PD-423/3256/GK-1/III-1/05 - Refundacja zakupu ze środków unijnych - korekta odpisów amortyzacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 września 2005 r. Urząd Skarbowy w Grajewie PD-423/3256/GK-1/III-1/05 Refundacja zakupu ze środków unijnych - korekta odpisów amortyzacyjnych.

Pytanie podatnika

W jaki sposób należy skorygować odpisy amortyzacyjne od środka trwałego, jeżeli część wydatków inwestycyjnych / w trakcie amortyzacji / zostało zrefundowanych ze środków unijnych?

Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. w X do celów prowadzonej działalności gospodarczej w dniu 17 grudnia 2004 r. dokonało zakupu zestawu maszyn i urządzeń do układania nawierzchni bitumicznych na łączną kwotę wartości netto 1.114.883,00 zł i przyjęło do ewidencji środków trwałych. Równolegle z projektem zrealizowania tego zadania inwestycyjnego został zgłoszony wniosek o dofinansowanie zakupu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, sfinalizowany zawartą w dniu 27 maja 2005 r. umową o przyznanie dotacji w wysokości 50% poniesionych wydatków i w tej chwili Przedsiębiorstwo oczekuje na przekazanie tej kwoty na konto.

W związku z tym Przedsiębiorstwo zwróciło się z wnioskiem o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego w zakresie stosowania przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powołując się na powyższy przepis wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko w sprawie: Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. "W związku z tym otrzymaną kwotę dotacji wolną od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym Przedsiębiorstwo odniesie na rozliczenia międzyokresowe przychodów. W miesiącu, w którym otrzyma dotację dokona korekty dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych od wartości środków trwałych objętych refundacją polegającej na ustaleniu kwoty niestanowiącej kosztów uzyskania przychodów i równolegle przeniesie odpowiednią wartość na konto rozliczeń międzyokresowych i pozostałych przychodów operacyjnych. W następnych miesiącach danego okresu sprawozdawczego w ewidencji umorzeń środków trwałych częściowo zrefundowanych w formie dotacji, w rozliczeniach odpisów amortyzacyjnych Przedsiębiorstwo wydzieli kwoty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów i równolegle ujmie w ewidencji księgowej w sposób podany w poprzednim zdaniu. Do czasu otrzymania refundacji, zdaniem Przedsiębiorstwa, naliczone pełne odpisy amortyzacyjne są kosztem uzyskania przychodu i nie zachodzi potrzeba składania korekt uprzednio złożonych deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych."

Mając na uwadze powyższe, w obecnym stanie prawnym, tut. Organ podatkowy podziela w pełni stanowisko Przedsiębiorstwa w przedstawionej sprawie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl