PBM/E-415/3/07 - Warunki stosowania ulgi meldunkowej.
Pismo z dnia 11 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu PBM/E-415/3/07 Warunki stosowania ulgi meldunkowej.
Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z art. 4 ust. 2 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), zmieniam z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z dnia 12 kwietnia 2007 r. Nr PD3/415-5/07 w sprawie wniosku Pana Wiesława M. z dnia 21 lutego 2007 r., sprecyzowanego pismem z dnia 15 marca 2007 r., uznające za nieprawidłowe stanowisko Strony dotyczące zwolnienia z opodatkowania kwoty uzyskanej ze sprzedaży dokonanej w 2007 r. lokalu mieszkalnego nabytego w dniu 14 lutego 2007 r. i stwierdzam, że stanowisko przedstawione przez Pana Wiesława M. we wniosku z dnia 21 lutego 2007 r., sprecyzowane pismem z dnia 15 marca 2007 r., jest prawidłowe.
W dniu 21 lutego 2007 r. Pan Wiesław M. złożył w Urzędzie Skarbowym w Elblągu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego zwolnienia z opodatkowania kwoty uzyskanej ze sprzedaży dokonanej w 2007 r. lokalu nabytego w dniu 14 lutego 2007 r. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 marca 2007 r. Z uzasadnienia wniosku wynika, że mieszkanie zostało wykupione przez Podatnika z zasobów komunalnych w lutym 2007 r., natomiast w tym mieszkaniu jest zameldowany od 1990 r.
Strona zwróciła się z pytaniem od kiedy i w jaki sposób liczony jest okres 12-miesięcznego zameldowania oraz jakie warunki trzeba spełnić, aby skorzystać ze zwolnienia podatkowego. Zdaniem Pana Wiesława M. dokonanie odpłatnego zbycia przedmiotowego lokalu mieszkalnego będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym z uwagi na to, że minęło 12 miesięcy od dnia zameldowania.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu postanowieniem z dnia 12 kwietnia 2007 r. Nr PD3/415-5/07 uznał za nieprawidłowe stanowisko Strony zawarte w ww. wniosku. Powyższy organ w wydanym rozstrzygnięciu stwierdził, że aby Podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi być zameldowany na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy, od dnia wykupienia mieszkania.
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie w przedmiotowej sprawie stwierdził, co następuje:
na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r., organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, jeżeli postanowienie między innymi narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów. Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), w sprawie zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej. Stosownie do art. 7 tej ustawy, ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 2, pkt 4-7, pkt 13, pkt 22, art. 3 i art. 4, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2007 r.
W związku z powyższymi przepisami organem właściwym do zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z dnia 12 kwietnia 2007 r. Nr PD3/415-5/07 jest Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie.
Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wszedł w życiem z dniem 1 stycznia 2007 r., na podstawie art. 1 pkt 14 noweli do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz. U. Nr 217, poz. 1588), wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:
budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.
Stosownie do treści art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie do przychodów podatnika, który, w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.
W myśl art. 21 ust. 22 tej ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.
Z wyżej powołanego przepisu wynika, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy był on zameldowany na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy w budynku lub lokalu, nie krócej niż 12 miesięcy przed datą zbycia nieruchomości.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu nieprawidłowo wskazał w wydanym dla Podatnika postanowieniu, iż aby Strona mogła skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi być zameldowana na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy od dnia wykupienia mieszkania.
Dlatego też, w niniejszej sprawie, z powyższego względu, zasadna jest zmiana z urzędu interpretacji w przedmiocie sposobu liczenia 12-miesięcznego okresu zameldowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, uzasadnia rażące naruszenie prawa.
Pojęcie rażącego naruszenia prawa definiuje orzecznictwo sądów administracyjnych. Zgodnie z nim występuje ono wówczas, gdy treść rozstrzygnięcia pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią przepisu prawa i gdy charakter naruszenia powoduje, że nie może być ono zaakceptowane jako akt wydany przez organ praworządnego państwa. Rażące naruszenie prawa wystąpi, gdy w obrocie prawnym funkcjonuje stanowisko organu podatkowego zawierające wykładnię prowadzącą do tego, że przepis ustawy został zastosowany błędnie.
Tożsame stanowisko, takie jak zawarte w niniejszej decyzji dotyczące opisanej powyżej kwestii, zajął Minister Finansów w interpretacji z dnia 20 lutego 2008 r. (opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów - www.mofnet.gov.pl), w której stwierdził, iż warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, jest zameldowanie podatnika w zbywanym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Przepis ten nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres. Na gruncie polskiego systemu prawa, a w szczególności prawa podatkowego, można mówić o zasadzie pierwszeństwa wykładni językowej. Posługując się jedną z reguł tej wykładni można stwierdzić, że skoro przepis nie precyzuje, czy okres zameldowania rozpoczyna się od dnia 1 stycznia 2007 r. albo od dnia nabycia nieruchomości lub prawa - to, zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, przyjąć należy, że obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty ich zbycia. Tym samym należy uznać, że dzień 1 stycznia 2007 r. nie wywiera bezpośredniego wpływu na liczenie okresu zameldowania. Dzień 1 stycznia 2007 r. to data wejścia w życie przepisów wprowadzających nowe zwolnienie. Z przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych, innych ustaw nie wynika, że od tej daty należy liczyć 12-miesięczny okres zameldowania. Ustawodawca w przejściowym przepisie art. 7 ust. 1 powołanej nowelizacji również nie zawarł nakazu obliczania okresu zameldowania począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. W tej sytuacji zasadne jest uznanie, iż do 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości lub prawa. Słuszność takiego stanowiska potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych (wyrok z dnia 18 lipca 2007 r. Sygn. akt I SA/Sz 330/07 niepublikowany oraz wyrok z dnia 14 listopada 2007 r. Sygn. akt III SA/Wa 1387/07, Lex Nr 310025).
Tut. organ informuje, iż wskazany w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, termin do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, to jest termin 14-dniowy od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, jest terminem materialnym, a więc terminem który nie ulega przywróceniu.
Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie informuje, iż Ministerstwo Finansów pracuje nad rozwiązaniem dotyczącym przedłużenia terminu do złożenia ww. oświadczenia, które umożliwi podatnikom, którzy stracili ulgę meldunkową i nie złożyli oświadczenia w terminie 14 dni od dnia sprzedaży nieruchomości dokonanej w 2007 r., skorzystanie z tego zwolnienia podatkowego.
Decyzja nie jest ostateczna.
Na niniejszą decyzję służy Stronie prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu, 82-300 Elbląg, Plac Jagiellończyka 5). Odwołanie od decyzji, zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej, powimio zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.