PD/415-41/07 - Kwalifikacja przychodu uzyskiwanego z tytułu świadczenia na rzecz przewoźnika usług związanych z transportem drogowym.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2007 r. Urząd Skarbowy w Opolu Lubelskim PD/415-41/07 Kwalifikacja przychodu uzyskiwanego z tytułu świadczenia na rzecz przewoźnika usług związanych z transportem drogowym.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opolu Lubelskim, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym postanawia uznać stanowisko Pana, iż przychód uzyskiwany przez Pana z tytułu świadczenia na rzecz przewoźnika usług związanych z transportem drogowym jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej - za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2007 r. wpłynął do urzędu skarbowego Pana wniosek z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisu art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Pana wniosek sprowadza się do pytania, czy przychód uzyskiwany przez Pana z tytułu świadczenia na rzecz przewoźnika usług związanych z transportem drogowym jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej ? Według opisanego przez Pana stanu faktycznego jest Pan przedsiębiorcą, figurującym w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Miasta (kserokopię zaświadczenia we wpisie do ewidencji dołączył Pan do wniosku). Wg zaświadczenia przedmiot działalności określono jako: -74.50.B - działalność jednoosobowych podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu. Na podstawie umowy z dnia 1 czerwca 2007 r. świadczy Pan na rzecz przewoźnika, sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, usługi związane z transportem drogowym polegające na kierowaniu pojazdami przewoźnika oraz wykonywaniu usług z tym związanych, np. załatwianie formalności przewozowych, reprezentowanie przewoźnika. Otrzymuje Pan różną ilość zleceń w każdym okresie rozliczeniowym. Szczegółowe kwestie związane z rozliczeniami Pana ze zleceniodawcą regulowane są umową, której kserokopię dołączył Pan do wniosku. Spółka udostępnia Panu samochód ciężarowy wraz z wyposażeniem. Zgodnie z zawartą umową zlecanych czynności kierowania pojazdami przewoźnika nie wykonuje Pan w miejscu i czasie, ani też pod kierownictwem dających zlecenie. Jest Pan także odpowiedzialny za szkody wynikłe z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powierzonych mu zadań. W przypadku niewłaściwego wykonania powierzonych Panu zadań Spółka ma prawo do pomniejszenia wypłaty wynagrodzenia o kary umowne. Ponosi Pan koszty prowadzenia działalności. W związku z powyższym Pana wątpliwości budzi fakt, czy wykonywane przez Pana czynności zgodnie z zawartą umową stanowią działalność gospodarczą, czy też zatrudnienie w ramach umowy o pracę lub zlecenie. Z Pana stanowiska, zawartego we wniosku, wynika, że wykonywane przez Pana czynności po zmianie przepisów od dnia 1 stycznia 2007 r., nadal będą zaliczane do działalności gospodarczej. Zgodnie z nową definicją działalności gospodarczej podaną w art. 5a pkt 6 i art. 5b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) pod pojęciem pozarolniczej działalności gospodarczej należy rozumieć działalność zarobkową: - wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, - polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, - polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy. Jednocześnie z przedmiotowego zakresu pozarolniczej działalności gospodarczej zostały wyłączone czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z treści powyższego przepisu wynika, iż spełnienie łącznie trzech wyżej wskazanych przesłanek stanowi okoliczność uniemożliwiającą podatnikowi rozliczanie się na zasadach przewidzianych dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że świadczone przez Pana usługi nie są wykonywane pod kierownictwem zleceniodawcy, jednak ponosi Pan odpowiedzialność wobec klientów (odbiorców towarów) za szkody wynikłe z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powierzonych zadań. Według przedstawionego stanu zleceniobiorca ponosi ryzyko gospodarcze, bowiem liczba zleceń nie ma charakteru stałego, może się różnić w poszczególnych miesiącach, możliwa jest również sytuacja gdy zleceniodawca nie zleci wykonania czynności. Ponadto Spółka wskazuje jedynie Panu miejsce przeznaczenia towarów dając swobodę co do wyboru trasy i czasu. W tej sytuacji tutejszy Organ podatkowy stwierdza, że w świetle nowych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi Pan działalność gospodarczą - nie zostały bowiem łącznie spełnione wszystkie przesłanki określone w art. 5b ust. 1 ustawy. Zatem przedstawione przez Pana we wniosku z dnia 18 czerwca 2007 r. stanowisko w opisanym stanie faktycznym, jest prawidłowe. Należy zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji zgodnie z art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) ustosunkowano się wyłącznie do stanu faktycznego przestawionego we wniosku, gdyż organ podatkowy wydając postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie ma obowiązku badania załączonych umów. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 Ordynacji, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast na podstawie art. 14b § 2. Ordynacji interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej stronie przysługuje zażalenie w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Opolu Lubelskim

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl