PD-3-423-16-05 - Sprzedaż promocyjna a reprezentacja i reklama.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2006 r. Urząd Skarbowy w Nowym Sączu PD-3-423-16-05 Sprzedaż promocyjna a reprezentacja i reklama.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w (...) stwierdza, iż stanowisko Spółki w sprawie sprzedaży promocyjnej wody mineralnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podatnik pismem z dnia 15 grudnia 2005 r. (wpływ do Urzędu w dniu...) zwrócił się z zapytaniem, czy sprzedaż promocyjna skierowana do wszystkich odbiorców wody mineralnej podlega ograniczeniu do 25% przychodu jako reprezentacja i reklama, czy nie jest darowizną oraz czy ustalona wartość sprzedaży nie rodzi negatywnych skutków w podatku dochodowym od osób prawnych i podatku VAT.

Z pisma wynika, że Spółka w celu budowy rynku zbytu i pozyskania klientów oraz z powodu dużej konkurencji organizuje promocje skierowane do wszystkich odbiorców wody, która polega na tym, że na każde sprzedane 5 palet wody mineralnej (w obowiązujących cenach sprzedaży) dodaje 1 paletę wody mineralnej w cenie 0,01 PLN za 1 butelkę.

Biorący udział w sprzedaży promocyjnej uczestnik potwierdza, że wyraża zgodę na zasady sprzedaży promocyjnej. Faktury sprzedaży są wysyłane wg zasady jw., tj. część wody ujęta jest wg wartości netto w cenach sprzedaży obowiązującej i część w cenie po l groszu. Tak wystawiona faktura jest podstawą do ustalenia przychodu podatkowego i podstawy do podatkowania podatkiem VAT.

Działania marketingowe mają na celu zwiększenie sprzedaży wody i podatnik traktuje je jako obniżenie ceny za sprzedaną wodę uważając, że nie pozostają te czynności w sprzeczności z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Spółka prowadzi sprzedaż premiową. Sprzedaż polega na tym, że na każde sprzedane 5 palet wody mineralnej dodaje 1 paletę wody w cenie 0,01 PLN za butelkę. Sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu sprzedawanej wody.

Wydatki związane z takim uatrakcyjnianiem sprzedaży pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, stanowiąc więc w całości, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) koszty uzyskania przychodów.

Nie będą w tym przypadku miały zastosowania postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy. Pojęcie bowiem "reklamy", o której mowa w tym przepisie, w związku z brakiem definicji tego słowa w ustawie, należy pojmować zgodnie z jego znaczeniem w języku polskim. Słownik języka polskiego definiuje zaś pojęcie reklamy jako "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czego" (Słownik języka polskiego, PWN Warszawa 1981, s. 78).

Zatem nie można uznać za reklamę ani publiczną, ani niepubliczną tzw. rabatu naturalnego, polegającego na dodaniu przez sprzedającego do sprzedawanej partii towaru dodatkowej partii towaru tego samego rodzaju po niższej cenie, gdyż w istocie zjawisko to należy oceniać jako obniżenie ceny za towar. Nie można również uznać tej formy sprzedaży jako darowizny.

Powyższa interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;

- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej;

- w dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie: Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w (...) Ośrodek Zamiejscowy w (...) za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Informuje się, że rozstrzygnięcie w zakresie podatku VAT zostanie zawarte w odrębnym postanowieniu.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl