PD-1/42180-38/07 - Zakwalifikowanie jako przychód podatkowy w momencie zatwierdzenia i rozliczenia kosztów przez instytucję wdrażającą otrzymanych środków pieniężnych stanowiących zdaniem strony zaliczkę na wydatki w ramach realizacji projektu CMR.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Krakowie PD-1/42180-38/07 Zakwalifikowanie jako przychód podatkowy w momencie zatwierdzenia i rozliczenia kosztów przez instytucję wdrażającą otrzymanych środków pieniężnych stanowiących zdaniem strony zaliczkę na wydatki w ramach realizacji projektu CMR.

DECYZJA

Na zasadzie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 Ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z dnia 29 listopada 2006 r.) po rozpatrzeniu zażalenia Strony z dnia 27 sierpnia 2007 r., bez znaku, na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto z dnia 17 sierpnia 2007 r. Nr PDP/423-52/07, uznające za nieprawidłowe stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2007 r., o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odnośnie otrzymanych środków pomocowych, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie odmawia zmiany kwestionowanego postanowienia.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 28 czerwca 2007 r., bez znaku Strona zwróciła się do organu I instancji z pytaniem czy otrzymane środki pieniężne, stanowiące zdaniem Strony zaliczkę na wydatki w ramach realizacji projektu CRM, mogą być zakwalifikowane jako przychód podatkowy w momencie zatwierdzenia i rozliczenia kosztów przez Instytucję Wdrażającą, jako zgodnych z zapisami umowy o dofinansowanie projektu,.... Zarządzanie Relacjami z Pacjentem.

Zdaniem Strony otrzymane z góry środki finansowe należy potraktować jako zaliczkę i zakwalifikować do przychodów podatkowych dopiero w chwili rozliczenia transzy przez Instytucję Wdrażającą.

Organ I instancji nie podzielił powyższego stanowiska i stwierdził, że nie jest prawidłowe. W uzasadnieniu wskazano, że otrzymane przez podatnika środki pomocowe podlegać będą zaliczeniu do przychodów w myśl art. 12 ust. 1 pkt l ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. O podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w dacie ich otrzymania, a nie jak twierdziła Strona w chwili akceptacji rozliczenia kosztów przez Instytucję Wdrażającą. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów o ile zostaną spełnione przesłanki określone w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W złożonym zażaleniu z dnia 28 sierpnia 2007 r., bez znaku, Strona podtrzymała swoją tezę o zaliczkowym charakterze otrzymanych z góry środków finansowych i możliwości zakwalifikowania ich do przychodów podatkowych dopiero w chwili rozliczenia transzy przez Instytucję Wdrażającą. Strona na poparcie powyższego stanowiska wskazała na art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

Zwrócono uwagę, że działalność związana z realizacją projektu Zarządzanie relacjami z pacjentem w Świętokrzyskim w ramach Priorytetu i Wzmacnianie rozwoju zasobów ludzkich w regionach nie jest działalnością generującą dochód. Otrzymywane od Instytucji Wdrażającej zaliczkowo środki, mają zapewnić płynność realizacji projektu i będą w całości wydatkowane zgodnie z harmonogramem rzeczowofinansowym wyłącznie na te cele. Dlatego też wpłaty przekazywane są na wyodrębniony rachunek bankowy i nie mogą być przeznaczone na zapłatę zaliczki na podatek dochodowy od otrzymanych środków pieniężnych. Rozliczenie przekazanego dofinansowania następuje dopiero poprzez weryfikację dokumentacji potwierdzającej poniesione koszty sfinansowane z otrzymanych zaliczkowo środków pieniężnych.

W myśl postanowień umowy w przypadku wykorzystania całości lub części dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, Strona jest zobowiązana do zwrotu środków odpowiednio w całości lub w części na rachunek Instytucji Wdrażającej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie po przeanalizowaniu argumentów zawartych w zażaleniu Strony, uwzględniając treść przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa uznał, że zawarte w niniejszym postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto stanowisko jest prawidłowe.

W niniejszej sprawie przedmiotem sporu jest wykładnia przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy stwierdzić, że stanowisko Strony zakładające, że momentem powstania niniejszego przychodu nie jest chwila wpływu dofinansowania na Jej konto, jest błędne. Podstawę takiego rozumowania stanowi norma prawna zawarta w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która przewiduje, że za przychody należy uznać otrzymane pieniądze, wartości pieniężne. Konsekwencją tego zapisu jest przyjęcie, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest chwila otrzymania, czyli jego wpływu, bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek powyższych środków, co rodzi skutek w postaci możliwości dysponowania tymi środkami przez podmiot otrzymujący.

Nie znajduje również uzasadnienia pogląd, że otrzymane środki pomocowe miały charakter przedpłat na poczet wykonania usługi, o czym traktuje art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie spełniają warunków, określonych w tym przepisie. Nie stanowią bowiem zaliczki na poczet usługi wykonanej w późniejszym okresie tylko dofinansowanie realizowanego projektu. Dlatego, analizując stan faktyczny sprawy należy stwierdzić, że otrzymane dofinansowanie (odpowiednia transza) stała się przychodem Strony w chwili wpływu powyższych środków na jej rachunek bankowy. A więc teza Strony sformułowana w środkach zaskarżenia o zaliczkowym charakterze otrzymanych kwot dofinansowania, nie może być uznana za słuszną w tle prawa podatkowego, ponieważ tylko w tym kontekście normatywnym powyższe pojęcia można rozpatrywać.

Z powyższych względów uznano, że środki pomocowe podlegać będą zaliczeniu do przychodów w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dacie ich otrzymania, a więc nie jak wywodzi Strona w chwili zatwierdzenia i rozliczenia kosztów przez instytucję wdrażającą. Z kolei wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, oczywiście z uwzględnieniem przesłanek sprecyzowanych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę wskazane racje orzeczono jak w sentencji niniejszej decyzji, która ma charakter ostateczny w administracyjnym toku instancji.

Na decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30-tu dni od daty jej doręczenia. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl