PD-01.3120.8.21.2013.GK - Zwolnienie z podatku od nieruchomości w przypadku prowadzenia działalności oświatowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 grudnia 2013 r. Urząd Miasta w Krakowie PD-01.3120.8.21.2013.GK Zwolnienie z podatku od nieruchomości w przypadku prowadzenia działalności oświatowej.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA

Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17 października 2013 r. (data doręczenia) (...) w Krakowie o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości

uznaję, że stanowisk. Wnioskodawcy zgodnie z którym, w przypadku zajęcia nieruchomości zarówno przez przedsiębiorcę na działalność gospodarczą jak i przez podmiot objęty systemem oświaty na prowadzenie działalności oświatowej, przysługuje zwolnienie od podatku od nieruchomości, w świetle przedstawionego stanu faktycznego nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.10,2013 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek (...) w Krakowie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości.

Spółka we wniosku zawarła opis zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym na gruncie będącym we władaniu (...) przy ul. (...) w Krakowie zamiar wybudować 4 hale sportowe wraz z niezbędną infrastrukturą sportową. Jak podano we wniosku budynki mają być własnością Spółki, a grunt Spółka będzie dzierżawiła. Szkoła będzie korzystać z hal do godziny 15. natomiast po tej godzinie hale będą wykorzystywane Zgodnie ze swoim przeznaczeniem przez Spółkę na zasadach komercyjnych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o interpretację przepisów prawa podatkowego poprzez odpowiedź na pytanie czy Spółka będzie zwolniona z podatku od nieruchomości na podstawie art. 81 ust. j i 2 ustawy o systemie oświaty?

W stanowisku dotyczącym oceny prawnej zdarzenia przyszłego Wnioskodawca uznał, że w związku z mieszanym charakterem wykorzystywania hal tj. zarówno przez Spółkę w celach komercyjnych jak i na działalność oświatową prowadzoną przez (...) Spółka nie musi uiszczać podatku od nieruchomości.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:

1)

grunty:.

2)

budynki lub ich części;

3)

budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

1)

właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;

2)

posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;

3)

użytkownik mi wieczystymi gruntów;

4)

posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a)

wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości.

b)

jest bez tytułu prawnego, z za strzeżeniem ust. 2.

Podstawę opodatkowania dla budynków stanowi ich powierzchnia użytkowa (art. 4 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.).

W art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l. zawarł zwolnienie podmiotowe od podatku od nieruchomości dla publicznych i niepublicznych jednostek organizacyjnych objętych systemem oświaty oraz prowadzących je organów, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową.

W zaistniałym stanie faktycznym w pierwszej kolejności należy rozważyć który podmiot będzie na gruncie przepisów prawa podatkowego podatnikiem podatku od nieruchomości.

W tym miejscu należy podkreślić, że prawo podatkowe w tej kwestii jest bezwzględnie obowiązujące i niedopuszczalne są jakiekolwiek rozwiązania przewidujące przeniesienie w drodze umowy cywilnoprawnej obowiązków podatkowy cli na inny podmiot. Jak wskazano wyżej podatnikiem podatku od nieruchomości jest co do zasady właściciel nieruchomości lub obiektów budowlanych. W przypadku natomiast gdy przedmiot opodatkowania jest własnością jednostki samorządu terytorialnego i jest oddany innemu podmiotowi - w tym przypadku Szkole, podatnikiem podatku od nieruchomości na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. b) u.p.o.l. jest (...).

W przypadku gdy inny podmiot wybuduje na nic swoim gruncie budynki, w kontekście opodatkowania należy do takiej sytuacji zastosować ogólne zasady znane prawu cywilnemu. Zgodnie z rzymską zasadą superficics solo cedit (to, co stoi na gruncie, przypada właścicielowi gruntu), własność nieruchomości gruntowej rozciąga się na budynki, które stanowią część składową nieruchomości. Zatem wszystko, co zostaje z gruntem połączone w sposób trwały, staje się jego częścią składową (art. 46, 48, 143 i 191 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny).

Własność gruntu obejmuje zatem własność tego wszystkiego, co się na gruncie znajduje, a także tego, co się znajduje nad i pod jego powierzchnia. Do części składowych gruntu w szczególności należą budynki i inne urządzenia trwałe z gruntem związane.

Zgodnie z opisanymi regułami niedopuszczalne są ustalenia umowne, że wniesiony bez prawa do gruntu budynek będzie wyłącznie własnością budującego, a grunt pozostanie wyłącznie własnością dotychczasowego jego właściciela. Zatem budynek wybudowany przez budującego na cudzym gruncie jest własnością właściciela gruntu.

W opisanym stanie faktycznym oznacza to, że podatnikiem podatku od nieruchomości od budynków wzniesionych przez Spółkę, będzie (...) (budynki staną się własnością właściciela gruntu).

(...) jest publiczną jednostką organizacyjną objętą systemem oświaty zatem w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową jest zwolniony od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l.

Jak wspomniano powyżej zwolnienie z art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l. jest możliwe gdy nieruchomość jest zajęta na działalność oświatową, dodatkowo działalność tą musi prowadzić podmiot objęty systemem oświaty. O ile W przypadku drugiej przesłanki (podmiotowej) nie ma żadnych wątpliwości że została spełniona (...) jest objęty systemem oświaty), to nie można uznać, że przedmiotowe budynki będą zajęte wyłącznie na działalność oświatową.

Jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w prawomocnym wyroku z dnia 1 lutego 2011 r. sygn. akt I SA/Kr 1967/10 "Zarówno w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak i Sądu Najwyższego utrwalone jest stanowisko, że przepisy prawa podatkowego, w szczególności jeżeli wprowadzają określone preferencje, powinny być interpretowane ściśle."

Wyjątkowość instytucji zwolnienia od podatku wymaga aby przesłanki każdego zwolnienia sformułowane przez ustawodawcę interpretować ściśle i zawężające. Oznacza to, że zwolnieniu (po spełnieniu przesłanki podmiotowej) będą podlegać tylko te budynki które są zajęte tylko i wyłącznie na działalność oświatową.

W przypadku gdy mające powstać budynki będą wykorzystywane zarówno na działalność oświatową jak i do prowadzenia działalności gospodarczej zwolnienie nie będzie przysługiwało. Niemożność skorzystania ze zwolnienia w opisanym przypadku będzie aktualna także w przypadku częściowego tzn. np. określonego godzinowo zajmowania danej nieruchomości na działalność gospodarczą i działalność oświatową (pomimo "przewagi" czasowej na zajęcie na działalność oświatową).

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 lit. i uchwały Nr LXI/875/12 Rady Miasta Krakowa z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości stawka podatku od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu wynosi 6.84 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (jest obniżona w stosunku do tego rodzaju działalności gospodarczej).

W przedmiotowej sprawie pytanie Wnioskodawcy douczyło możliwości nieuiszczania podatku od nieruchomości przez samą Spółkę ze względu na fakt zajęcia lej nieruchomości także przez szkolę na działalność oświatową. Tak zadane pytanie powoduje, że organ podatkowy musi zając negatywne stanowisko odnośnie samego twierdzenia Wnioskodawcy. Nie mniej jednak w praktyce Wnioskodawca nic będzie musiał uiszczać podatku od nieruchomości ale z innych powodów wskazań w niniejszej interpretacji.

Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia. w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nic udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia uniesienia tego wezwania.

Opublikowano: www.bip.krakow.pl