PD-415/INT/32a/07/ACH - Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu, jednorazowo, wydatku na zakup klawiatury i myszy do komputera.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 sierpnia 2007 r. Urząd Skarbowy w Brzegu PD-415/INT/32a/07/ACH Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu, jednorazowo, wydatku na zakup klawiatury i myszy do komputera.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 20 czerwca 2007 r. (wpływ do tutejszego Urzędu 29 czerwca 2007 r.) w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu poniesionych wydatków na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, a dotyczące jednorazowego odliczenia zakupu klawiatury i myszy do komputera - uznaje za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14a § 4 Ordynacji.

Pismem z dnia 20 czerwca 2007 r. (wpływ do tutejszego Urzędu 29 czerwca 2007 r.) zwrócił się Pan do Naczelnika tutejszego urzędu o interpretację przepisów prawa podatkowego. Zapytanie Pana dotyczy między innymi, możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, jednorazowo, wydatku na zakup klawiatury i myszy do komputera. Pana zdaniem, wydatek związany z zakupem klawiatury i myszy do komputera o łącznej wartości netto 430,00 zł stanowi bezpośredni koszt uzyskania przychodów, w miesiącu nabycia.

Rozpatrując sprawę, należy stwierdzić co następuje:

Działalność gospodarczą prowadzi Pan od 7 maja 2007 r. i jest opodatkowany w formie zasad ogólnych. W świetle z art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych (...).Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 8 ww. ustawy kosztem uzyskania przychodu są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. Natomiast stosownie do treści art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. Zakupiona przez Pana klawiatura i myszka do komputera, stanowi nieodzowny składnik zespołu komputerowego, powiększając jego wartość. Zespół komputerowy bez klawiatury i myszki nie może być użytkowany, a sama klawiatura i myszka bez komputera nie działa. Błędnie zatem zaliczono do kosztów uzyskania przychodów poniesiony wydatek na zakup myszki i klawiatury (netto 430,00 zł). Wydatek ten winien zwiększyć wartość środka trwałego i uznany być w koszty uzyskania przychodów w postaci ewentualnych odpisów amortyzacyjnych.

Zatem stanowisko Pana w tej sprawie uznano za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Stosownie do art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 (art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej). Od niniejszego postanowienia na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa służy prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl