PD-2/415/149/06 - Czy organizowana przez podatników promocja ma charakter sprzedaży premiowej?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 czerwca 2006 r. Izba Skarbowa w Poznaniu PD-2/415/149/06 Czy organizowana przez podatników promocja ma charakter sprzedaży premiowej?

Wnioskodawcy są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej podatnicy sprzedają kołdry i poduszki, planują zorganizowanie akcji promocyjnej o charakterze sprzedaży premiowej. Promocja ma polegać na przyznawaniu uczestnikom programu punktów za zakup towaru i zorganizowanie pokazu domowego, na którym dokonany byłby zakup. Zgodnie z regulaminem, w programie mogą uczestniczyć jedynie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, mające stałe miejsce zamieszkania w Polsce, które ukończyły 18 rok życia i posiadają pełna zdolność do czynności prawnych. Po zgromadzeniu odpowiedniej ilości punktów każdy z uczestników programu będzie mógł je wymienić na nagrody rzeczowe, określone przez wnioskodawców w katalogu nagród.

Wnioskodawcy twierdzą, iż organizowana przez nich promocja ma charakter sprzedaży premiowej. Podatnicy stoją na stanowisku, że po stronie uczestników organizowanej sprzedaży premiowej powstanie przychód podlegający opodatkowaniu, do którego winny mieć zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, zdaniem podatników, w przypadku gdy wartość przekazanej nagrody przekroczy 760 zł. na wnioskodawcach będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku i przekazania na rachunek urzędu skarbowego właściwego dla płatnika, w terminie do 20-tego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano ten podatek. Podatnicy stoją na stanowisku, iż wydatki poniesione na zorganizowanie sprzedaży premiowej będą u wnioskodawców stanowiły koszty uzyskania przychodu.

Organ podatkowy informuje, że zgadza się z przedstawionym stanowiskiem, o ile stan faktyczny przedstawiony we wniosku zgodny jest ze stanem rzeczywistym. Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nie zawierają definicji sprzedaży premiowej. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów zawartym w piśmie z dnia 06 grudnia 1995 r. znak: PO 4/AK-722-1110/95, sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów przede wszystkim przez użycie atrakcyjnego opakowania, pokryciu kosztów związanych z dostawą zakupionego towaru do domu odbiorcy. Natomiast pismo z dnia 29 kwietnia 1998 r. znak PO 2/HD6065/97/0912 wyjaśnia charakter sprzedaży premiowej jako: nagroda w określonej wysokości przyznawana każdemu nabywcy towaru, który spełni wymagane warunki, a zatem nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych.

Jak wynika z powyższych definicji, cechami sprzedaży premiowej jest m.in. powiązanie przekazywania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi. lub zakupu za określoną kwotę, zebrania określonej ilości punktów, gwarancja otrzymania premii po spełnieniu określonych warunków. Kwalifikując poniesiony wydatek do kosztów uzyskania przychodów, należy uwzględnić przepisy art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera ścisłego katalogu wydatków, które mogą być traktowane jako koszty uzyskania przychodów. Aby dany wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą zostać spełnione następujące warunki: wydatek został poniesiony rzeczywiście przez podatnika, poniesiony wydatek pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością, wydatek poniesiony jest w celu uzyskania przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych, możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od powiązania poniesionego wydatku z działalnością podatnika. Musi więc istnieć bezpośredni lub chociażby potencjalny związek przyczynowy między wydatkiem a uzyskanym przychodem. Kolejnym warunkiem jest właściwe udokumentowanie tego wydatku. Przesłanki te muszą być przy tym spełnione łącznie. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż spółka w celu uatrakcyjnienia sprzedaży przeprowadza akcje sprzedaży premiowej, polegającej na wydawaniu nagród w zamian za zebrane punkty przyznawane za określone wielkości zakupów. Wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu. W związku z tym, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, w całości stanowią koszty uzyskania przychodów, na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dochodów (przychodów), stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są wartości wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Oznacza to, iż w przypadku, gdy wartość nagrody otrzymanej przez osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej przekroczy 760 zł., wnioskodawca jako płatnik zobowiązany będzie do poboru i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 wyżej powołanej ustawy podatek pobierany jest przez płatników, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy i przekazywany w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, płatnicy przesyłają równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru. Tutejszy organ informuje, iż nie poddano ocenie dołączonych do wniosku załączników, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. Niniejsza interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonywania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl