PD/4151/9/05 - Składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone za granicą zwiększające dochód do obliczenia stopy procentowej z metody wyłączenia z progresją.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2005 r. Urząd Skarbowy w Złotoryi PD/4151/9/05 Składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone za granicą zwiększające dochód do obliczenia stopy procentowej z metody wyłączenia z progresją.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia br., który wpłynął w dniu 29 kwietnia br. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasadności doliczenia do dochodu osiągniętego z tytułu pracy najemnej w Irlandii składek na ubezpieczenie społeczne opłaconych od tego dochodu za granicą celem wykazania sumy tych wartości w zeznaniu i obliczenia tzw. stopy procentowej przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia br. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotoryi wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielać pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy udzielanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2004 r. poza dochodami uzyskanymi w Polsce ze stosunku pracy osiągnął Pan również dochody z tytułu pracy najemnej za granicą (Irlandia). Zeznanie o wysokości osiągniętych w 2004 roku dochodów złożył Pan na formularzu PIT-36, wykazując w poz. 162 dochód uzyskany w Irlandii powiększony o składki na ubezpieczenie społeczne zapłacone od kwoty dochodu uzyskanego za granicą "wykazane na picie" otrzymanym od irlandzkiego pracodawcy. Wątpliwość Pana budzi zasadność zsumowania obu ww. wartości, tj. dochodów osiągniętych za granicą oraz opłaconych od tych dochodów składek na ubezpieczenie społeczne dla potrzeb obliczenia tzw. stopy procentowej przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją. Według Pana stanowiska przedstawionego we wniosku z dnia 28 kwietnia br. "w rozliczeniu rocznym przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją, do ustalenia stopy procentowej winien być wzięty tylko uzyskany dochód bez doliczania do niego składek na ubezpieczenie społeczne".

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2004 roku osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie natomiast do treści art. 4a cyt. ustawy przepisy art. 3 ust. 1 i 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Z dyspozycji art. 24 ust. 1 lit. a oraz ust. 3 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu sporządzonej w Madrycie dnia 13 listopada 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129 ze zm.), jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami umowy może być opodatkowany w Irlandii, lub otrzymuje dywidendy, których dotyczą postanowienia art. 10 ustęp 3, to Polska zwolni od podatku taki dochód lub dywidendy. Jeżeli zgodnie z jakimikolwiek postanowieniami niniejszej umowy, dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w umawiającym się Państwie jest zwolniony w tym Państwie, to państwo to może, mimo to przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby, wziąć pod uwagę dochód zwolniony od podatku. Uprawnienie to znalazło odzwierciedlenie w treści art. 27 ust. 8 powołanej wcześniej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zatem co do zasady dochody osiągnięte przez Pana w Irlandii z tytułu pracy najemnej korzystają w Polsce ze zwolnienia od podatku, jednakże - z uwagi na fakt osiągnięcia dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce - uwzględnione powinny zostać, stosownie do wskazanej w ww. art. 27 ust. 8 metody, przy obliczeniu kwoty podatku od pozostałego dochodu - tzw. metoda wyłączenia z progresją. Nadmienia się, iż art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od opodatkowania część dochodów osób fizycznych mających miejsce zamieszkania w Polsce, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących tam dochody ze stosunku pracy - w wysokości odpowiadającej równowartości diet z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym była wykonywana praca. Zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających rocznie równowartości 30 diet. Do ww. zasad słusznie się Pan zastosował, jednakże jak wynika z wyjaśnienia przedstawionego we wniosku z dnia 28 kwietnia br., w poz. 162 zeznania PIT-36, w której - zgodnie z objaśnieniem - wpisuje się dochody osiągnięte za granicą, o które zwiększona jest podstawa obliczenia podatku do ustalenia stosy procentowej, wpisał Pan sumę dochodu osiągniętego z tytułu pracy najemnej w Irlandii (pomniejszonego o wartość odpowiadającą 30 dietom) i składek na ubezpieczenie społeczne opłaconych za granicą od tego dochodu. Potwierdza to przedstawione przez Pana, załączone do wniosku, wyliczenie kwoty wykazanej następnie w poz. 162 zeznania w porównaniu z przetłumaczonym z języka angielskiego, przez tłumacza przysięgłego, "zaświadczeniem o płacy, podatkach i ubezpieczeniu społecznym związanym z płacą za rok kończący się 31.12.2004". W świetle cyt. wyżej przepisów nie ma natomiast podstaw do dodania ww. wartości, albowiem jednoznacznie z nich wynika, iż sumuje się z dochodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym, dla celów ustalenia stopy procentowej, dochody zwolnione od tego podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Ponadto należy stwierdzić, iż przychody w walutach obcych przelicza się, stosownie do treści art. 11 ust. 3 i 4 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzystał z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych z dnia uzyskania przychodów, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski. Jeżeli zaś bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych i nie jest możliwe dostosowanie kursu, do przeliczenia na złote przychodu uzyskanego przez podatnika stosuje się średni kurs walut obcych z dnia uzyskania przychodu, ogłaszany przez Narodowy Bank Polski.

Podsumowując, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, iż w obowiązującym stanie prawnym oraz przedstawionym stanie faktycznym stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe, stąd należało orzec, jak w osnowie postanowienia.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl