na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Obecnie w stosunku do Spółki nie toczy się żadne postępowanie podatkowe, w związku z czym Prezydent Miasta Rybnika może udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych: "Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej (...) są obowiązane składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku". Z przepisu ww. artykułu wynika obowiązek składania przez określonych podatników deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzach według ustalonego wzoru. Artykuł 6 ust. 13 w brzmieniu: "Rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 6 i w ust. 9 pkt 1; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości", potwierdza jedynie obowiązek składania deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzach zgodnych z określonym wzorem ustalonym przez radę gminy. Kompetentnym organem do ustalenia wzoru tych formularzy i deklaracji jest rada gminy.

Zatem art. 6 ust. 9 i 13 zawiera informację o tym samym formularzu deklaracji na podatek od nieruchomości, bez rozróżnienia na formularz wg ustalonego wzoru i formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędny do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, jak przedstawiła to w swoim stanowisku Spółka.

Rada gminy ustala wzór formularza deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierający zakres danych niezbędny do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, w związku z czym złożenie formularza zawierającego szerszy zakres danych wypełnia dyspozycje art. 6 ust. 9 pkt 1, a także art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, pod warunkiem, że informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzone będą na formularzu według wzoru ustalonego przez radę gminy.

Przepisy prawa podatkowego nie przewidują sankcji za złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości wykorzystującej inny układ graficzny, niż określony przez Radę Gminy a zawierający wszystkie dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Ordynacja podatkowa przewiduje w art. 274 jedynie czynności sprawdzające w stosunku do korekt deklaracji zawierających błędy rachunkowe i inne oczywiste omyłki popełnione przy wypełnianiu deklaracji, lub gdy deklaracje wypełniono niezgodnie z ustalonymi wymaganiami. Wtedy organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień ma prawo skorygować deklarację dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, bądź zwrócić się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 interpretacja nie jest dla wnioskodawcy wiążąca.

Odmawia się interpretacji przepisów prawa karnego skarbowego z uwagi na treść art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Prezydent Miasta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, a przez przepisy prawa podatkowego, zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, rozumie się przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych, zaś prawo karne skarbowe nie jest ustawą podatkową podlegającą interpretacji przez Prezydenta Miasta Rybnika

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl