PD-1/415-37/07 - Czy kwoty rekompensaty, diet i kosztów podróży należy wpisać w kolumnie "b" w informacji PIT-R i czy należy skorygować informację PIT-11/8B?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 września 2007 r. Urząd Skarbowy w Nowym Sączu PD-1/415-37/07 Czy kwoty rekompensaty, diet i kosztów podróży należy wpisać w kolumnie "b" w informacji PIT-R i czy należy skorygować informację PIT-11/8B?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25 czerwca 2007 r. (data wpływu 27 czerwca 2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 25 czerwca 2007 r. (data wpływu 27 czerwca 2007 r.) Sąd Okręgowy zwrócił się do Naczelnika tut. Urzędu w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

We wniosku przedstawiono następujący stanu faktyczny. W myśl art. 172 § 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.), ławnik za czas wykonywania czynności w sądzie otrzymuje rekompensatę pieniężną w wysokości 3% kwoty bazowej, stanowiącej podstawę ustalania wynagrodzenia zasadniczego asesora sądowego za jeden dzień pełnienia obowiązków w sądzie. Ponadto ławnik zamieszkały poza siedzibą sądu otrzymuje diety oraz zwrot kosztów przejazdu i noclegu według zasad określonych w tym zakresie dla sędziów (art. 173 cyt. ustawy). Rekompensaty pieniężne wypłacone w myśl ww. art. 172 § 3 należy zaliczyć do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów przejazdu otrzymane przez ławnika są wolne od podatku dochodowego do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 2.280,00 zł. (art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy).

Na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Sąd Okręgowy przekazuje podatnikom oraz urzędom skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika imienne informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, według ustalonego wzoru PIT-11/8B oraz informacje o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich na wzorze PIT-R. W informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R w kolumnie "b" (kwota wypłacona) wpisywana jest łączna wartość dokonanych wypłat tekst jedn. zarówno rekompensaty, diety i zwrócone koszty przejazdu; w kolumnie "d" (kwota wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy) wykazywane są wyłącznie wypłacone ławnikom kwoty diet i kwoty stanowiące zwrot kosztów przejazdu, czyli w kolumnie "e" (kwota podlegająca opodatkowaniu) znajduje się wartość otrzymanych przez ławnika w ciągu roku podatkowego rekompensat, od których pobierana jest przez tut. Jednostkę zaliczka i wpisywana w kolumnie "f". Kwoty z kolumny "e" i "f" informacji PIT-R wprowadzane są do informacji PIT-11/8B w rubryce 56 i 59.

Skierowane przez Sąd Okręgowy pytanie:

czy kwoty rekompensaty, diet i kosztów podróży należy wpisać w kolumnie "b" w informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R?

czy informacje PIT-11/8B i PIT-R sporządzone za lata 2005, 2006 winny być skorygowane?

Stanowisko płatnika:

Zdaniem Sądu w informacjach o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R prawidłowo ujęto łączną wartość dokonanych wypłat tj. zarówno rekompensaty, diety i zwrócone koszty przejazdu.

Na podstawie art. 172 § 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.) ławnicy otrzymują rekompensaty pieniężne za czas wykonywania czynności w sądzie. Ponadto ławnicy na podstawie art. 173 powyższej ustawy zamieszkali poza siedzibą sądu otrzymują diety oraz zwrot kosztów przejazdu i noclegu według zasad ustalonych w tym zakresie dla sędziów.

Przychody wymienione w art. 172 i 173 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych uzyskane w roku 2005 i 2006 uznać należy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) tj. jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, a otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4 zaliczki na podatek dochodowy, w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie, zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W myśl art. 42 ust. 1 płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Ponadto w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy zobowiązani są przesłać podatnikom oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11/8B wraz z informacją o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R- zgodnie z postanowieniem art. 42 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wzory druków, na których należy sporządzić powyższe informacje za lata 2005, 2006 określił Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 224, poz. 2225 z późn. zm.) wydanego na podstawie szczegółowego upoważnienia ustawowego zawartego w art. 45b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Druki na których należy rozliczyć ławników zawiera: załącznik Nr 17 do powyższego rozporządzenia PIT-11/8B informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy oraz załącznik Nr 18 do powyższego rozporządzenia PIT-R informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich.

W sytuacji gdy płatnik wypłaca osobie fizycznej jedynie należności z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich i należności te nie przekraczają kwot wolnych od podatku dochodowego, płatnik nie ma obowiązku sporządzenia informacji PIT-11/8B a jedynie informację PIT-R, przy czym przez kwotę wolną należy rozumieć kwotę wolną od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lub pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku przekroczenia kwoty wolnej od podatku płatnik ma obowiązek sporządzić również PIT-11/8B, w którym wykaże kwotę podlegającą opodatkowaniu oraz kwotę zaliczek pobranych przez płatnika.

Stosownie do objaśnień w załączniku Nr 18 do powyższego rozporządzenia, informację PIT-R mają obowiązek wypełnić płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, dokonujący wypłat należności wolnych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i pkt 17 ustawy osobom z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5 i 6 ustawy).

W części D:

1)

w kolumnie b - płatnik wykazuje ogólną kwotę wypłat dokonanych należności w danym miesiącu, z uwzględnieniem kwot wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i pkt 17 ustawy,

2)

w kolumnie d - płatnik wykazuje kwoty diet oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, wypłacone osobom pełniącym obowiązki społeczne i obywatelskie, wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy,

3)

w kolumnie e - płatnik wykazuje nadwyżkę między kwotą wypłaconych należności a sumą kwot wolnych od podatku dochodowego, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym,

4)

w kolumnie f - płatnik wykazuje kwotę pobranych zaliczek na podatek dochodowy.

Sumę kwot wykazanych w kolumnie e oraz sumę kwot wykazanych w kolumnie f płatnik wykazuje w wierszu 7 części E informacji PIT-11/8B oraz w rocznym obliczeniu podatku PIT-40.

Zatem kwoty rekompensaty nie należy wykazywać w kolumnie "b" i "e" w informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R. W związku z powyższym w myśl art. 81 ustawy - Ordynacja podatkowa, Sąd Okręgowy w N. zobowiązany jest do skorygowania informacji PIT-R za lata 2005, 2006 przez złożenie korygującej informacji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W dacie złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl