PD-1/423-10/05 - Darowizny środków pieniężnych na rzecz organizacji nie posiadających statusu organizacji pożytku publicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2005 r. Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta PD-1/423-10/05 Darowizny środków pieniężnych na rzecz organizacji nie posiadających statusu organizacji pożytku publicznego.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków -Nowa Huta działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 16 maja 2005 r., uzupełnionego - po wezwaniu - o opłatę skarbową w dniu 2 czerwca 2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie odliczeń od dochodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych tytułem przekazanych darowizn w r. 2004 stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny opisany przez podatnika:

Zapytanie Spółki dotyczy odliczenia od dochodu w r. 2004 przekazanych darowizn środków pieniężnych (przelewem bankowym):

-

na rzecz Fundacji Dzieciom Zdążyć z Pomocą ze wskazaniem na przelewie konkretnej osoby obdarowanej, której celem była pomoc osobie niepełnosprawnej, co jest zgodne z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. Fundacja na rzecz której przekazała Spółka darowiznę nie posiada statutu organizacji pożytku publicznego;

-

dla Szkoły Tańca ze wskazaniem na przelewie pary tanecznej na rzecz której przeznaczono pieniądze. Celem przekazania tej darowizny było upowszechnienie kultury fizycznej i sportu zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Szkoła Tańca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na organizacji i prowadzeniu kursów tańca, turniejów tańca, balów tanecznych, zajęć ruchowych przy muzyce, szkoleń tanecznych itd., zgodnie z przedmiotem działalności określonym w Regionie. Szkoła Tańca nie posiada statutu organizacji pożytku publicznego.

Urząd Skarbowy wyjaśnia, w oparciu o obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

-

zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od r. 2004 - podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873), organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1. Działalnością pożytku publicznego - zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

-

art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) stanowi, że organizacjami, które mogą prowadzić działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie są organizacje pozarządowe, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenia działalności pożytku publicznego oraz przez stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Artykuł 4 tejże ustawy określa zakres zadań mieszczących się w sferze zadań publicznych, obejmujący w szczególności:

-

pomoc społeczną,

-

działalność charytatywną,

-

ochronę i promocję zdrowia,

-

działanie na rzecz osób niepełnosprawnych,

-

naukę, edukację, oświatę i wychowanie,

-

kulturę, sztukę, ochronę dóbr kultury i tradycji,

-

upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,

-

promocji i organizacji wolontariatu.

Możliwość odliczenia od dochodu darowizn uzależniona jest więc od rodzaju organizacji, na rzecz której przekazywana jest darowizna i od celu przekazania darowizny, który musi się mieścić w zakresie sfery działań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873). Podmiot prowadzący działalność pożytku publicznego, w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, na rzecz którego przekazywana jest darowizna podlegająca odliczeniu od dochodu, nie musi posiadać statusu organizacji pożytku publicznego, usankcjonowanego wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego. Status organizacji pożytku publicznego uzyskuje dana organizacja po spełnieniu określonych wymagań w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zatem działalność pożytku publicznego może być prowadzona przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 tejże ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę darowizny podlegające odliczeniu od dochodu muszą być przekazane na:

-

ściśle określone cele w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, - rzecz organizacji, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy prowadzącej statutowo działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust., niebedące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku lub posiadające status organizacji pożytku publicznego.

Niespełnienie jednego z tych warunków oznacza, że darowizny przekazane na rzecz tych jednostek nie podlegają odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka przekazała środki pieniężne przelewem bankowym: - na rzecz Fundacji Dzieciom Zdążyć z Pomocą nieposiadającej statusu organizacji pożytku publicznego, prowadzącej działalność statutową tytułem pomocy osobie niepełnosprawnej, - na rzecz Szkoły Tańca nieposiadającej statusu organizacji pożytku publicznego, prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie organizacji i prowadzenia kursów tańca, turniejów tanecznych itd..

Darowizna na rzecz Fundacji Dzieciom Zdążyć z Pomocą może być odliczona od dochodu, gdyż:

-

fundacje - z wyłączeniem jednak takich fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, fundacji utworzonych przez partie polityczne (art. 3 ust. 4) - są organizacjami pożytku publicznego terytorialnego, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

-

Fundacja ta realizuje cele publiczne wymienione w art. 4 ust. 1 pkt 6 - zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Tak więc stanowisko Spółki w zakresie odliczenia tej darowizny jest prawidłowe, jednakże pod warunkiem, że jedynym fundatorem tej fundacji nie jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu lub nie została utworzona przez partie polityczne.

Natomiast darowizna na rzecz Szkoły Tańca nie może być odliczona od dochodu, gdyż opierając się o informacje zawarte we wniosku Spółki: - Szkoła Tańca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji i prowadzenia kursów tańca, turniejów tanecznych itd.. Pomimo nie wskazania przez Spółkę czy Szkoła Tańca jest prowadzona przez osoby fizyczne czy jest inną jednostką organizacyjną, to należy stwierdzić, że jako jednostka prowadząca działalność gospodarczą działa w celu osiągnięcia zysku, a więc tym samym nie może być zakwalifikowana do organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

-

Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, że zakres prowadzenia działalności Szkoły Tańca określony jako upowszechnianie kultury fizycznej i sportu mieści się w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tak więc stanowisko Spółki w zakresie odliczenia tej darowizny nie jest prawidłowe.

Reasumując: darowizna na rzecz Fundacji Dzieciom Zdążyć z Pomocą może być odliczona od dochodu za rok 2004, natomiast darowizna na rzecz Szkoły Tańca nie może być odliczona od dochodu.

Powyższa interpretacja:

-

dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Nowa Huta w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl