PD-01.3120.8.22.2013.GK - Warunki zwolnienia działalności oświatowej z podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2014 r. Urząd Miasta w Krakowie PD-01.3120.8.22.2013.GK Warunki zwolnienia działalności oświatowej z podatku od nieruchomości.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA

Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21 października 2013 r. (data doręczenia) (...) w Krakowie o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości

uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwości zwolnienia powierzchni budynku przy ul. (...) w Krakowie zajętej na prowadzenie działalności oświatowej wśród dzieci i młodzieży od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. oraz zastosowania stawki jak dla budynków pozostałych dla części budynku stanowiącej kaplicę, w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek (...) w Krakowie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości.

Wnioskodawca przestawił stan faktyczny, zgodnie z którym Stowarzyszenie jest organizacją non-profit, posiadającą status Organizacji Pożytku Publicznego. W związku ze zbieżnością celów statutowych (...) zawarło umowę o współpracy ze Stowarzyszeniem (...). Na podstawie umowy o współpracy (...) udostępnia (...) pomieszczenia w nieruchomości należącej do (...) przy al. (...) w Krakowie na prowadzenie domu akademickiego oraz organizowanie konferencji i seminariów. Budynek przy al. (...) jest zakwalifikowany jako budynek mieszkalny, natomiast dom akademicki nie służy jedynie zaspokojeniu potrzeb bytowych, ale mieszkańcy są objęci również programem edukacyjnym, uczestniczą w wykładach i zajęciach organizowanych na miejscu oraz korzystają z tutoringu. W nieruchomości odbywa się również klub edukacyjny dla dzieci z podstawówki i gimnazjum, organizowany jest program rozwojowy dla licealistów. Wszystkie przedsięwzięcia organizowane w nieruchomości przy al. (...) mają charakter oświatowy, wychowawczy (w tym religijny), naukowy i sportowy, a działalności skierowane są do dzieci i młodzieży. Nieruchomość posiada również kaplicę, w której dwa razy w miesiącu są organizowane dni skupienia dla osób dorosłych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o interpretację przepisów prawa podatkowego poprzez odpowiedź na pytanie czy (...) może skorzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych dla nieruchomości mieszczącej się przy al. (...) w Krakowie?

W stanowisku dotyczącym oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca uznał, że w związku z prowadzeniem działalności oświatowej wśród dzieci i młodzieży, w tym domu akademickiego wraz z programem wychowawczym, jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych na 95% powierzchni nieruchomości znajdujących się przy al. (...). O ile w budynku prowadzona jest sporadycznie działalność formacyjna dla dorosłych. Natomiast 5% powierzchni budynku powinna być zakwalifikowana jako pozostała, w tym zajęta przez organizacje pożytku publicznego na prowadzenie odpłatnej działalności gospodarczej.

Do wniosku dołączono statuty (...) i (...) oraz umowę o współpracy obu jednostek.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:

1)

grunty;

2)

budynki lub ich części;

3)

budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

1)

właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;

2)

posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;

3)

użytkownikami wieczystymi gruntów;

4)

posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a)

wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,

b)

jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.

Podstawę opodatkowania dla budynków stanowi ich powierzchnia użytkowa (art. 4 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.)

W art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. zawarł zwolnienie nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że budynek przy ul. (...) jest zajęty przez Stowarzyszenie (...), którego jednym z celów statutowych jest szerzenie działalności oświatowej. W budynku jest realizowany program edukacyjny, mieszkańcy uczestniczą w wykładach i zajęciach organizowanych na miejscu oraz korzystają z tutoringu, działa klub edukacyjny dla dzieci z podstawówki i gimnazjum, organizowany jest program rozwojowy dla licealistów. Według oświadczenia Wnioskodawcy wszystkie przedsięwzięcia organizowane w budynku mają charakter oświatowy i wychowawczy i są skierowane do dzieci i młodzieży.

Skoro jak wskazano wyżej art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. uzależnia zwolnienie jedynie od przesłanki podmiotowej tj. budynek musi być zajęty przez podmiot działający w formie stowarzyszenia i mają być w nim realizowane cele wyznaczone statutem a polegające na między innymi działalności oświatowej wśród dzieci i młodzieży, to należy uznać, iż co do zasady zostały spełnione warunki do zwolnienia budynku od podatku od nieruchomości.

Odrębnie należy przeanalizować stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki jak od budynków lub ich części pozostałych w odniesieniu do kaplicy w której odbywają się między innymi dni skupienia dla dorosłych. Ta część budynku nie jest zajęta na prowadzenie przez stowarzyszenie statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, zatem nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. Zgodnie z orzecznictwem sądowym pojęcie "zajęte" użyte w przepisach ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i odnoszące się do preferencyjnych stawek podatku lub zwolnień należy interpretować ściśle tzn. przedmiot opodatkowania musi być faktycznie zajęty na daną działalność a nie tylko luźno z nią związany. Powierzchnia budynku w części zajętej na kaplicę powinna być zatem opodatkowana stawką jak dla budynków pozostałych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości zwolnienia powierzchni budynku przy ul. (...) w Krakowie zajętej na prowadzenie działalności oświatowej wśród dzieci i młodzieży oraz zastosowania stawki jak dla budynków pozostałych dla części budynku stanowiącej kaplicę, należy uznać za prawidłowe.

Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.

Opublikowano: www.bip.krakow.pl