PB1/415-35/07 - Dofinansowanie z PFRON - zagadnienia podatkowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 września 2007 r. Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik PB1/415-35/07 Dofinansowanie z PFRON - zagadnienia podatkowe.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków -Prądnik działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 14 czerwca 2007 r. (data wpływu do urzędu 19 czerwca 2007 r.), uzupełnionego w dniu 28 czerwca 2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w części dotyczącej:

-

rozliczenia dotacji zwróconej po dokonaniu rozliczenia za 2006 r.,

-

dofinansowania do składek na ubezpieczenie społeczne,

-

wydatków dokonywanych z funduszu ZFRON jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą "" opodatkowaną podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.). Pana firma posiada status zakładu pracy chronionej. Z tego tytułu Pana firma otrzymuje:

1.

dotację SOD - otrzymywaną w formie ryczałtu na podstawie art. 26a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Z 1997 r. Nr 123 poz. 776 z późn. zm.) jako wyrównanie podwyższonych kosztów działalności gospodarczej z uwagi na zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Dotacja otrzymywana jest co drugi miesiąc ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

2.

dofinansowanie do składek na ubezpieczenie społeczne otrzymywane jest na podstawie art. 25 ust. 3 cytowanej ustawy o rehabilitacji. Dofinansowanie pochodzi częściowo z budżetu państwa, częściowo ze środków PFRON, ale podlega rocznemu rozliczeniu razem z SOD z PFRON-em a ewentualne zwroty dokonywane są bezpośrednio na konto PFRON-u.

W Pana Firmie tworzony jest Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Fundusze zgromadzone na koncie ZFRON wykorzystywane są:

-

jako dotacje indywidualne - zgodnie z przepisami dotyczącymi ZPCHr,

-

jako wydatki w ramach pomocy de minimis, w tym

-

na zakup składników majątku, podlegające amortyzacji,

-

na pokrycie kosztów bieżących.

Pana zdaniem:

1.

Dotacja należna za m-ce listopad i grudzień 2006 r., otrzymana w styczniu 2007 r. winna być opodatkowana w miesiącu wpływu dotacji tj. w m-cu styczniu 2007 r., natomiast zwrot dotacji należy rozliczyć w miesiącu zwrotu środków. W m-cu lutym 2007 r., po dokonaniu rozliczenia rocznego dotacji za 2006 r. firma zwróciła część dotacji na konto PFRON. Cała kwota zwróconej dotacji pomniejsza przychód do opodatkowania w m-cu zwrotu tej dotacji.

2.

Dofinansowanie do składek na ubezpieczenie społeczne rozlicza się w następujący sposób:

-

dofinansowanie do części wynagrodzenia odpowiadające należnej składce pracownika na ubezpieczenie emerytalne i chorobowe - przychód podatkowy i odpowiednio koszt podatkowy w m-cu wypłaty wynagrodzenia tj. w styczniu 2007 r.,

-

dofinansowanie do części osobowych kosztów pracodawcy odpowiadających należnej składce na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i wypadkowe - opłacone ze środków płatnika (zakładu pracy) - przychód podatkowy i odpowiednio koszt podatkowy w m-cu zapłacenia składek tj. w m-cu lutym 2007 r. Takie rozliczenie jest zgodne z art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 3. Środki ZFRON są środkami firmy, część środków ZFRON (SOD) dot. przekazania środków w ramach pomocy IPR nigdy nie będzie przychodem właściciela firmy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik stwierdza iż:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) mającym zastosowanie do 31 grudnia 2006 r. (na mocy art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw Dz. U. Nr 202, poz. 1956 i art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie innych ustaw Dz. U. Nr 263, poz. 2619), wolnymi od podatku dochodowego były dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z PFRON przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

W związku z tym po 1 stycznia 2007 r. ww. dochody (przychody) podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl bowiem art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z działalności gospodarczej są m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z informacją zawartą we wniosku, przez dotację SOD rozumie Pan otrzymywane zryczałtowane, podwyższone koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Zatem otrzymana przez Pana w m-cu styczniu 2007 kwota dotacji będzie stanowić przychód do opodatkowania.

Natomiast zwrot części dotacji (po dokonaniu rozliczenia za 2006 r.), która do 31 grudnia 2006 r. korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, nie pomniejsza przychodu do opodatkowania.

Zatem przedstawione przez Pana stanowisko, iż całość zwróconej dotacji w m-cu przekazania środków pomniejsza przychód do opodatkowania jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Z 1997 r. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej w stosunku do zatrudnionych osób niepełnosprawnych:

-

część wynagrodzenia, odpowiadającą należnej składce pracownika na ubezpieczenia emerytalne i chorobowe, finansuje Fundusz,

-

część kosztów osobowych pracodawcy, odpowiadającą należnej składce na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracodawcy, finansuje budżet państwa, a w części odpowiadającej należnej składce na ubezpieczenie wypadkowe finansuje Fundusz.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszt uzyskania:

-

niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18, a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy,

-

nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 37, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.), w części finansowanej przez płatnika składek.

Finansowanie w 2006 r. i w 2007 r. przez PFRON składek na ubezpieczenie społeczne pracowników niepełnosprawnych, za którymi nie idzie przekazanie środków a jedynie dokonywane jest w deklaracji ZUS DRA zmniejszenie kwoty należnych składek na ubezpieczenie społeczne o kwotę składek finansowanych przez PFRON i budżet państwa nie skutkuje powstaniem przychodu jak również kosztu uzyskania przychodu.

Kosztem będą wypłacone lub pozostawione do dyspozycji pracowników wynagrodzenia, pomniejszone o kwotę nieodprowadzonych składek a finansowanych przez PFRON i budżet państwa.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów art. 23 ust. 1 pkt 55a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zapłacone składki w części finansowanej przez płatnika składek od wynagrodzeń za m-c listopad 2006 r., wypłaconych w m-cu grudniu 2006 r. będą kosztem uzyskania przychodu w momencie zapłaty tych składek, tj. w m-cu styczniu 2007 r.

Otrzymane dofinansowanie z tytułu zwrotu części kosztów osobowych pracodawcy stosownie do cytowanego przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie stanowić przychód do opodatkowania w momencie otrzymania dofinansowania.

Zatem przedstawione przez Pana stanowisko dotyczące dofinansowania do składek ZUS pracowników niepełnosprawnych jest nieprawidłowe.

Zakład pracy chronionej tworzy zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zwany dalej "funduszem rehabilitacji".

Zgodnie z art. 33 ust. 2 cytowanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych fundusz rehabilitacji tworzy się w szczególności:

1)

ze środków, o których mowa w art. 26a ust. 5 pkt 2 oraz w art. 31 ust. 3 pkt 1 lit. b i pkt 2,

2)

z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z odrębnymi przepisami,

3)

z wpływów z zapisów i darowizn,

4)

z odsetek od środków zgromadzonych na rachunku funduszu rehabilitacji,

5)

ze środków pochodzących ze sprzedaży środków trwałych zakupionych ze środków funduszu, w części niezamortyzowanej.

Środki własne firmy stanowią jedynie te środki ZFRON, które pochodzą ze zwolnień podatkowych.

Tak więc sfinansowanie nimi zakupu składnika majątku trwałego nie jest uważane za zwrot wydatków. Wobec powyższego odpisy amortyzacyjne od sfinansowanych z tego źródła środków trwałych jak również inne wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą są kosztem uzyskania przychodów.

Zwiększenie ZFRON o środki pochodzące ze zwolnień podatkowych nie powodują powstania przychodu do opodatkowania.

Natomiast zwiększenia ZFRON o dotacje SOD (po 1 stycznia 2007 r.) stanowią przychód podlegający opodatkowaniu z wyjątkiem, gdy dotacje te związane są z zakupem, wytworzeniem środka trwałego (zgodnie z ww. art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Wydatki finansowane ze środków SOD stanowić będą koszt uzyskania przychodów z wyjątkiem odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, w tej części, w której zostały sfinansowane dotacją.

Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 45 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącza się z kosztów uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z cytowanym wyżej art. 14 ust. pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotacja SOD w 2007 r. podlega opodatkowaniu, w tym również ta część dotacji, która została wydatkowana w ramach programu IPR.

Zatem przedstawione przez Pana stanowisko w części dotyczącej:

-

rozliczenia dotacji zwróconej po dokonaniu rozliczenia za 2006 r.,

-

dofinansowania do składek na ubezpieczenie społeczne,

-

wydatków dokonywanych z funduszu ZFRON jest nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja:

-

dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,

-

nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Prądnik w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl