PD/423-12.1/GC/2006 - Czy dopłaty (refundacje wywozowe) za eksport cukru, który nie może być sprzedany na rynku unijnym, wypłacane spółce ze środków unijnych przez Agencję Rynku Rolnego, są dopłatami bezpośrednimi przekazywanymi producentom w ramach Wspólnej Polityki Rolnej i podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego?

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2006 r. Opolski Urząd Skarbowy w Opolu PD/423-12.1/GC/2006 Czy dopłaty (refundacje wywozowe) za eksport cukru, który nie może być sprzedany na rynku unijnym, wypłacane spółce ze środków unijnych przez Agencję Rynku Rolnego, są dopłatami bezpośrednimi przekazywanymi producentom w ramach Wspólnej Polityki Rolnej i podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego?

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki w sprawie stosowania przepisów podatku dochodowego od osób prawnych, przedstawione w piśmie z dnia 20 marca 2006 r. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem nr DF/388/06 z dnia 20 marca 2006 r., które do Kancelarii tutejszego Urzędu wpłynęło w dniu 23 marca 2006 r., Spółka zwróciła się z wnioskiem do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Braki formalne stwierdzone we wniosku, na wezwanie organu podatkowego zostały usunięte pismem nr DF/864/06 z dnia 10 kwietnia 2006 r. (data wpływu do Kancelarii Urzędu - 12 kwiecień 2006 r.)Wniosek zawierał dwa problemy, które zostały rozstrzygnięte przez organ podatkowy odrębnymi postanowieniami.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku jest następujący:

Wnioskodawca jest producentem cukru. Sprzedaż cukru do odbiorców spoza Unii Europejskiej, odbywa się według cen światowych, które są niższe od cen interwencyjnych, obowiązujących na rynku unijnym. W ramach wspólnej polityki rolnej, różnica pomiędzy ceną interwencyjną obowiązującą na rynku unijnym a ceną światową pokrywana jest refundacją wywozową. Rozliczaniem i wypłatą przedmiotowych refundacji zajmuje się Agencja Rynku Rolnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, dopłaty (refundacje wywozowe) za eksport cukru, który nie może być sprzedany na rynku unijnym, wypłacane Spółce ze środków unijnych przez Agencję Rynku Rolnego są dopłatami bezpośrednimi przekazywanymi producentom w ramach Wspólnej Polityki Rolnej i zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają zwolnieniu z tego podatku. Spółka zwróciła się do organu podatkowego o potwierdzenie powyższego poglądu.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawia następujące stanowisko:

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "ustawą"), wolne od podatku są: "dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów". Wspólna polityka rolna, prowadzona w państwach członkowskich Unii Europejskiej realizowana jest poprzez politykę kontroli rynku, która polega na ustanowieniu dla produktów rolnych specjalnego systemu w postaci "wspólnej organizacji rynku". Jedną z zasad wspólnej organizacji rynku jest przyznanie priorytetu produktom unijnym poprzez wprowadzenie systemu ochrony rolnictwa europejskiego oraz systemu subwencjonowania sprzedaży produktów europejskich do państw trzecich. Stosowane dopłaty, w przepisach nazywane "refundacjami wywozowymi" pokrywają różnice pomiędzy cenami europejskimi a cenami światowymi.

Obowiązującym aktualnie aktem prawnym regulującym zasady organizacji unijnego rynku cukru jest Rozporządzenie Rady (WE) Nr 1260/2001 z dnia 19 czerwca 2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru (Dz. U. UE L z dnia 30 czerwca 2001 r.) Przepis ten, regulujący między innymi zasady wspólnego systemu handlowego na zewnętrznych granicach Wspólnoty, w art. 28, 29 i 30 normuje zasady dotyczące przyznawania, ustalania wysokości i udzielania refundacji wywozowych.

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42, poz. 386 z późn. zm.), na polskim obszarze celnym zadania w ramach Wspólnej Polityki Rolnej wykonuje Agencja Rynku Rolnego. Do zadań Agencji w zakresie rynku cukru należy:

-

organizacja polskiego rynku cukru,

-

administrowanie obrotem z zagranicą, a w szczególności wydawanie i rozliczanie pozwoleń wywóz cukru oraz wydawanie dokumentów wymaganych do naliczenia i wypłacenia refundacji wywozowych oraz naliczenia opłat wywozowych,

-

realizacja płatności w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej.

Z powyższego wynika, że Agencja Rynku Rolnego jest podmiotem powołanym do realizowania Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej a także płatnikiem dopłat stosowanych w ramach realizacji tej Polityki. Z kolei refundacje wywozowe, o które mogą ubiegać się eksporterzy cukru, rekompensujące różnicę między cenami na rynku cukru wewnątrz i poza Wspólnotą, w przypadku gdy ceny na rynku światowym są niższe niż ceny wspólnotowe, są dopłatami stosowanymi w ramach unijnej Wspólnej Polityki Rolnej.

Odnosząc zatem przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku organ podatkowy stwierdza, że otrzymywane przez Spółkę dopłaty do eksportu cukru stanowią przychód zwolniony od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania. Zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Spółki, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych. Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 i art. 223 § 1, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 z późn. zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl