PBF/4117-005-20/07 - Czy podlegają opodatkowaniu przychody uzyskiwane przez podatników będących płatnikami podatku rolnego z tytułu dzierżawy zabudowanej nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego na rzecz spółki akcyjnej?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 października 2007 r. Izba Skarbowa w Olsztynie PBF/4117-005-20/07 Czy podlegają opodatkowaniu przychody uzyskiwane przez podatników będących płatnikami podatku rolnego z tytułu dzierżawy zabudowanej nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego na rzecz spółki akcyjnej?

Działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 23 lipca 2007 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie z dnia 13 lipca 2007 r. znak: US.III/415-22/07 w sprawie interpretacji obowiązującego prawa podatkowego,

- odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia.

Wnioskiem z dnia 16 czerwca 2007 r. Strona zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w kwestii: czy przychody uzyskiwane przez podatników będących płatnikami podatku rolnego, z tytułu dzierżawy zabudowanej nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, na rzecz spółki akcyjnej, prowadzącej działalność w zakresie produkcji i sprzedaży piskląt indyczych jednodniowych oraz jaj wylęgowych indyczych, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Strony działalność, którą zamierza prowadzić spółka akcyjna na terenie dzierżawionej nieruchomości wypełnia znamiona działalności rolniczej. Zatem przychody z tytułu dzierżawy tej nieruchomości winny zostać wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Postanowieniem z dnia 13 lipca 2007 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie udzielił pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznając za nieprawidłowe stanowisko Strony. Stwierdził, że w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, przychód uzyskiwany z tytułu dzierżawy zabudowanej nieruchomości rolnej na rzecz spółki akcyjnej prowadzącej między innymi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży jednodniowych piskląt indyczych oraz indyczych jaj wylęgowych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), chyba że stado reprodukcyjne indyków posiadane przez spółkę akcyjną nie przekracza 80 sztuk. Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie przekroczenie tej wielkości stada powoduje, że przedmiotowa działalność z woli ustawodawcy wyrażonej w pkt 5 lit. "e" "Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej podlegających opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych będącej załącznikiem Nr 2 do ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), stanowi już działy specjalne produkcji rolnej. Okoliczność ta natomiast w świetle powołanego art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyklucza możliwość wyłączenia przychodu z tytułu dzierżawy spod działania przepisów tej ustawy.

Pełnomocnik Strony, na ww. postanowienie złożył zażalenie z dnia 23 lipca 2007 r., w którym wnosi o jego uchylenie i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia przez organ podatkowy I instancji. Zarzuca błędną interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Twierdzi, że podstawowym argumentem prezentowanym przez organ I instancji, "przemawiającym za przyjęciem tezy, iż skarżący - z tytułu dochodu osiąganego za dzierżawę nieruchomości rolnej położonej w miejscowości Wopławka gmina Kętrzyn - podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych był fakt, iż dzierżawa "zabudowanej nieruchomości rolnej następuje na rzecz spółki akcyjnej prowadzącej między innymi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży jednodniowych piskląt indyczych oraz indyczych jaj wylęgowych" i że działalność tą "G." Spółka Akcyjna w G. wykonuje w ramach tzw. działów specjalnych".

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie rozpatrując przedmiotowe zażalenie stwierdza, co następuje.

Przepisy art. 14b § 2 i § 5 pkt 1 powołanej na wstępie ustawy - Ordynacja podatkowa stanowią, że interpretacja o której mowa w art. 14a § 1 (wydana przez naczelnika urzędu skarbowego, na pisemny wniosek podatnika), jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5, zgodnie z którym organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy z dnia 13 marca 2007 r. Strona wydzierżawiła spółce akcyjnej "G."nieruchomość zabudowaną budynkami, budowlami i urządzeniami przeznaczonymi do prowadzenia produkcji zwierzęcej, która wchodziła w skład posiadanego przez Stronę gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z powyższą umową, dzierżawca ma wykorzystywać przedmiotową nieruchomość na potrzeby produkcji jaj wylęgowych indyczych. Działalność ta prowadzona będzie w oparciu o stada reproduktorów indyczych będące własnością dzierżawcy. Przy czym wylęg piskląt indyczych będzie prowadzony w zakładach wylęgowych spółki akcyjnej położonych poza wydzierżawioną nieruchomością.

Z tytułu oddania nieruchomości w dzierżawę, Strona pobiera od dzierżawcy czynsz, oddzielnie za dzierżawę gruntów, oddzielnie zaś za dzierżawę obiektów hodowlanych i urządzeń.

Artykuł 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), stanowi, że źródłem przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, (...).

Z powyższego wynika więc, że tylko dzierżawa gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele rolnicze nie stanowi źródła przychodów podlegającego opodatkowaniu wg zasad zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa (...).

Natomiast art. 2 ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in yitro", fermowa hodowla drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Zgodnie z art. 2 ust. 5 tej ustawy nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku Nr 2. Dla drobiu nieśnego, w poz. 5 lit. "e" tabeli będącej załącznikiem Nr 2, ustawodawca określił, że stado nie może przekroczyć 80 sztuk.

Zatem, w świetle powołanych przepisów, dla określenia czy spółka akcyjna "G.", prowadząca działalność w zakresie produkcji i sprzedaży piskląt indyczych jednodniowych oraz jaj wylęgowych indyczych, wydzierżawiła część należącego do Strony gospodarstwa rolnego na cele rolnicze, decydujące znaczenie ma ilość indyków nieśnych w stadzie reprodukcyjnym, jakie posiada ww. spółka. Tym samym bez znaczenia jest okoliczność, iż dzierżawca na terenie dzierżawionej nieruchomości zamierza prowadzić jedynie produkcję jaj wylęgowych. Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej przekraczają wielkości określone w załączniku Nr 2 opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane w r. podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich jednostek produkcji.

W związku z powyższym nie ma podstaw do kwestionowania twierdzenia zawartego w zaskarżonej interpretacji, że w przedstawionym przez Stronę we wniosku stanie faktycznym, przychód uzyskiwany z tytułu dzierżawy zabudowanej nieruchomości rolnej na rzecz spółki akcyjnej "G.", podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba, że stado reprodukcyjne indyków posiadane przez ww. spółkę nie przekracza 80 sztuk.

Zauważyć przy tym trzeba, iż we wniosku o interpretację Strona wskazała, iż dzierżawca ma wykorzystywać przedmiotową nieruchomość na potrzeby produkcji jaj wylęgowych indyczych. Nie określiła natomiast wielkości stada reprodukcyjnego indyków.

Mając na uwadze jednoznaczne informacje zawarte w zażaleniu, z którego wynika, że spółka z tytułu prowadzonej działalności dokonuje rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach ogólnych, należy stwierdzić że w obowiązującym stanie prawnym, gdyby nawet stado reprodukcyjne indyków było mniejsze niż 80 szt., to i tak nie można byłoby uznać prowadzonej przez spółkę działalności za działalność rolniczą.

Zdaniem organu odwoławczego z powyższego wynika, że spółka akcyjna w wydzierżawianej nieruchomości nie prowadzi działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ale działalność w zakresie produkcji i sprzedaży indyczych jaj wylęgowych, będącą działem specjalnym produkcji rolnej, opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zatem przychód uzyskany z wydzierżawienia przedmiotowej nieruchomości będzie stanowił źródło przychodów określone w ww. art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu według zasad określonych w tej ustawie.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie udzielając, w oparciu o przepis art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie, oparł się na przedstawionym przez Stronę stanie faktycznym. Informacje zawarte we wniosku nie pozwoliły organowi podatkowemu I instancji na stwierdzenie, że Strona wydzierżawiła ww. nieruchomość na cele rolnicze.

Przedstawiając powyższe nie ma również podstaw do twierdzenia, że organ podatkowy I instancji nie odniósł się do wszystkich argumentów przytoczonych przez Stronę. Organ ten, bowiem udzielił stosownej interpretacji w oparciu o obowiązujące przepisy prawa i przedstawiony we wniosku stan faktyczny.

Z przedstawionych względów Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie nie ma podstaw faktycznych i prawnych do zmiany zaskarżonego postanowienia. Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna. Od decyzji służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Olsztynie ul. Emilii Plater 1, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie. Skargę wnosi się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl