PD-01.7031.1.2013 - Obowiązek składania deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2013 r. Urząd Miasta w Krakowie PD-01.7031.1.2013 Obowiązek składania deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA

Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw., z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz art. 6q, i art. 2 ust. 1 pkt 4, art. 2 ust. 3, art. 6c, art. 6i, art. 6j, art. 6m ust. 1, art. 6n ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 z późn. zm.) i uchwały Nr LXIX/999/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2013 r. poz. 2324 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 1 października 2013 r. (...) w Krakowie o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie składania deklaracji na opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi

uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy:

1.

dotyczące możliwości złożenia deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami DW dla nieruchomości na której znajduje się budynek mieszkalny wielorodzinny, w którym zlokalizowane są garaże, a w garażach tych nie powstają odpady komunalne, w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe;

2.

dotyczące możliwości nie składania. deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami dla nieruchomości na której znajduje się miedzy innymi budynek garaży, w których nie powstają odpady komunalne, w świetle przedstawionego stanu faktycznego nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2013 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek (...) w Krakowie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie składania deklaracji na opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W dniu 12 grudnia 2013 r. Wnioskodawca po uprzednim wezwaniu organu podatkowego wniósł brakującą opłatę za wydanie interpretacji.

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny wedle którego, zgodnie z uchwałą Nr LXIX/999/13 Rady Miasta Krakowa z dnia. 13 marca 2013 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości (zmienioną uchwałą Nr LXXI/1045/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 10 kwietnia 2013 r.):

1.

Złożył w dniu 18 czerwca 2013 r. deklarację DM o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, które w części stanowią nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne - dla nieruchomości na której znajduje się budynek mieszkalny wielorodzinny w którym zlokalizowane są również garaże wbudowane dot. nieruchomości przy ul. (...) w Krakowie,

2.

Złożył w dniu 18 czerwca 2013 r. wspólną deklarację DM o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, które w części stanowią nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne dla nieruchomości przy (...) w Krakowie - na której znajduje się tylko budynek mieszkalny wielorodzinny oraz dla nieruchomości (...) na której znajdują się tylko garaże wolnostojące.

Wspólna - jedna deklaracja została złożona w oparciu o opinie prawną z dnia 25 lutego 2013 r. sporządzoną przez Kancelarię Radców Prawnych Marcin Hanczakowski & Sławomir Podgórski (nieruchomość można traktować jako mieszaną jeżeli stanowi zasób o charakterze zwartym i poszczególne nieruchomości ze sobą graniczą lub co najmniej położone są w bliskiej odległości).

Po sporządzeniu deklaracji i po obciążeniu opłatami użytkowników garaży - poinformowali oni Spółdzielnię, że w ich garażach nie powstają żadne odpady komunalne. Wobec powyższego zażądali od Spółdzielni anulowania, obciążenia z tytułu opłat i zmiany deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ten sposób, że nie zostanie zadeklarowany żaden pojemnik i wysokość opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w garażach będzie wynosić "zero". Na pisemne zapytanie Spółdzielni z dnia 22 maja 2013 r. przesłane do MPO - czy jest możliwość złożenia takiej deklaracji Spółdzielnia otrzymała odpowiedź negatywną (pismo EG/420/985/1-3 z dnia 31 maja 2013 r.).

Wobec kolejnych interwencji osób posiadających tytuł prawny do garaży zarówno wbudowanych jak i wolnostojących Spółdzielnia w dniu 29 lipca 2013 r. zwróciła się do Prezydenta Miasta Krakowa oraz Rady Miasta Krakowa z pytaniami:

1.

Czy dla nieruchomości, w której znajdują się lokale mieszkalne oraz garaże Spółdzielnia może złożyć deklaracje DW wobec twierdzenia osób posiadających garaże, że w ich lokalach nie powstają odpady komunalne?

2.

Czy dla nieruchomości, w której znajdują się tylko garaże wolnostojące Spółdzielnia może nie składać deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami wobec twierdzenia osób posiadających garaże, że w ich lokalach nie powstają odpady komunalne?

W odpowiedzi Wnioskodawca uzyskał pisemne stanowisko (z dnia 5 września 2013 r.), zgodnie z którym:

1.

Jeżeli w garażach zlokalizowanych w danym budynku mieszkalnym wielorodzinnym nie powstają odpady komunalne Spółdzielnia może złożyć dla takiego typu nieruchomości deklarację o wysokości opłaty, za gospodarowanie odpadami komunalnymi DW zamiast deklaracji DM,

2.

W przypadku nieruchomości niezamieszkałej, w której nie powstają odpady komunalne, właściciele nieruchomości nie. mają obowiązku składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Osoby posiadające tytuł prawny do garaży zarówno zlokalizowanych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych jak w garażach wolnostojących twierdzą, że w ich garażach nie powstają odpady komunalne.

Wnioskodawca w przyszłości zamierza złożyć deklarację DW dla nieruchomości na której zlokalizowany jest budynek mieszkalny wielorodzinny, a w nim zlokalizowane są garaże wbudowane oraz nie składać deklaracji dla nieruchomości na której zlokalizowane są tylko garaże wolnostojące.

Do wniosku załączono kserokopie złożonych deklaracji DM, opinię prawną oraz pisma wymienione w stanie faktycznym.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o interpretację przepisów poprzez odpowiedź na pytanie:

1.

Czy w świetle obowiązujących przepisów, biorąc pod uwagę brak powstawania odpadów w garażach Spółdzielnia może złożyć deklarację o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami DW dla nieruchomości na której znajduje się budynek mieszkalny wielorodzinny, w którym zlokalizowane są garaże?;

2.

Czy w świetle obowiązujących przepisów, biorąc pod uwagę brak powstawania odpadów w garażach Spółdzielnia może nie składać deklaracji dla nieruchomości na której zlokalizowane są tylko garaże wolnostojące?

W stanowisku dotyczącym oceny prawnej zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że deklaracja DM o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, które w części stanowią nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne dot. sytuacji gdzie powstają odpady.

Osoby posiadające tytuł prawny do garaży twierdzą, że w garażach nie powstają odpady. Wobec powyższego Spółdzielnia stoi na stanowisku, że w takiej sytuacji powinna złożyć deklarację DW tj. deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie wielorodzinnej.

Analogicznie - skoro w garażach wolnostojących nie powstają odpady komunalne - to Spółdzielnia nie powinna składać dla tej nieruchomości deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W przypadku gdy została już złożona deklaracja wspólna (na budynek mieszkalny i garaże wolnostojące) Spółdzielnia stoi na. stanowisku, że może złożyć deklarację DW tylko na budynek mieszkalny wielorodzinny z pominięciem garaży wolnostojących.

Zgodnie z art. 6q ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 399 z późn. zm. - dalej: upcg), ustanawiającej obowiązek składania deklaracji oraz uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.

Stosownie do art. 14b § 1 i art. 14j § 1 i 3 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości na pisemny wniosek zainteresowanego, wójt, burmistrz (prezydent miasta), wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Skoro ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach odsyła w zakresie opłat do Ordynacji podatkowej wójt, burmistrz (prezydent miasta) wydaje także indywidualne interpretacje przepisów dotyczące opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie z art. 6h u.p.c.g właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Stosownie do art. 6m u.p.c.g. właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.

Kompetencje do określenia wzorów deklaracji na opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi przekazano na podstawie art. 6n ust. 1 u.p.c.g. radom gmin.

Wzory deklaracji stanowią załączniki do uchwały Nr LXIX/999/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2013 r. poz. 2324 (zmienionej uchwałą Nr LXXI/1045/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 10 kwietnia 2013 r.).

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązywać będą wzory deklaracji stanowiące załącznik do uchwały Nr LXXXVIII/1314/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie zmiany uchwał) Nr LXIX/999/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2013 r. poz. 6683).

Zgodnie z art. 6i u.p.c.g. obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec lub w przypadku nieruchomości niezamieszkałych a objętych obowiązkiem uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne.

Z powyższych przepisów wynika, że właściciel nieruchomości ma obowiązek składać deklarację oraz uiszczać opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Definicję właściciela zawiera art. 2 ust. 1 pkt 4 u.p.c.g zgodnie z którą jest nim nie tylko właściciel w rozumieniu kodeksu cywilnego ale także współwłaściciel, użytkownik wieczysty oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

Szczególną regulacją w tym zakresie jest art. 2 ust. 3 u.p.c.g. zgodnie z którym jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany.

W przedmiotowej sprawie nie ma zatem wątpliwości, że Wnioskodawca jest uprawniony i zobowiązany do składania deklaracji na opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz uiszczanie tej opłaty, a kwestia ta jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę nie wymaga interpretacji.

