PD-01.3120.8.23.2011.GK - Dom pomocy społecznej prowadzony przez kościelną osobę prawną a podatek od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2012 r. Urząd Miasta w Krakowie PD-01.3120.8.23.2011.GK Dom pomocy społecznej prowadzony przez kościelną osobę prawną a podatek od nieruchomości.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA

Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23 listopada 2011 i: (data wpływu - 245 listopada 2011 r.) złożonego przez (...) z siedzibą w. Krakowie i uzupełnionego w dniu 19 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego

uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym że, budynek będący własnością kościelnej osoby prawnej, wykorzystywany na prowadzenie domu pomocy społecznej jest zwolniony od podatku od nieruchomości, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, jest prawidłowe, za wyjątkiem jego części mieszkalnej.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2011. r. (...) z siedzibą w Krakowie złożyło wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny wedle którego, na terenie nieruchomości będącej własnością (...) siostry prowadzą dom pomocy społecznej.

W deklaracjach podatkowych na podatek od nieruchomości powierzchnia budynku zajęta na potrzeby domu pomocy społecznej opodatkowana jest wg stawki jak dla budynków pozostałych. W uzupełnieniu wniosku doręczonym w dniu 19 grudnia 2011 r. pełnomocnik (...) uiściła, że część budynku pomocy społecznej zajmowana jest na mieszkania dla sióstr.

(...) jako kościelna osoba prawna funkcjonuje w oparciu o ustawę z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154) i zgodnie z art. 38 osoby prawne Kościoła mają prawo prowadzenia właściwej dla każdej z nich działalności charytatywno-opiekuńczej.

W związku z powyższym stanem Taktycznym Wnioskodawcą zwrócił się o interpretację przepisów tj. art. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a w uzupełnieniu wniosku art. 55 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej i wskazanie prawidłowego sposobu opodatkowania.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w. przedmiotowej sprawie, zgodnie z którym, przedmiotowy budynek objęty jest zwolnieniem od podatku od nieruchomości.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95 poz. 613 z późn. zm.- dalej - u.p.o.l.) opodatkowaniu. podatkiem od nieruchomości podlegają grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Podstawę opodatkowania dla budynków lub ich części stanowi ich powierzchnia użytkowa (art. 4 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.).

Wnioskodawca oświadczył, że funkcjonuje jako kościelna osoba prawna w oparciu o ustawę o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 55 ust. 4 tej ustawy "kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania i od świadczeń na fundusz gminny i fundusz miejski, od nieruchomości lub ich części, stanowiących własność tych osób lub używanych przez nie na podstawie innego tytułu prawnego na cele niemieszkalne, z wyjątkiem części zajmowanej na wykonywanie działalności gospodarczej."

Na podstawie tego przepisu zwolnione od podatku od nieruchomości są przedmioty" opodatkowania używane na cele inne niż mieszkalne oraz nie zajęte na wykonywanie' działalności gospodarczej.

Zwolnione od podatku od nieruchomości (art. 55 ust. 5 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej) są także nieruchomości przeznaczone na cele mieszkalne duchownych i członków zakonu, jeżeli:

1)

są one wpisane do rejestru zabytków,

2)

służą jako internaty przy szkołach i seminariach duchownych, domy zakonów kontemplacyjnych, domy formacyjne zakonów i domy księży emerytów (sióstr emerytek),

3)

znajdują się w budynkach kurii diecezjalnych i biskupich, zakonnych zarządów generalnych i prowincjonalnych w Sekretariacie Prymasa Polski i w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w budynku, który stanowi własność (...) żadna jego część nie jest zajęta na wykonywanie działalności gospodarczej. Budynek jest natomiast wykorzystywany na prowadzenie domu pomocy społecznej, czyli prowadzenia dozwolonej działalności charytatywno-opiekuńczej, wymienionej art. 39 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej. Z tego względu należy uznać, że budynek wykorzystywany na cele związane z prowadzeniem domu pomocy społecznej będzie zwolniony od podatku od nieruchomości. Nie będzie objęta zwolnieniem część mieszkalna budynku tj. wykorzystywana jako. mieszkania dla sióstr.

W związku z tym, stanowisko przedstawione we wniosku według którego budynek, będący własnością kościelnej osoby prawnej, wykorzystywany na prowadzenie domu pomocy społecznej jest zwolniony od podatku od nieruchomości, jest prawidłowe, za wyjątkiem jego części mieszkalnej.

Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10,. 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa; w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu, Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.

Opublikowano: www.bip.krakow.pl