PD-2/415/228/06 - Dopłaty z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2006 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu PD-2/415/228/06 Dopłaty z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Płatnik ze środków pochodzących z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wykupił od biura turystycznego obóz letni dla siedmiorga dzieci, które nie ukończyły 18 r. życia oraz turnus rehabilitacyjny dla czteroosobowej rodziny, w której dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności z Krajowego Banku Informacji na rzecz osób niepełnosprawnych. Rachunki zostały wystawione na firmę zapłaty dokonano przelewem z konta ZFŚS, a następnie pracownicy w zależności od przyznanych dopłat zwrócili firmie różnicę między ceną zapłaconą przez firmę za wypoczynek a przyznaną dopłatą z ZFŚS. Płatnik zamierza również wypłacić zapomogę pracownikowi, którego dziecko jest od urodzenia niepełnosprawne z powodu porażenia splotu barkowego, znajduje się również pod opieką poradni logopedycznej i pedagogicznej z powodu opóźnionego rozwoju mowy. Wszystko to powoduje znaczne koszty między innymi z tytułu przejazdów do poradni oraz dodatkowych kosztów rehabilitacji.

Stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie brzmi następująco:

ad.1 dopłaty z ZFŚS do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 oraz pobytu na turnusie rehabilitacyjnym korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w trybie art. 21 ust. 1 pkt 78 w pełnej kwocie przyznanej dopłaty.

ad.2 zdaniem wnioskodawcy pod pojęciem wyrażenie "młodzież do lat 18" należy rozumieć moment ukończenia 18 lat czyli istotna jest data urodzenia.

ad.3 pod pojęciem "wypoczynku zorganizowanego" należy rozumieć formy wypoczynku oferowane przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie, bez znaczenia pozostaje fakt ilu osobom zakład pracy zapewni taką formę wypoczynku.

ad. 4 zapomoga wypłacona pracownikowi w związku z ponoszonymi kosztami leczenia niepełnosprawnego dziecka podlega zwolnieniu w trybie art. 21 ust. 1 pkt 26 do wys. kwoty 2.280 zł.

ad.5 zdaniem płatnika niepełnosprawność to szczególny rodzaj długotrwałej choroby wymagającej ciągłych i znaczących wydatków na leczenie i rehabilitację.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego tutejszy Organ podatkowy stwierdza co następuje:

Przedstawione przez Płatnika stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

a)

z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,

b)

z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w r. podatkowym kwoty 760 zł.

W świetle powyższego dofinansowanie wypoczynku dzieci, które nie ukończyły 18 lat w formie obozu letniego zorganizowanego przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych w pełnej kwocie. Natomiast dofinansowanie pobytu na turnusie rehabilitacyjnym dla całej rodziny jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych, w części przypadającej na pobyt na tym turnusie dzieci, tylko i wyłącznie w sytuacji kiedy jest to połączony z nauką (w trakcie r. szkolnego) pobyt w placówce leczniczo-sanatoryjnej lub rehabilitacyjno-szkoleniowej bądź wypoczynek w czasie wolnym od nauki, jeżeli ma charakter wczasów, kolonii, obozów i zimowisk połączony jedynie z rehabilitacją.

W przeciwnym razie - w przypadku nie spełnienia powyższych warunków - wypłacone przez spółkę dofinansowanie do pobytu na turnusie rehabilitacyjnym dla całej rodziny stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 12 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Pomocną dla jednoznacznego ustalenia jak należy rozumieć pojęcie "młodzież do lat 18" jest zasada dotycząca określania terminów, w tym wieku osób fizycznych zawarta w treści art. 112 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 z późn. zm.), który stanowi, że "termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.

Jednakże przy obliczaniu wieku osoby fizycznej termin upływa z początkiem ostatniego dnia".

Zatem osiemnasty rok życia osiąga się z początkiem dnia, który swą datą odpowiada dacie urodzenia, np. osoba, która urodziła się 1 stycznia 1990 r. ukończy 18 lat w dniu 1 stycznia 2008 r.

Dlatego też przedmiotowe świadczenie będzie wolne od podatku dochodowego w stosunku do pracownika, którego dziecko w momencie realizacji świadczenia nie ukończyło 18 lat.

Z powyższego przepisu nie wynika, w jakiej formie mają prowadzić swoją działalność podmioty zajmujące się organizacją wypoczynku. Oznacza to, iż zaliczyć do nich można zarówno te podmioty, które zajmują się statutowo tego typu działalnością jak i te, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ustawodawca jednoznacznie określa natomiast formy wypoczynku, których dofinansowanie korzysta ze zwolnienia a także wymóg dla organizatorów wypoczynku, zaznaczając, że tylko dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa powyżej.

Przez zorganizowany wypoczynek należy natomiast rozumieć wszelkie formy wypoczynku zorganizowanego z wyjątkiem wczasów "pod gruszą" czy np. pobytu u rodziny.

Bez znaczenia pozostaje fakt ilu osobom zakład pracy dofinansuje wypoczynek.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 wyżej powołanej ustawy wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w r. podatkowym kwoty 2.280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia długotrwała choroba zatem należy się posłużyć potocznie rozumianym znaczeniem tego określenia. Z pewnością do kategorii chorób długotrwałych zaliczyć należy wszelkiego rodzaju choroby przewlekłe, które z kolei określane są jako zaburzenia lub odchylenia od normy mające jedną lub więcej następujących cech: są trwałe, pozostawiają po sobie inwalidztwo, spowodowane są nieodwracalnymi zmianami patologicznymi i wymagają specjalnego postępowania rehabilitacyjnego.

W świetle powyższego uznać należy, iż zapomoga wypłacona pracownikowi, którego dziecko z powodu porażenia splotu barkowego jest od urodzenia niepełnosprawne i wymaga stałej rehabilitacji wolna jest od podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w r. podatkowym kwoty 2.280 zł.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl