PD.01.GK.31100/4/2010 - Zwolnienie w podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2010 r. Urząd Miasta w Krakowie PD.01.GK.31100/4/2010 Zwolnienie w podatku od nieruchomości.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA

Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. złożonego przez (...) z siedzibą w Krakowie przy ul. (...) udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego

uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym, że zwolnienie z podatku od nieruchomości przewidziane w uchwale nr LVI/706/08 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 listopada 2008 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków lub ich części, w których wykonano remont elewacji budynków lub ich części, przysługuje zarówno właścicielom wyodrębnionych lokali mieszkalnych jak i Spółdzielni, gdy faktury za wykonanie remontu elewacji wystawione są na Spółdzielnię, w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. do organu podatkowego wpłynął wniosek (...) o udzielenie pisemnej indywidualne; interpretacji przepisów uchwały nr LVI/706/08 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 listopada 2008 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków lub ich części, w których wykonano remont elewacji (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2008 r. Nr 725, poz. 5077 z późn. zm.). Pismem z dnia 15 kwietnia 2010 r. Spółdzielnia uzupełniła braki formalne wniosku.

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny, według którego Spółdzielnia wykonała remonty elewacji w budynkach przy ul. (...) wchodzących w skład jednej nieruchomości wielobudynkowej. Przedmiotowe budynki są współwłasnością Spółdzielni oraz osób, które wyodrębniły własność lokali. Umowa na wykonanie remontu została zawarta przez (...) będącą zarządcą nieruchomości. Faktury potwierdzające koszty poniesienia remontu wystawione zostały także na Spółdzielnię. Koszty remontu zostały rozliczone na wszystkich mieszkańców, tj. właścicieli wyodrębnionych mieszkań jak i osób posiadających spółdzielcze prawa do lokali, proporcjonalnie do powierzchni użytkowej ich mieszkań. Wysokość podatku wyliczana jest odrębnie dla Spółdzielni oraz właścicieli lokali. Wnioskodawca podkreślił, że koszty remontu zostały pokryte przez wszystkich mieszkańców.

Spółdzielnia stoi na stanowisku, że zwolnienie z podatku od nieruchomości w przypadku budynków lub ich części w których przeprowadzono remont elewacji zgodnie z uchwalą nr LVI/706/08 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 listopada 2008 r., przysługuje wszystkim współwłaścicielom nieruchomości, dla których Spółdzielnia zawarła umowę dotyczącą remontu, a oni pokryli przypadający im udział w jego kosztach.

Zdaniem Spółdzielni wnioski o udzielenie ulgi muszą złożyć wszyscy współwłaściciele. Zgodnie z art. 27 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (...) sprawuje zarząd nad nieruchomością wspólną stanowiącą współwłasność Spółdzielni i na dzień złożenia wniosku 88 osób posiadających odrębną własność lokali w budynkach przy ul. (...). Umowę na remont elewacji (którą Wnioskodawca uważa za część wspólną nieruchomości) zawarła Spółdzielnia i na nią zostały wystawione faktury. Zdaniem Spółdzielni brak jest podstaw prawnych, aby przedmiotowa umowa została zawarta ze Spółdzielnią i 88 osobami, a w konsekwencji wystawienia faktury na wszystkie te osoby. W związku z powyższym Wnioskodawca twierdzi, że wszyscy współwłaściciele nieruchomości, dla których Spółdzielnia zawarła umowę, a oni pokryli przypadający im udział w kosztach remontu elewacji, mogą ubiegać się o zwolnienie od podatku od nieruchomości.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) od podatku od nieruchomości zwolnione są niektóre kategorie gruntów, budynków i budowli. Ustęp 3 cytowanego przepisu daje radzie gminy możliwość wprowadzenia w drodze uchwały innych zwolnień przedmiotowych niż określonych w ust. 1 (oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw). Na podstawie tego przepisu Rada Miasta Krakowa uchwaliła uchwałę nr LVI/706/08 z dnia 5 listopada 2008 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków lub ich części, w których wykonano remont elewacji. Przepisy uchwały pozwalają zwolnić od podatku od nieruchomości budynki lub ich części, w których zakończony został remont elewacji po dniu wejścia w życie uchwały. Dodatkowo możliwość ubiegania się o zwolnienie obwarowana jest innymi warunkami jakie muszą być spełnione, aby wniosek podatnika o zwolnienie z podatku od nieruchomości konkretnej nieruchomości został rozpatrzony pozytywnie. Zwolnienie przysługuje między innymi pod warunkiem:

* że na przeprowadzenie remontu wydana została decyzja przez właściwy organ lub przeprowadzenie prac remontowych zostało zgłoszone do właściwego organu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane oraz

* dokonano zawiadomienia o zakończeniu remontu, na które właściwy organ nie wniósł sprzeciwu, a w przypadku braku wymogu w tym zakresie, podatnik złożył oświadczenie o terminie zakończenia remontu elewacji.

* zwolnieniem nie są objęte budynki, w których wykonano remont elewacji z pominięciem obowiązujących procedur wynikających z prawa budowlanego, a więc stanowiących samowolę budowlaną

* zwolnieniem nie są objęte budynki lub ich części, na których zostały zainstalowane nośniki informacji wizualnej bez uzyskania wszelkich przewidzianych prawem zgód i pozwoleń.

Warunkiem skorzystania z prawa do zwolnienia na warunkach określonych w uchwale jest złożenie wniosku (na formularzu stanowiącym załącznik 1 do uchwały) wraz z wymaganymi załącznikami. (§ 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 uchwały). Ponadto należy przedłożyć faktury i rachunki poświadczające poniesione wydatki na zakup materiałów wykorzystanych do przeprowadzenia remontu elewacji lub poświadczających inne koszty poniesione w związku z remontem elewacji (§ 3 ust. 3 uchwały).

Z wnioskiem o przyznanie ulgi w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości może zwrócić się podatnik, który poniósł koszty remontu elewacji. Co do zasady może to być także osoba fizyczna, np. właściciel wyodrębnionego lokalu w budynku, który poniósł koszty remontu elewacji budynku, w którym znajduje się wyodrębniony lokal mieszkalny. Musi jednak udokumentować fakt poniesienia kosztów związanych z remontem elewacji. Ciężar dowodu, że spełnione zostały wszystkie przesłanki warunkujące zwolnienie spoczywa na podatniku występującym z wnioskiem. To podatnik powinien przedłożyć dokumenty, z których wynika, że:

* na przeprowadzenie remontu została wydana decyzja przez właściwy organ lub przeprowadzenie remontu zostało zgłoszone właściwemu organowi,

* dokonano zawiadomienia o zakończeniu remontu, na które właściwy organ nie wniósł sprzeciwu. W przypadku braku wymogu w tym zakresie, podatnik zobowiązany jest złożyć oświadczenie o terminie zakończenia remontu elewacji,

* przedłożyć faktury lub rachunki poświadczające poniesione wydatki na zakup materiałów wykorzystanych do przeprowadzenia remontu elewacji lub poświadczających inne koszty poniesione w związku z remontem elewacji.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku o wydanie interpretacji, wynika, że faktury dokumentujące koszty poniesione na remont elewacji wystawione zostały na (...). Nie mogą służyć one do dokumentowania wydatków innych podatników. Nie do zaakceptowania dla organu podatkowego jest więc stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym osoby fizyczne posiadające odrębną własność lokali winny osobiście występować z wnioskami o ulgę powołując się przy tym na dokumenty, w szczególności na faktury, wystawione na Spółdzielnię. Przepisy uchwały wprost wskazują, że wniosek oraz odpowiednie dokumenty winien złożyć podatnik. (§ 4 ust. 1 uchwały).

W związku z powyższym organ podatkowy stoi na stanowisku, że w żadnym wypadku podatnik ubiegający się o zwolnienie danej nieruchomości nie może być zwolniony z obowiązku udokumentowania pewnych faktów, gdy obowiązek ten wynika wprost z przepisów uchwały. Jeżeli więc z uwzględnieniem stanu faktycznego zaistniałego w niniejszej sprawie, osoba posiadająca odrębną własność lokalu (jest podatnikiem podatku od nieruchomości) ubiega się o zwolnienie powinna spełnić wszystkie przesłanki wynikające z uchwały. Obowiązkiem takiej osoby jest zatem przedłożenie między innymi faktur lub rachunków wystawionych na ubiegającego się o ulgę.

POUCZENIE:

Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu".

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.

Opublikowano: www.bip.krakow.pl