PB5/AŁ-033-16-2134/04 - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymywanych przez funkcjonariuszy służb mundurowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 kwietnia 2005 r. Ministerstwo Finansów PB5/AŁ-033-16-2134/04 Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymywanych przez funkcjonariuszy służb mundurowych.

Odpowiadając na pismo z dnia 2 grudnia 2004 r. nr (...), w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymywanych przez funkcjonariuszy służb mundurowych, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:

Zgodnie z art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 1996 r. o Służbie Więziennej (Dz.U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1761 ze zm.) funkcjonariusz zwolniony ze służby na podstawie art. 39 ust. 2 pkt 1, 2, 5 i 6 oraz ust. 3 pkt 1 i 3-7 otrzymuje m.in. odprawę, ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy niewykorzystany w roku zwolnienia ze służby oraz za urlopy zaległe, zryczałtowany równoważnik pieniężny za niewykorzystany w danym roku przejazd oraz zwrot kosztów przejazdu do obranego miejsca zamieszkania w kraju.

Powyższe świadczenia stanowią przychód funkcjonariusza Służby Więziennej ze stosunku służbowego. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W konsekwencji przedmiotowe świadczenia podlegają opodatkowaniu w wysokości i na zasadach określonych w art. 32 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o Służbie Więziennej funkcjonariuszowi w służbie stałej, zwolnionemu ze służby na podstawie art. 39 ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 4, wypłaca się co miesiąc przez okres roku po zwolnieniu ze Służby Więziennej świadczenie pieniężne w wysokości odpowiadającej uposażeniu zasadniczemu wraz z dodatkami o charakterze stałym, pobieranymi na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym.

Świadczenie to podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższy przepis w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2004 r. stanowił, iż od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymanych, na podstawie odrębnych ustaw, przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze stałej służby - w wysokości 20% należności. W celu wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych, ustawą z dnia 18 listopada 2004 r. (Dz.U. Nr 263, poz. 2619), doprecyzowano przepis art. 30 ust. 1 pkt 4a. Nowe brzmienie tego przepisu wyraźnie wskazuje, że opodatkowanie w formie zryczałtowanej dotyczy wyłącznie świadczenia pieniężnego, otrzymywanego co miesiąc przez okres roku (lub jednorazowo za cały rok) lub trzech miesięcy po zwolnieniu ze służby, przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze stałej służby na podstawie odrębnych ustaw.

W konsekwencji powyższy przepis, zarówno w poprzednim, jak i obecnym brzmieniu, ma zastosowanie wyłącznie do świadczeń pieniężnych otrzymywanych przez funkcjonariuszy na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o Służbie Więziennej.

Z kolei świadczenie z tytułu nabytego prawa do zaopatrzenia emerytalnego wybrane przez funkcjonariusza Służby Więziennej, stosownie do art. 113 ust. 2 powołanej ustawy, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych jako świadczenie emerytalne.

Zatem różnice w sposobie opodatkowania świadczenia pieniężnego otrzymywanego przez okres roku po zwolnieniu ze służby, w stosunku do świadczenia emerytalnego, są wyłącznie konsekwencją wyboru dokonanego przez funkcjonariusza, stosownie do postanowień art. 113 ust. 2 ustawy o Służbie Więziennej.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2005/4/19