PB I 3/4150/IN-439/US/2005/PM - Opodatkowanie dopłaty do wycieczki oraz imprezy integracyjnej z funduszu socjalnego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 września 2005 r. Izba Skarbowa w Łodzi PB I 3/4150/IN-439/US/2005/PM Opodatkowanie dopłaty do wycieczki oraz imprezy integracyjnej z funduszu socjalnego

Pytanie podatnika

Dotyczy opodatkowania dopłaty do wycieczki oraz imprezy integracyjnej z funduszu socjalnego.

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radomsku z dnia 3 sierpnia 2005 r. Nr I/415/Z-26/05.

W dniu 8 czerwca 2005 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Radomsku pismem Nr L.Dz.MOPS/1583/2005 wystąpił o wyjaśnienie, czy poniższe świadczenia spełnione na rzecz pracowników Ośrodka będą korzystały ze zwolnienia podatkowego zawartego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

1. wycieczka zorganizowana przez biuro turystyczne dla pracowników wymienionych imiennie,

2. wycieczka zorganizowana przez Ośrodek (bez pośrednictwa biura turystycznego) obejmująca zakup biletów wstępu, opłacenie przewodnika i transport uczestników,

3. impreza integracyjna obejmująca wydatki takie jak poczęstunek i organizacja zabawy z okazji Dnia Pracownika Socjalnego, której uczestnikiem mógł być każdy pracownik,

4. wycieczka do teatru, gdzie bilety i transport zostały zakupione przez Ośrodek.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radomsku postanowieniem Nr I/415/Z-26/05 uznał, iż ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają jedynie świadczenia otrzymane przez pracowników o charakterze rzeczowym. Tym samym przyjął, że świadczenia na rzecz pracowników w postaci wycieczek zorganizowanych zarówno przez biuro podróży jak i Ośrodek nie korzystają ze zwolnienia od podatku i stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy.

Natomiast, gdy brak jest możliwości indywidualizacji świadczenia i przypisania tego świadczenia konkretnemu pracownikowi, wówczas nie będzie ono stanowiło przychodu tych ostatnich ze stosunku pracy. Zatem koszt imprezy integracyjnej dla pracowników, w ocenie organu podatkowego pierwszej instancji, będzie zwolniony od opodatkowania.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza co następuje.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł, rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia rzeczy, ani też świadczenia rzeczowego dla jego ustalenia należy odwołać się do definicji zawartych w innych aktach prawnych. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne. W konsekwencji definicję świadczeń rzeczowych należy budować również w oparciu o przytoczony zapis. Materialny charakter, dający podstawę do zakwalifikowania jako świadczenia rzeczowe mają z pewnością: wartość biletów do teatru, kina, muzeum, wartość karnetu na basen czy siłownię oraz paczki świąteczne.

Drugim kryterium uznania konkretnego świadczenia za świadczenie rzeczowe - dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych - jest jego indywidualizacja. Jeśli spełnionego świadczenia nie można przypisać konkretnemu pracownikowi, wówczas nie można mówić o wystąpieniu przychodu ze stosunku pracy. Zatem takie świadczenia na rzecz pracowników, jak impreza integracyjna nie będą zaliczane do przychodów ze stosunku pracy, z uwagi na brak możliwości przyporządkowania zindywidualizowanych kwot do poszczególnych pracowników.

Opodatkowaniu będą zaś podlegać - jako świadczenia pieniężne ponoszone za pracowników - wydatki Ośrodka z tytułu wycieczek wykupionych w biurze podróży.

Odrębnie natomiast należy potraktować wydatki związane z opłaceniem kosztów transportu uczestników wycieczki zorganizowanej przez Ośrodek. Powyższe świadczenie, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, nie może zostać uznane za przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy, gdyż byłoby to sprzeczne z celem świadczenia jako całości, polegającego na wizycie w teatrze. Koszt przewozu pracowników do teatru miał bowiem jedynie charakter wtórny wobec zakupu biletów i wizyty w teatrze, a zatem nie mógł być rozpatrywany jako odrębne świadczenie. Tym samym całe przedmiotowe świadczenie należy uznać za zwolnione od opodatkowania.

Podobny charakter miało świadczenie polegające na zorganizowaniu wycieczki dla pracowników, które obejmowało zakup biletów wstępu, opłacenie przewodnika i koszt przewozu pracowników. Także w tym przypadku, koszt przewozu należy potraktować jako świadczenie o charakterze wtórnym i jako takie objąć zwolnieniem przedmiotowym.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl