PD-423-62/GC/05 - Warunki zwolnienia dywidend od podatku dochodowego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2005 r. Opolski Urząd Skarbowy w Opolu PD-423-62/GC/05 Warunki zwolnienia dywidend od podatku dochodowego

Pytanie podatnika

Czy podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego dochody z dywidendy wypłacanej niemieckiemu akcjonariuszowi?

Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów z dywidendy wypłacanej niemieckiemu akcjonariuszowi, przedstawione w piśmie z dnia 21 czerwca 2005 r. jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 21 czerwca 2005 r., Spółka zwróciła się z wnioskiem do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Organ podatkowy pismem nr PD-423-62-1/GC/2005 z dnia 24 czerwca 2005 r. wezwał Spółkę do usunięcia braków we wniosku. Wskazane braki zostały przez Spółkę usunięte pismem z dnia 27 czerwca 2005 r.

Przedstawiony w piśmie stan faktyczny jest następujący:

Wnioskodawca jest spółką z udziałem kapitału zagranicznego. Głównym akcjonariuszem jest niemiecka spółka prawa handlowego, posiadająca 99,91% akcji. Niemiecka spółka powstała w roku 2004 z połączenia 8 firm niemieckich. Jedną z tych łączących się firm była spółka posiadająca 99,91% akcji Wnioskodawcy. Połączenie było efektem restrukturyzacji przejętych firm, a powstała spółka niemiecka - aktualny akcjonariusz przejęła wszelkie zobowiązania tych firm. W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka przyjmuje, iż spółka niemiecka otrzymująca dywidendę posiada nieprzerwanie przez okres dwóch lat Jej akcje. Spółka zwróciła się o wyjaśnienie dotyczące obowiązku uiszczenia podatku od dywidendy lub zwolnienia z opodatkowania, a także wskazania podmiotu, na którym spoczywa obowiązek podatkowy, miejsca odprowadzenia podatku i kwoty opodatkowania. Spółka stoi na stanowisku, iż spełniając wszystkie warunki wymienione w art. 22 ust. 4 i art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z art. 10 Umowy między Rzeczpospolita Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od majątku i dochodu wypłacana przez Nią dywidenda podlega zwolnieniu z opodatkowania. Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawia następujące stanowisko:

Stosownie do postanowień art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.- zwanej dalej "ustawą"), podatek dochodowy od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, od podatników nie mających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, ustalony został w wysokości 19 % przychodu, chyba że umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu zawarta z krajem miejsca siedziby lub zarządu podatnika stanowi inaczej. Ustawa wprowadza możliwość całkowitego zwolnienia z tego podatku, co wynika z art. 22 ust. 4 ustawy, a warunkiem zwolnienia jest łączne spełnienie wymogów określonych w punktach 1-4 tego przepisu. Przesłanki upoważniające do zwolnienia z podatku są następujące:

1. wypłacającym dywidendę jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2. uzyskującym przychody z dywidend jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3. w okresie od 1 stycznia 2005 do 31 grudnia 2006 spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 20 % udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1 (udział ten w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. będzie wynosił nie mniej 15%, a po 1 stycznia 2009 r. nie mniej niż 10%),

4. odbiorcą przychodów z dywidend jest

a) spółka, o której mowa w pkt 2, albo

b) położony poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, w rozumieniu art. 20 ust. 13, spółki, o której mowa w pkt 2, jeżeli osiągnięty dochód (przychód) podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Dodatkowym warunkiem wynikającym z art. 22 ust. 4a ustawy jest wymóg, aby spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych posiadała udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności, nieprzerwanie przez okres dwóch lat, natomiast art. 22 ust. 6 precyzuje, że przepisy dotyczące opodatkowania dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych i zwolnienia od podatku, stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy. Ponadto, stosownie do postanowień art. 26 ust. 1c pkt 1 ustawy, zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 jest możliwe wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę otrzymująca dywidendę, jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej zaświadczeniem (certyfikat rezydencji).

Z treści pisma wynika, iż wątpliwości Spółki dotyczą spełnienia warunku wynikającego z art. 22 ust. 4a ustawy, ponieważ aktualny akcjonariusz Spółki - niemiecka spółka prawa handlowego - istnieje faktycznie od 2004 r. i od tego roku posiada akcje Spółki. Organ podatkowy wyjaśnia więc, że stosownie do postanowień art. 22 ust. 4b zwolnienie ma również zastosowanie, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) w wysokości określonej w art. 22 ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody z tytułu udziału w zysku osoby prawnej, upływa po dniu uzyskania tych przychodów. Oznacza to że okres dwuletniego posiadania akcji nie musi upływać przed dniem dokonania wypłaty. Zatem fakt, iż aktualny niemiecki akcjonariusz posiada akcje Spółki krócej niż dwa lata nie pozbawia go prawa do korzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 22 ust. 4 ustawy i jedynie niedotrzymanie przez niego warunku posiadania akcji nieprzerwanie przez okres dwóch lat powodować będzie obowiązek zapłaty podatku wraz z odsetkami - co wynika z treści powołanego art. 22 ust. 4b. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że również pozostałe warunki od których zależy zwolnienia z pobierania "u źródła" podatku od wypłacanej dywidend są spełnione, co dla Spółki oznacza brak obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku od wypłaconej dywidendy.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Spółki, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 i art. 223 § 1, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl