PD-01.3120.8.17.2013.GK - Zwolnienie z podatku od nieruchomości organizacji pożytku publicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 października 2013 r. Urząd Miasta w Krakowie PD-01.3120.8.17.2013.GK Zwolnienie z podatku od nieruchomości organizacji pożytku publicznego.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA

Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31 lipca 2013 r. (data doręczenia) (...) w Krakowie o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości i sprecyzowanego w dniu 2 października 2013 r.

uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwości zwolnienia od podatku od nieruchomości w oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 5 i pkt 14 u.p.o.l. w związku z art. 3 ust. 1 i 2, art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w świetle przedstawionego stanu faktycznego nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2013 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek (...) w Krakowie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości.

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny wedle którego, Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, która w 2015 r. obchodzić będzie 30 rocznicę istnienia. Poprzez prowadzenie klubu sportowego (siłownia) realizuje swoje zadania statutowe tj. między innymi rozwijanie działalności prowadzącej do utrzymania i podnoszenia sprawności fizycznej społeczeństwa młodzieży i dzieci oraz propagowanie zdrowego, sportowego trybu życia. Z siłowni" mogą korzystać tylko członkowie Stowarzyszenia. Członkiem" Stowarzyszenia można się stać po wniesieniu jednorazowej wpłaty wpisowej i otrzymaniu karnetu członkowskiego. Członkowie Stowarzyszenia wnoszą również składki miesięczne w miesiącach w których korzystają z siłowni. Składki te wykorzystywane są na cele statutowe Stowarzyszenia m.in. opłacenie czynszów za lokal, organizację i uczestnictwo w zawodach dzieci i młodzieży, organizowanie imprez sportowych na terenie działania Stowarzyszenia.

Działalność statutowa prowadzona jest nieodpłatnie a wszystkie funkcje w organach Stowarzyszenia są funkcjami Wykonywanymi społecznie.

Stowarzyszenie zajmuje lokal przy ul. (...) w Krakowie w części od Gminy Miejskiej Kraków Zarządu Budynków komunalnych, a w części od Wspólnoty Mieszkaniowej Nieruchomości działającej za pośrednictwem (...) Stowarzyszenie płaci podatek od nieruchomości zgodnie z obowiązkami wynikającymi z zawartych umów od początku istnienia wg stawki od nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu.

W dniu 2 października 2013 r. stan faktyczny został sprecyzowany przez Prezesa (...) który do protokołu oświadczył, że Stowarzyszenie nie jest wpisane na: listę organizacji pożytku publicznego, a określenie użyte we wniosku (organizacja pożytku publicznego) miało znaczenie potoczne.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o interpretację przepisów prawa podatkowego (art. 7 ust. 1 pkt 5 oraz art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm., dalej u.p.o.l. w związku z art. 3 ust. 1 i 2, art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie) poprzez odpowiedź na pytanie czy (...) z uwagi na swoje cele statutowe powinna być uznana za organizację, która realizuje nieodpłatnie działalność pożytku publicznego, a co za tym idzie nie powinna była płacić podatku od nieruchomości oraz nie musi nadal go płacić.

W stanowisku dotyczącym oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. zwalnia się od podatku od nieruchomości: nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizację pożytku publicznego.

(...) z uwagi na swoje cele statutowe powinna być zatem uznana za organizację, która realizuje nieodpłatnie działalność pożytku publicznego, a w konsekwencji powinna być zwolniona od podatku od nieruchomości.

Na wstępie należy podkreślić, że Wnioskodawca jako podstawę ewentualnego zwolnienia od podatku od nieruchomości wskazał zarówno przepis art. 7 ust. 1 pkt 5 jak i art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. W wydanej interpretacji organ podatkowy uwzględnił zatem oba wskazane przepisy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. .z 2010 r. Nr 95 poz. 613 z późn. zm., dalej - u.p.o.l.) zwolnieniu od podatku od nieruchomości podlegają nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca działa w formie stowarzyszenia. Do zadań statutowych (faktycznie realizowanych przez Wnioskodawcę) należy zaliczyć między innymi rozwijanie działalności prowadzącej do utrzymania i podnoszenia sprawności fizycznej społeczeństwa młodzieży i dzieci oraz propagowanie zdrowego, sportowego trybu życia.

Jednocześnie we wniosku wskazano, że z siłowni mogą korzystać tylko członkowie Stowarzyszenia. Członkiem Stowarzyszenia można się stać po wniesieniu jednorazowej wpłaty wpisowej i otrzymaniu karnetu członkowskiego. Członkowie Stowarzyszenia wnoszą również składki miesięczne w miesiącach w których korzystają z siłowni. Składki te wykorzystywane są na cele statutowe Stowarzyszenia m.in. opłacenie" czynszów za lokal, organizację i uczestnictwo w zawodach dzieci i młodzieży, organizowanie imprez sportowych na terenie działania Stowarzyszenia. Konieczność. wniesienia wpisowego i składek członkowskich nie można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca faktycznie spełni a wszelkie "przesłanki do zwolnienia od podatku od nieruchomości z art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. zwalnia się od podatku nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.

Warunkiem zwolnienia jest zatem:

1.

posiadanie statusu organizacji pożytku publicznego,

2.

zajęcie przez podatnika nieruchomości na prowadzenie statutowej działalności

pożytku.

publicznego,

3.

działalność o której mowa w pkt 2 musi mieć charakter nieodpłatny.

Zwolnienie przysługuje tylko wtedy jeśli zostaną spełnione wszystkie wymienione przesłanki. Ze stanu faktycznego będącego przedmiotem interpretacji wynika, że Wnioskodawca nie jest formalnie organizacją pożytku publicznego. Skoro nie jest spełniona podstawowa przesłanka z art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. podatnik nie może korzystać ze zwolnienia powołując się na wspomniany przepis. Zbędne jest zatem analizowanie pozostałych koniecznych do objęcia zwolnieniem przesłanek.

Jak wspomniano na wstępie Wnioskodawca we wniosku ocenę prawną zaistniałego stanu faktycznego polegającą na zasadności zwolnienia od podatku od nieruchomości oparł na dwóch przepisach tj. art. 7 ust. 1 pkt 5 i pkt 14 u.p.o.l. Jak wskazano wyżej zasadne jest zwolnienie od podatku od nieruchomości z uwagi na brzmienie art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l., natomiast Wnioskodawca nie spełnia przesłanek zwolnienia z art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l.

Należy podkreślić, iż z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że w sytuacji gdy organ podatkowy zgadza się ze stanowiskiem podatnika jedynie w części nie może uznać iż to stanowisko jest prawidłowe. Nie ma bowiem możliwości zarówno warunkowej zgody jak i rozdzielenia jednego stanu faktycznego.

Z tego względu organ podatkowy rozpoznając całość sprawy uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości zwolnienia od podatku od nieruchomości w oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 5 i pkt 14 u.p.o.l. w związku z art. 3 ust. 1 i 2, art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, należy uznać za nieprawidłowe.

Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.

Opublikowano: www.bip.krakow.pl