Zgodnie z art. 6j ust. 5 u.p.c.g. w przypadku nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość na której zamieszkują mieszkańcy a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, rada gminy może podjąć uchwałę stanowiącą akt prawa miejscowego, na mocy której ustali sposób obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie tych nieruchomości zgodnie z ust. 1, 2 lub 3, z tym że w przypadku ustalenia sposobu obliczania opłaty zgodnie z ust. 1 pkt 3 dla części nieruchomości, na której jest prowadzona działalność, uwzględnia się powierzchnię użytkową lokalu. Jak wynika z powyższego rada gminy może ustalić sposób obliczania opłaty jako iloczyn stawki opłaty i liczb}- powstałych pojemników z odpadami komunalnymi.

Taki sposób obliczania opłaty został ustalony w uchwale Nr LXIX/997/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie ustalenia sposobu obliczania opłaty od właścicieli nieruchomości za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie nieruchomości, które w części stanowią nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

Nieruchomość która w części stanowi nieruchomość na której zamieszkują mieszkańcy a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne dla uproszczenia na potrzeby niniejszej interpretacji nazywana będzie nieruchomością mieszaną.

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie definiuje pojęcia "nieruchomości", ani "nieruchomości mieszanych".

Pojęcie "nieruchomości" zostało zdefiniowane w art. 46 § 1 ustawy - Kodeks cywilny jako części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Aby nieruchomość mogła stanowić odrębny przedmiot własności, co do zasady powinna być objęta jedną księgą wieczystą.

Takie rozumienie pojęcia "nieruchomości" w kontekście zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jest jednak niezasadne ze względu na ratio legis przepisów zawartych w tej ustawie. Wykładnia funkcjonalna przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w której przyjęto, że zarządca jest traktowany jako właściciel nieruchomości, wskazuje, iż jako potencjalną nieruchomość mieszaną traktować należy nie każdą nieruchomość wieczystoksięgową odrębnie, a łącznie cały zasób znajdujący się w zarządzie danego podmiotu (np. spółdzielni mieszkaniowej), o ile oczywiście zasób ten jest zasobem o charakterze zwartym i poszczególne nieruchomości ze sobą graniczą lub co najmniej położone są w bliskiej odległości.

Stan faktyczny odnośnie pytania pierwszego dotyczy sytuacji gdy w bryle budynku mieszkalnego wielorodzinnego znajdują się garaże, w których to garażach nie powstają odpady komunalne. W takiej sytuacji Wnioskodawca może złożyć deklarację DW (zabudowa wielorodzinna) zamiast deklaracji DM (zabudowa mieszana).

W związku z powyższym organ podatkowy uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości złożenia deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami DW dla nieruchomości na której znajduje się budynek mieszkalny wielorodzinny, w którym zlokalizowane są garaże, a w garażach tych nie powstają odpady komunalne, należy uznać za prawidłowe.

Natomiast w stanie faktycznym odnośnie pytania drugiego mamy do czynienia z sytuacją gdzie w obrębie jednej nieruchomości gruntowej znajduje się budynek mieszkalny wielorodzinny oraz osobno budynek garaży, w których to garażach także nie powstają odpady komunalne. Taką nieruchomość co do zasady traktujemy jako jedną całość. Jednak ze względu na jasno wyartykułowany w stanie faktycznym brak powstawania odpadów w garażach, właściciel powinien złożyć deklarację o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami obejmującą całą nieruchomość (tekst jedn.: obejmującą faktycznie zarówno budynek mieszkalny wielorodzinny jak i budynek garaży) i powinna to być deklaracja DW (zabudowa wielorodzinna).

Nie ma natomiast możliwości nie składania deklaracji w ogóle. Stanowisko organu podatkowego jest zatem co do zasady inne niż przedstawione we wniosku. Jednak skutki zastosowania się do interpretacji przedstawianej przez organ będą podobne do oczekiwanych przez Wnioskodawcę. Spółdzielnia będzie mogła złożyć deklarację oznaczoną DW (zabudowa wielorodzinna), natomiast formalnie deklaracja ta powinna obejmować całą nieruchomość (wraz z garażami).

W związku z powyższym organ podatkowy uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości nie składania deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami dla nieruchomości na której znajduje się między innymi budynek garaży w których nie powstają odpady komunalne, należy uznać za nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że procedura wydawania interpretacji zakłada, że organ podatkowy odnosi się tylko i wyłącznie do stanu faktycznego ewentualnie opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku o wydanie interpretacji. Nie podlegają natomiast ocenie jakiekolwiek informacje zawarte w załącznikach. W związku z powyższym powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny opisany we wniosku.

Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa. AL Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.

Opublikowano: www.bip.krakow.pl