PD-01.3120.8.26.2013.GK - Wygaśnięcie obowiązku podatkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2014 r. Urząd Miasta w Krakowie PD-01.3120.8.26.2013.GK Wygaśnięcie obowiązku podatkowego.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA

Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31 grudnia 2013 r. (data doręczenia) (...) w Krakowie o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości

uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów co do których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych powinno nastąpić z dniem w którym decyzja ta stała się ostateczna w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2013 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek (...) w Krakowie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości.

Wnioskodawca przestawił stan faktyczny, zgodnie z którym na podstawie decyzji Wojewody Małopolskiego nr (...) z dnia 29.10.2012 (znak: (...)) o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych Skarb Państwa przejął działki: (...) położone w obrębie (...) Kraków (...).

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o interpretację przepisów prawa podatkowego poprzez określenie prawidłowej daty wyłączenia z opodatkowania wymienionych działek gruntu.

W stanowisku dotyczącym oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca uznał, że wyłączenie z opodatkowania wymienionych działek gruntu powinno nastąpić z dniem 11 września 2012 r. tj. w dniu w którym decyzja Wojewody Małopolskiego nr (...) z dnia 29.10.2012 (znak: (...)) o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych stała się ostateczna.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:

1)

grunty;

2)

budynki lub ich części;

3)

budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

1)

właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;

2)

posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;

3)

użytkownikami wieczystymi gruntów;

4)

posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a)

wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,

b)

jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.

W art. 6 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wskazano, iż obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.

Zgodnie z art. 9o ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1594) decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej wydaje wojewoda, na wniosek PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej, zwanych dalej "PLK S.A.".

Stosownie do art. 9s tej ustawy decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej zatwierdza się podział nieruchomości. Mapy z projektami podziału nieruchomości stanowią integralną część decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Linie rozgraniczające teren ustalone decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stanowią linie podziału nieruchomości.

Nieruchomości wydzielone liniami rozgraniczającymi teren, o którym mowa w ust. 2, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stała się ostateczna.

Przepisy tej ustawy z chwilą ostatecznością decyzji wiążą także inne zdarzenia np.:

- wygasają prawa rzeczowe na nieruchomościach

- PLK S.A. nabywają z mocy prawa, prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych oraz prawo własności budynków, innych urządzeń i lokali znajdujących się na tych nieruchomościach

- PLK S.A. uzyskuje prawo do dysponowania nieruchomościami, o których mowa w ust. 3, na cele budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409), zwanej dalej "Prawem budowlanym", z uwzględnieniem art. 9w ust. 4.

Jak wskazano powyżej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych podatnikiem ustanawia właściciela przedmiotów opodatkowania. Skoro ustawa o transporcie kolejowym jako dzień przejścia własności wyznacza dzień w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej staje się ostateczna, to biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku, w szczególności wskazanie, że decyzja Wojewody Małopolskiego nr (...) z dnia 29.10.2012 (znak: (...)) o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych stała się ostateczna z dniem 11 września 2013 r. to należy uznać, że we wskazanej dacie zaistniało zdarzenie powodujące wygaśnięcie obowiązku podatkowego.

Należy podkreślić, iż jak w skazano powyżej zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawodawca zdecydował, iż zaistnienie takiego zdarzenia (w tym przypadku zmiana właściciela) powoduje, że wszelkie skutki podatkowe należy odnosić do i od końca miesiąca w którym takie zdarzenie nastąpiło.

Wyłączenie z opodatkowania wskazanych we wniosku nieruchomości gruntowych mogło zatem nastąpić od początku kolejnego miesiąca następującego po miesiącu w którym decyzja stała się ostateczna tj. od 1 października 2013 r.

Biorąc pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym wyłączenie z opodatkowania w zaistniałym stanie faktycznym powinno nastąpić z dniem uprawomocnienia się decyzji tj. z dniem 11 września 2013 r. to takie stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.

Opublikowano: www.bip.krakow.pl