PD/406-22/07 - Czy otrzymane od zakładu pracy dofinansowanie w wysokości 50% do pobytu na 14-dniowym turnusie sanatoryjnym o profilu antystresowym dla czynnych zawodowo funkcjonariuszy i pracowników stanowi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2007 r. Izba Skarbowa w Lublinie PD/406-22/07 Czy otrzymane od zakładu pracy dofinansowanie w wysokości 50% do pobytu na 14-dniowym turnusie sanatoryjnym o profilu antystresowym dla czynnych zawodowo funkcjonariuszy i pracowników stanowi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku Podatniczki o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie, dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu z tytułu dopłaty do pobytu na turnusie profilaktyczno - rehabilitacyjnym, przyznanej funkcjonariuszowi Państwowej Straży Pożarnej

- postanawia uznać przedstawione stanowisko za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2007 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie zastosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczący opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu z tytułu dopłaty do pobytu na turnusie profilaktyczno-rehabilitacyjnym, przyznanej funkcjonariuszowi Państwowej Straży Pożarnej.

Z przedstawionego stanu faktycznego i przedłożonych dokumentów wynika, iż Podatniczka otrzymała od zakładu pracy tj. Państwowej Straży Pożarnej dofinansowanie w wysokości 50% do pobytu na 14 dniowym turnusie sanatoryjnym o profilu antystresowym, dla czynnych zawodowo funkcjonariuszy i pracowników. Do wniosku o udzielenie interpretacji podatniczka dołączyła umowę z dnia 20 kwietnia 2006 zawartą pomiędzy SP ZOZ Sanatorium MSWiA a Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej.

Zdaniem Podatniczki, dopłata do pobytu na turnusie profilaktyczno - rehabilitacyjnym nie powinna stanowić dochodu podlegającego opodatkowaniu. Swoje stanowisko Podatniczka uzasadnia tym, iż ustawa z dnia 27 czerwca 1997 roku o służbie medycyny pracy nakłada na jednostki Państwowej Straży Pożarnej obowiązek realizowania zadań wynikających z tej ustawy. Zgodnie z art. 22 pkt 2 ww. ustawy, pracodawcy finansują wybrane przez siebie świadczenia zdrowotne z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej, należące do zadań służby medycyny pracy, określonych w art. 6 ust. 1. Z kolei art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, iż służba medycyny pracy jest właściwa do realizowania zadań z zakresu m.in. sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi. Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 8 omawianej ustawy Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał rozporządzenie z dnia 25 września 2001 r. w sprawie zadań służby medycyny pracy, określające zadania tej służby, wynikające ze specyfiki ryzyka zawodowego osób pozostających w stosunku służbowym lub zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Wśród zadań wymienionych w rozporządzeniu znajduje się m.in. kwalifikowanie i kierowanie funkcjonariuszy i pracowników cywilnych na turnusy profilaktyczno - rehabilitacyjne i antystresowe. Podatniczka stoi na stanowisku, że skoro ustawa nakłada na jednostkę Państwowej Straży Pożarnej obowiązek realizowania zadań wynikających z ustawy o służbie medycyny pracy, w tym obowiązek kwalifikowania i kierowania funkcjonariuszy na turnusy profilaktyczno - rehabilitacyjne, to dopłata do turnusu powinna stanowić koszt pracodawcy, nie zaś dochód pracownika podlegający opodatkowaniu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego, dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów stwierdza, co następuje:

Stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji w roku kalendarzowym pieniądze, wartości pieniężne, oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Stosownie natomiast do postanowień art. 12 ust. 1 tej ustawy, za przychód ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W artykule 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienione zostały zwolnienia przedmiotowe. Oznacza to, że ze zwolnienia przedmiotowego korzystają wyłącznie źródła dochodów enumeratywnie wymienione w tym artykule, po spełnieniu warunków określonych w ustawie. Wśród zwolnień, ustawodawca nie wymienia dopłat do pobytu na turnusie profilaktyczno-rehabilitacyjnym, otrzymanych przez osoby pozostające w stosunku służbowym.

Dla ustalenia zasadności podlegania takiego świadczenia opodatkowaniu podatkiem dochodowym, nie mają znaczenia przepisy powoływanej przez Podatniczkę, ustawy o służbie medycyny pracy jak też rozporządzenia MSWiA w sprawie zadań służby medycyny pracy. Warunkiem przesądzającym o zwolnieniu przychodu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11a jest fakt, czy świadczenie to jest świadczeniem rzeczowym bądź ekwiwalentem za nie, wynikającym z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Uwzględniając powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że dopłata do pobytu na turnusie profilaktyczno - rehabilitacyjnym wyczerpuje dyspozycję art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych o przychodach ze stosunku służbowego, w związku z tym, jego wartość podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z powołanych przepisów wynika więc jednoznacznie, iż pracodawca jest obowiązany doliczyć do przychodu funkcjonariusza wartość faktycznie otrzymanej dopłaty do turnusu rehabilitacyjnego.

Niniejsza interpretacja odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl