PD.423-69/06 - Wycieczka dla kontrahentów jako nagroda w sprzedaży premiowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lutego 2007 r. Lubelski Urząd Skarbowy w Lublinie PD.423-69/06 Wycieczka dla kontrahentów jako nagroda w sprzedaży premiowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w celu zwiększenia obrotów Spółdzielnia prowadzi dla swoich klientów sprzedaż premiową towarów. Jak wyjaśniono, dla biorących udział w sprzedaży premiowej kontrahentów nagrodą jest wycieczka zagraniczna. Tak więc wykonanie obowiązku wręczenia nagrody w sprzedaży premiowej wiąże się nierozerwalnie z czynnością dokonania wcześniejszego zakupu towarów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują odrębnie zagadnienia sprzedaży premiowej czy innych form promocji. Kwestię zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wszelkiego rodzaju prezenty (nagrody, premie) przekazane w celu uatrakcyjnienia sprzedaży należy rozpatrywać na gruncie ogólnych zasad sformułowanych w art. 15 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Generalnie można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Sprzedaż premiowa jest publicznym przyrzeczeniem, że za spełnienie określonych warunków zostanie przyznana nagroda - premia. Daną czynność można uznać za sprzedaż premiową jeżeli m.in.:

-

dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,

-

nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,

-

nagroda nie zostaje przyznana w formie pieniężnej ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

Jak wyjaśniono warunki przyznania premii określone zostały w regulaminie sprzedaży premiowej. Działania podatnika zmierzające do uatrakcyjnienia sprzedaży, zachęcenia potencjalnych klientów do większych zakupów, może przyczynić się lub przyczyniło do zwiększenia przychodów. Organizacja sprzedaży premiowej, przyznawanie nagród ma również na celu umocnienie więzi gospodarczych (handlowych) podatnika z jego kontrahentami (nabywcami). Możliwość uzyskania atrakcyjnych nagród skłania nabywców do kontynuowania zakupów w firmie, która je oferuje. Wpływa zatem na wzrost sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółdzielnię przychody.

Reasumując należy stwierdzić, że wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej jak i zakup nagrody w postaci wycieczki oraz oddelegowanie pracownika do obsługi przedmiotowej nagrody-wycieczki mogą stanowić koszt uzyskania przychodów na podstawie ogólnego przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Opublikowano: S.Podat. 2007/8/25-26