PB2/005-SIP-264/ - Opodatkowanie dofinansowania przyznanego przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy PB2/005-SIP-264/ Opodatkowanie dofinansowania przyznanego przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Pytanie podatnika dotyczy zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dofinansowania przyznanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu na realizacje projektu "Nowy język - nowe możliwości"

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

zmieniam z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy z dnia 7 listopada 2005 r. Nr DG/415-IX/190-35/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Uzasadnienie

Prowadząc działalność gospodarczą w firmie ... Szkoła Języków Obcych, pismem z dnia 16 września 2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2005 r., wystąpiła Pani do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dofinansowania przyznanego Pani przez Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu na realizacje projektu "Nowy język - nowe możliwości"

Ze stanu faktycznego wynika, iż w dniu 18 lutego 2005 r. w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w firmie ... Szkoła Języków Obcych ..., zawarła Pani z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Toruniu Umowę Nr Z/2.04/II/2.1/24/05/U/10/05 o dofinansowanie Projektu Nr Z/2.04/II/2.1/24/05 "Nowy język - nowe możliwości" - szkolenie językowe dla osób pracujących Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości).

Źródłem finansowania projektu są środki pochodzące w części stanowiącej 75% - z Europejskiego Funduszu Społecznego, a w części stanowiącej 25% - z krajowego wkładu publicznego, tj. Budżetu państwa - Rezerwy Celowej Ministra Gospodarki i Pracy.

Dla potrzeb realizacji w/w projektu zatrudnieni są, w ramach umów cywilno-prawnych, lektorzy języka angielskiego i niemieckiego, specjalista ds. Księgowych, sekretarze kursów, metodyk i specjalista ds. Administracyjnych. Pani, jako właścicielka firmy ... Szkoła Języków Obcych ..., pełni rolę koordynatora projektu.

Pani zdaniem, dochody otrzymane przez Panią za prace wykonane przy realizacji projektu jako kierownika projektu - koordynatora pochodzące z bezzwrotnej pomocy są wolne od podatku dochodowego, natomiast dochody otrzymane przez pozostałe osoby zatrudnione przez Pani firmę w celu realizacji tegoż projektu podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy, postanowieniem z dnia 7 listopada 2005 r. Nr DG/415-IX/190-35/05 uznał powyższe stanowisko za nieprawidłowe i stwierdził, że otrzymywane przez Panią dofinansowanie na realizację powyższego programu - w części stanowiącej 75%, tj. Pochodzącej z Europejskiego Funduszu Społecznego - korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast pozostała część dofinansowania w części stanowiącej 25%, tj. pochodzącej z budżetu państwa - podlega opodatkowaniu.

Na w/w postanowienie nie złożyła Pani zażalenia, zatem stało się ono ostateczne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku stwierdził, że postanowienie to narusza obowiązujące prawo.

W myśl art. 14b § 5 pkt 2 organ odwoławczy, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, w drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z urzędu, jeżeli postanowienie to rażąco narusza obowiązujące prawo.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatników, jeżeli:

- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz

- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego przepisu, podstawową przesłanką do zastosowania omawianego zwolnienia jest to, aby zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych ze stosownych instytucji.

W przedstawionym stanie faktycznym przesłanka ta jednak nie zachodzi.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Zaprezentowane stanowisko potwierdzają także wyjaśnienia Ministra Finansów zawarte w piśmie z dnia 30 sierpnia 2006 r. Nr DD 6-8213-8/06/DZ/412.

W odniesieniu zaś do pozostałej części dofinansowania - stanowiącej 25% i pochodzącej z budżetu państwa, tj. Rezerwy Celowej Ministra Gospodarki i Pracy - Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy udzielił prawidłowej odpowiedzi, iż podlega ona opodatkowaniu podatkiem dochodowym, stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 cyt. ustawy.

Wobec powyższego otrzymane przez Panią dofinansowanie na realizację projektu "Nowy język - nowe możliwości" podlega w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach.

Reasumując, Pani stanowisko zawarte w zapytaniu z dnia 16 września 2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2005 r., jak również Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy zawarte w postanowieniu z dnia 7 listopada 2005 r. Nr DG/415-IX/190-35/05 w części dotyczącej środków pomocowych otrzymanych przez Panią w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego, nie są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Należy również wskazać, że zgodnie z przepisem art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej zmiana postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

Od niniejszej decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, ul. Dr E. Warmińskiego 18, 85-950 Bydgoszcz, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl