PB1/415-38/06 - Sprzedaż środka trwałego w sytuacji, w której podatnik prowadzący działalność gospodarczą korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2006 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Toruniu PB1/415-38/06 Sprzedaż środka trwałego w sytuacji, w której podatnik prowadzący działalność gospodarczą korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu, działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 21 września 2006 roku (wpływ do Urzędu dnia 25 września 2006 roku) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w związku z wątpliwościami powstającymi na tle, czy opłacając zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej w przypadku sprzedaży maszyny o wartości rynkowej około 40.000 zł wystąpią ewentualne skutki podatkowe oraz czy wobec tego można wystawić rachunek uznaje stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie reklamy i opłaca zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej. Oświadczyła Pani, że nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza Pani sprzedać maszynę - ploter tnący do folii samoprzylepnej o wartości rynkowej około 40.000 zł, użytkowanej powyżej 3 lat.

W związku z powyższym w złożonym wniosku zawarła Pani pytania następującej treści:

*

czy opłacając zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej w przypadku sprzedaży maszyny o wartości rynkowej około 40.000 zł wystąpią ewentualne skutki podatkowe?

*

oraz czy może Pani z tytułu tej sprzedaży wystawić rachunek?

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa:

Pani zdaniem w oparciu o przepis art. 24 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) na żądanie klienta zobowiązana jest Pani wystawić rachunek. Natomiast opodatkowanie "kartą podatkową" nie spowoduje żadnych skutków podatkowych.

Zakres przedmiotowy, warunki, zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej oraz tryb poboru tego podatku regulują przepisy rozdziału 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Uregulowana tą ustawą karta podatkowa jest szczególną formą opodatkowania dochodów niektórych podatników. Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność wymienioną w ust. 1 art. 23 cyt. ustawy. Obliczanie podatku dochodowego jest w tym przypadku dokonywane w sposób uproszczony bez ustalania podstawy opodatkowania zgodnie z jej podstawową konstrukcją przyjętą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wysokość świadczenia podatkowego przy opodatkowaniu w tej formie wynika z treści przepisów prawa podatkowego.

Stosownie do brzmienia art. 24 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych, deklaracji o wysokości uzyskanego dochodu oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Podatnicy ci są jednak obowiązani wydawać na żądanie klienta rachunki i faktury, o których mowa w odrębnych przepisach, stwierdzające sprzedaż wyrobu, towaru lub wykonanie usługi, oraz przechowywać w kolejności numerów kopie tych rachunków i faktur w okresie pięciu lat podatkowych, licząc od końca roku, w którym wystawiono rachunek lub fakturę.

Odnosząc powyższe uregulowanie prawne do przedstawionego przez Panią stanu faktycznego podkreślić należy, iż powołane przepisy ustawy nie nakładają na podatników opodatkowanych w tej formie obowiązku prowadzenia innych ewidencji, w tym ewidencji środków trwałych. Podatnicy ci w konsekwencji nie muszą wykazywać również rzeczywistych przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Stawki karty podatkowej zostały bowiem tak skalkulowane, że odpowiadają wysokości podatków przypadających od przeciętnych w skali kraju przychodów i dochodów osiąganych przy określonym stanie zatrudnienia w danym rodzaju i zakresie działalności. Tym samym stawki karty podatkowej uwzględniają również podatek należny od przychodów uzyskanych ze sprzedaży składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej opodatkowanej w tej formie, jeżeli źródłem tych przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Bez znaczenia dla uznania przychodów uzyskanych ze sprzedaży tych składników za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej pozostaje okoliczność, że podatnicy opodatkowani kartą podatkową nie prowadzą ewidencji (wykazu) środków trwałych oraz ewidencji wyposażenia, skoro od obowiązku ich prowadzenia zwolnieni są na mocy ustawy. Jednocześnie nieprowadzenie tych ewidencji nie oznacza, że przychody uzyskane ze sprzedaży składników majątku nie stanowią przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Należy bowiem zauważyć, że opodatkowaniu w formie karty podatkowej podlegają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których zalicza się również przychody uzyskane ze sprzedaży składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Dlatego też sprzedaż środka trwałego w sytuacji, w której podatnik prowadzący działalność gospodarczą korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej, jest neutralna podatkowo. Sprzedaż ta może być udokumentowana rachunkiem.

Na marginesie organ podatkowy zauważa, iż przepis art. 24 ust. 1 nie reguluje kwestii wystawiania rachunków z tytułu sprzedaży środka trwałego w sytuacji opodatkowania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

Oceny stanowiska dokonano zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w piśmie z dnia 21 września 2006 roku i stanem prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta.

Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 tej ustawy.

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl