PB/PDP/423-P-18/2005/KG - Zasady wprowadzania środków trwałych do ewidencji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2005 r. Urząd Skarbowy w Wejherowie PB/PDP/423-P-18/2005/KG Zasady wprowadzania środków trwałych do ewidencji

Pytanie podatnika

W posiadaniu spółki z o.o. są trzy maszyny do produkcji stolarki PCV. Spółka zawarła ze sprzedającym umowę kredytu krótkoterminowego pod zastaw maszyn (zakup maszyn na raty) oraz umowę przewłaszczenia, zgodnie z którymi po spłacie kredytu maszyny staną się własnością kredytobiorcy. Spółka nie uiściła ostatniej raty kredytu Spółka i nie posiada dowodu zakupu tych maszyn w postaci faktur czy umowy cywilnoprawnej (sprzedający odmawia wystawienia faktury). Ponadto, Spółka maszyn tych faktycznie nie użytkuje.

Czy Spółka może w takiej sytuacji wprowadzić te maszyny do ewidencji środków trwałych?

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732, zm. przen. Dz. U. z 2004 r. Nr 93, poz. 894, Dz. U. Nr 143, poz. 1199), po rozpatrzeniu wniosku podatnika (nazwa), z dnia 13.06.2005 r. (data nadania korespondencji w Urzędzie Pocztowym) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wprowadzenia do ewidencji środków trwałych Spółki nie użytkowanych środków trwałych, będących w posiadaniu podatnika.

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest błędne w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

W posiadaniu Spółki od lipca 2004 r. znajdują się trzy maszyny do produkcji stolarki PCV: frezarka do naroży, piła dwugłowicowa oraz frezarko - kopiarka. Podatnik nie posiada dowodu zakupu powyższych ruchomości w postaci faktur bądź umowy cywilnoprawnej. Pomiędzy dostawcą maszyn (kredytodawcą) a Spółką (kredytobiorcą) została w dniu 12.07.2004 r. zawarta umowa krótkoterminowego kredytu (z aneksem z dnia 26.07.2004 r.) oraz umowa przewłaszczenia w/w ruchomości na rzecz dostawcy z klauzulą zawartą w § 3, że "jeżeli w określonym w umowie terminie kredyt zostanie spłacony, przeniesienie własności traci moc i Kredytobiorca staje się z powrotem właścicielem rzeczy wymienionej w § 1" (czyli przedmiotowych maszyn). Podatnik nie uiścił jednak ostatniej raty ustalonej w aneksie z 26.07.2004 r. Do dnia dzisiejszego nie uzyskał od dostawcy faktury dokumentującej dokonanie zakupu ani innego dokumentu potwierdzającego przejście własności przedmiotowych maszyn z powrotem na Spółkę. Podatnik powyższych maszyn nie użytkuje, od 1 czerwca 2005 r. zostały one jednak wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Prezes Zarządu w złożonych wyjaśnieniach wskazał, iż w Jego ocenie przedmiotowe maszyny stanowią własność Spółki. Zdaniem Pytającego maszyny te prawidłowo zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika.

Do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wprowadza się składniki majątku o których mowa w art. 16a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwanej dalej Ustawą, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania (art. 16d ust. 2 Ustawy). Stosownie do art. 16a ust. 1 pkt 1, środkami trwałymi podlegającymi amortyzacji, z zastrzeżeniem art. 16c, są stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania - m. in. maszyny, urządzenia i środki transportu - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 Ustawy.

Środkami trwałymi w rozumieniu art. 16a Ustawy, są m. in. ruchomości (maszyny) spełniające jednocześnie poniższe warunki:

- stanowią własność lub współwłasność podatnika,

- zostały przez podatnika nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,

- są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania,

- przewidywany przez podatnika okres ich używania jest dłuższy niż rok,

- są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 Ustawy.

Obowiązkiem podatnika jest prowadzenie ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych (art. 9 ust. 1 Ustawy). Normy, które regulują sposób prowadzenia dokumentacji rachunkowej zawarte są w ustawie o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). W myśl art. 13 w/w ustawy, księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów (sum zapisów) i sald, które tworzą:

- dziennik,

- księgę główną,

- księgi pomocnicze,

- zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont pomocniczych,

- wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).

Konta ksiąg pomocniczych prowadzi się w szczególności dla środków trwałych, w tym także środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych oraz dokonywanych od nich odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych (art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości).

Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej ("dowody źródłowe"), do których należą:

- zewnętrzne obce - otrzymane od kontrahentów,

- zewnętrzne własne - przekazywane w oryginale kontrahentom,

- wewnętrzne - dotyczące operacji wewnątrz jednostki (art. 20 ust. 2 ustawy o rachunkowości).

Ustawa o rachunkowości (art. 21) określa również, jakie elementy powinien zawierać dowód księgowy, m. in. podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów.

W przypadku uzasadnionego braku możliwości uzyskania zewnętrznych obcych dowodów źródłowych, kierownik jednostki może zezwolić na udokumentowanie operacji gospodarczej za pomocą księgowych dowodów zastępczych (czyli dowodów wystawianych do czasu otrzymania zewnętrznego obcego dowodu źródłowego), sporządzonych przez osoby dokonujące tych operacji. Nie może to jednak dotyczyć operacji gospodarczych, których przedmiotem są zakupy opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz skup metali nieżelaznych od ludności. (art. 20 ust. 4 ustawy o rachunkowości).

Z pisma podatnika i złożonych przez niego wyjaśnień wynika, że nie dysponuje on fakturą potwierdzającą zakup maszyn będących przedmiotem niniejszego zapytania, nie posiada on również umowy cywilnoprawnej, która stwierdzałaby prawo własności Spółki w/w ruchomości bądź zawarcie umowy określonej w art. 17a ust. 1 Ustawy - na dzień wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych.

Brak powyższych dokumentów wyklucza więc prawo Wnioskodawcy do ujęcia posiadanych składników majątku w stosownej ewidencji, której prowadzenie, jak wskazano w niniejszym uzasadnieniu, dla celów podatkowych, winno być zgodne z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

W tym stanie faktycznym i prawnym Naczelnik tut. Urzędu postanowił jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl