PD-2/415/316/06 - Czy przeznaczenie pieniędzy na zakup mebli kuchennych do stałej zabudowy spowoduje zwolnienie ze zryczałtowanego podatku dochodowego ze sprzedaży nieruchomości?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu PD-2/415/316/06 Czy przeznaczenie pieniędzy na zakup mebli kuchennych do stałej zabudowy spowoduje zwolnienie ze zryczałtowanego podatku dochodowego ze sprzedaży nieruchomości?

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Podatniczka wraz z małżonkiem dnia 10 września 2004 r. sprzedała za kwotę 24.390,00 zł nabytą w drodze kupna w 2001 r. działkę budowlaną. Dnia 16 września 2004 r. złożono w tutejszym organie podatkowym oświadczenie o przeznaczeniu w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży osiągniętego przychodu na cele mieszkaniowe(remont domu, zakup działki). Dnia 5 września 2005 r. Podatnicy sprzedali za kwotę 27.000,00 zł drugą nieruchomość, nabytą w 2005 r. Następnie 19 września 2005 r. złożyli w tutejszym organie podatkowym PIT-23 oraz zapłacili 10% podatek dochodowy w wysokości 2.700,00 zł. Wójt Gminy ... dnia 12 października 2005 r. wydał decyzję o naliczeniu opłaty jednorazowej, w wysokości 1.567,00 zł tytułem wzrostu wartości nieruchomości. Kwotę powyższą Podatnicy przekazali na konto Urzędu Gminy ... w dniu 6 stycznia 2006 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad.1 Zapłacona kwota stanowi koszt zbycia nieruchomości, a ze względu na fakt, iż niemożliwym było jej odliczenie przy ustalaniu wysokości zobowiązania we wrześniu 2005 r. dlatego też Podatniczka uważa, iż kwota powyższa może zostać zaliczona jako wydatek na cele mieszkaniowe rozliczony na podstawie oświadczenia złożonego w związku ze sprzedażą pierwszej nieruchomości.

Ad.2 Koszt mebli kuchennych trwale montowanych, ze względu na fakt, iż podobnie jak szafy wnękowe są montowane na stałe i przystosowane do ściśle określonego pomieszczenia można potraktować jako wydatek na cele mieszkaniowe.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego tutejszy Organ podatkowy stwierdza co następuje:

Przedstawione przez Podatniczkę stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)

innych rzeczy,

-

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W myśl art. 28 ust. 1 w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Podatek od dochodu z tego tytułu wynosi 10% przychodu i płatny jest bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży (art. 28 ust. 2 ustawy) chyba, że podatnik w tym samym terminie złoży stosownie do postanowień art. 28 ust. 2a ustawy oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a lub e ustawy.

Stosownie do przepisu art. 21 ust. 32 lit. a i e ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

a)

w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

-

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

-

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

-

na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

-

na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

-

na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b)

w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów,

Zgodnie z art. 19 ust 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (...).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku

Można do takich kosztów zaliczyć:

-

koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,

-

prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,

-

koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,

-

wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej.

Zapłacona po sfinalizowaniu transakcji kwota z tytułu wzrostu wartości nieruchomości na podstawie decyzji Wójta Gminy ... nie może zatem w świetle powyższego zostać uznana za koszt odpłatnego zbycia nieruchomości.

W odpowiedzi na drugie pytanie zadane przez Podatniczkę tutejszy Organ podatkowy zauważa, że przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia remontu. W związku z powyższym zasadnym jest odwołanie się do przepisu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.), zgodnie z którym pojęcie remontu zostało określone jako "wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym". Wobec ww. definicji zakup i montaż mebli kuchennych na wymiar nie jest wydatkiem na remont lokalu mieszkalnego.

Rodzaj wydatków, których poniesienie uprawnia do odliczenia od podatku został określony w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r. Zgodnie z § 1 pkt 1 tego rozporządzenia za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego uważa się wydatki poniesione na zakup materiałów i urządzeń w związku z robotami określonymi w załączniku do rozporządzenia. Posiłkując się zatem pomocniczo wykazem robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego zawartym w załączniku nr 2 do w/w rozporządzenia tutejszy Organ podatkowy zauważa, że wydatek poniesiony na zakup i montaż mebli kuchennych na wymiar nie należy do wydatków na remont lub modernizację lokalu mieszkalnego.

Treści powyższego rozporządzenia nie należy traktować rozszerzająco.

Analiza rozporządzenia prowadzi do jednoznacznego wniosku, iż do wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego można zaliczyć, tylko te które są nierozłącznie związane z funkcjonowaniem budynku i umożliwiają wykorzystanie tegoż budynku zgodnie z jego przeznaczeniem. Ogólnie rzecz biorąc są to wydatki ponoszone na remont lub modernizację podłóg, ścian, okien, instalacji itp., a nie na wyposażenie bądź wystrój mieszkania.

Reasumując w świetle przytoczonych powyżej uregulowań prawnych przychód ze sprzedaży nieruchomości nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w części przeznaczonej na montaż stałej zabudowy kuchni, a także opłatę z tytułu wzrostu wartości nieruchomości przekazanej na konto Urzędu Gminy .... .

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl