PD-3/41170-85/06/BL - Zwolnienie od podatku wynagrodzenia wypłacanego pracownikom realizującym cel projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2006 r. Izba Skarbowa w Krakowie PD-3/41170-85/06/BL Zwolnienie od podatku wynagrodzenia wypłacanego pracownikom realizującym cel projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich

Pytanie podatnika

Czy wynagrodzenie wypłacane pracownikom realizującym cel projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich finansowane ze środków unijnych korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 47c updof?

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie działając w trybie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z zażaleniem z dnia 27 września 2006 roku (data wpływu do US 28.09.2006 r.) na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto z dnia 14.09.2006 roku, nr PDF-3/415-63/06 (doręczone Stronie dnia 22.09.2006 roku) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznychodmawia zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 27.07.2006 r., (data wpływu do US 16.08.2006 r.), zwrócił się Pan z wnioskiem o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - zwanej dalej ustawą podatkową, dochodów otrzymanych przez osoby bezpośrednio realizujące cel projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Do wniosku dołączone zostały karty czasu pracy za miesiąc maj i czerwiec 2006 oraz kopia postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego we Wrocławiu z dnia 09.06.2006 r. wydanego w analogicznej sprawie, dotyczącej innego pracownika Stowarzyszenia....

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że jest Pan zatrudniony na stanowisku specjalisty do spraw przetwarzania danych w Stowarzyszeniu... z siedzibą w K., które jest stroną umowy o dofinansowanie projektu pod nazwą "...", zwaną dalej "umową o dofinansowanie projektu", która została zawarta w dniu 22 grudnia 2005 rokuj pomiędzy Stowarzyszeniem....a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości S.A. Jest to projekt w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Priorytet 2 Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy, działanie 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Schemat a "Doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr", zwany dalej "projektem". Projekt finansowany jest w wysokości 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% z Budżetu Państwa. Pana zdaniem dochody uzyskane na podstawie umowy o pracę zawartej z pierwszym beneficjentem pomocy - Stowarzyszenie Edukacja dla przedsiębiorczości, spełniają przesłanki do zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Postanowieniem nr PDF 3/415-63/06, z dnia 14 września 2006 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto udzielił Panu stosownej odpowiedzi, wskazując, że środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, wypłacane Beneficjentowi w ramach wsparcia kadrowego Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich, stanowią refundację wcześniej poniesionych przez Beneficjenta wydatków na realizacje Projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. W związku z tym przychody ze stosunku pracy oraz z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych, otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektu, finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 47c ustawy podatkowej. Z powyższego wynika, że płatnik t.j. Stowarzyszenie "...." ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 ustawy podatkowej.

Na powyższe postanowienie do tut. Izby wpłynęło zażalenie z dnia 27.09.2006 r. (data wpływu do US 28.09.2006 r.), w którym wyraża Pan przekonanie, że dochody uzyskane na podstawie umowy o pracę zawartej z beneficjentem - Stowarzyszenie Edukacja dla Przedsiębiorczości - spełniają przesłanki do zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym zaprezentowanym we wniosku oraz postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto nr PDF 3/415-63/06 z dnia 14.09.2006 r. nie znajduje podstaw do zmiany stanowiska zajętego przez organ pierwszej instancji.

Zdaniem Dyrektora tut. Izby Skarbowej powyższe wynagrodzenie finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z w/w przepisem wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

1) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

2) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Analiza przytoczonego przepisu pozwala na wyodrębnienie koniecznych przesłanek warunkujących możliwość zwolnienia z podatku dochodowego, są nimi:

- uzyskiwanie dochodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy,

- przyznanych na podstawie określonych przepisami deklaracji lub umów,

- wypłacanych na podstawie np. umowy o pracę lub na podstawie umów cywilno - prawnych takich jak umowa zlecenia i umowa o dzieło osobom fizycznym bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z tych środków.

Z powyższego przepisu wynika, że wolne od podatku są dochody, o ile spełniają łącznie w/w przesłanki. W przedmiotowej sprawie powyższe warunki nie są spełnione, gdyż Pana wynagrodzenie jest finansowane z EFS. Europejski Fundusz Społeczny jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE. Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się jako refundację części poniesionych wydatków tj. najpierw inwestycja potem dotacja. Oznacza to, że środki finansowe z Europejskiego Funduszu Społecznego zostaną przekazane dopiero po zakończeniu inwestycji.

Jak wyżej zauważono środki z funduszy strukturalnych przekazywane są faktycznie dopiero po zakończeniu inwestycji, w związku z czym niezbędne jest krótkoterminowe finansowanie w kwocie przewidywanej dotacji, ponieważ wymóg realizacji inwestycji z własnych środków w wielu przypadkach może okazać się poważnym utrudnieniem, a nierzadko przeszkodą nie do pokonania dla ubiegającego się o dotację. Stąd finansowanie wydatków ponoszonych w ramach realizacji określonego zadania dokonywane jest ze źródeł krajowych - jest to tzw. prefinansowanie. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację zadania (projektu) z krajowych funduszy, także publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot (w części współfinansowanej). Zwrócone środki zasilą źródło finansowania krajowego. Beneficjent nie jest zaangażowany w proces rozliczeń finansowych odbywający się pomiędzy odpowiednią instytucją krajową a UE.

Z kolei na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniu podlegają kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. W opinii Dyrektora tut. Izby wynagrodzenia finansowane z Budżetu Państwa za pośrednictwem agencji rządowej PARP nie podlegają zwolnieniu na podstawie wyżej powołanego przepisu, ponieważ środki przekazywane przez PARP w ramach umowy o dofinansowanie projektu pochodzą z funduszy Unii Europejskiej, a więc z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W związku z powyższym brak jest podstaw do uznania iż Pana wynagrodzenie finansowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych (Europejskiego Funduszu Społecznego) jest wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż pomoc pochodząca z funduszy strukturalnych stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Jednocześnie zauważa się, iż powyższe stanowisko potwierdziło Ministerstwo Finansów m.in. w następujących wyjaśnieniach:

- z dnia 30.06.2006 r. Nr DD/PB5-033-38/06/KD skierowane do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,

- z dnia 28.07.2006 r. Nr DD3-033-53/06/KD/464 skierowane do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie,

- z dnia 30.08.2006 r. Nr DD 6-8213-8/06/DZ/412 skierowane do Dyrektorów Izb Skarbowych, Urzędów Kontroli Skarbowej oraz Naczelników Urzędów Skarbowych.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Na decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl