PD-3/423-3/06 - Koszty opracowania strategii rozwoju firmy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2006 r. Urząd Skarbowy w Nowym Sączu PD-3/423-3/06 Koszty opracowania strategii rozwoju firmy.

"(...) Z pisma wynika, że Spółka zleciła wykonanie opracowania strategii rozwoju Spółki na lata 2006-2013, która obejmuje strategię zarządzania, strategię marketingową, strategię inwestowania i finansowania Spółki wraz z planem dla planowanych projektów. Opracowanie zawiera wariantowe koncepcje dalszego rozwoju Spółki. Zgodnie z umową Spółka poniosła koszty opracowania raportu, oraz zwrot kosztów przejazdów i noclegów.

Poniesione nakłady są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, a celem Zarządu było uzyskanie informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji gospodarczych.

Z uwagi na to, że opracowanie dotyczy rozwoju całego obszaru działalności Spółki nie mogą one zostać przypisane do konkretnej sfery działalności. Trudny do określenia jest również moment, w którym powstanie przychód związany z poniesionymi wydatkami.

Zatem Jednostka uważa, że koszty opracowania strategii poniesione w 2005 r. stanowią w całości koszt uzyskania przychodu w roku ich poniesienia.

Stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Spółka przedstawia we wniosku, że poniesione nakłady związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą, zawierają koncepcje dalszego rozwoju, a uzyskane informacje pozwolą na podejmowanie trafnych decyzji co przyczyni się do uzyskania i zwiększenia przychodów.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ustawy.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Są to więc koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy.

Podatnik musi więc wykazać, że poniósł koszt celowy i racjonalny z punktu widzenia jego wiedzy o związkach przyczynowo-skutkowych między poniesionym kosztem, a zasadnie oczekiwanym przychodem.

Natomiast art. 15 ust. 4 powołanej ustawy wskazuje w jaki sposób należy dokonywać potrącenia wydatków uznawanych za koszty uzyskania przychodu od tego przychodu.

W myśl tego przepisu, koszty uzyskania przychodu są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba, że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

W związku z powyższym kosztów, których nie można bezpośrednio lub pośrednio wiązać z uzyskanym przychodem, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika, należy zaliczyć w koszty uzyskania przychodu z chwilą ich faktycznego poniesienia."

Opublikowano: S.Podat. 2006/10/34