PB I 3/4117/IN-42/USŁW/2005/MK - Odliczenie wydatków na zakup i montaż żaluzji okiennych oraz wpłat na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2005 r. Izba Skarbowa w Łodzi PB I 3/4117/IN-42/USŁW/2005/MK Odliczenie wydatków na zakup i montaż żaluzji okiennych oraz wpłat na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej

Pytanie podatnika

Dotyczy odliczania, w ramach ulgi remontowej, wydatków na zakup i montaż żaluzji okiennych oraz wpłat na fundusz remontowy do spółdzielni mieszkaniowej.

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 29 maja 2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź - Widzew Nr IX 005/218/1/Z/K/05 wydane w dniu 12 maja 2005 r, odmawia zmiany w/w postanowienia.

W dniu 6 kwietnia 2005 r. zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź - Widzew z wnioskiem o dokonanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Przedmiotem zapytania była możliwości odliczenia od podatku, w ramach ulgi remontowej, wydatków na zakup i montaż żaluzji okiennych oraz wpłat na fundusz remontowy do spółdzielni mieszkaniowej.

Przedstawiając swoje stanowisko uznał Pan, iż wydatki na montaż żaluzji mogą być odliczone od podatku w ramach ulgi remontowej. Pana zdaniem także wpłaty na fundusz remontowy podlegają odliczeniu w takiej wysokości, jaka widnieje na dowodzie wpłaty.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Widzew w postanowieniu z dnia 12 maja 2005 r. Nr IX-005/218/1/Z/K/05 nie podzielił przedstawionego we wniosku stanowiska.

Nie zgadzając się z interpretacją organu pierwszej instancji, w dniu 2 czerwca br. zaskarżył Pan w/wym. postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

Podniósł Pan, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa jedynie kwotę minimalnego wydatku związanego z ulgą na remont i modernizację. Nic nie mówi ona natomiast o czasie, kiedy zakupione materiały (lub usługi) zostaną fizycznie wbudowane w remontowane mieszkanie (...). Pana zdaniem ustawa nie ogranicza także maksymalnej wysokości wpłat na fundusz remontowy, precyzuje jedynie maksymalny limit wszystkich odliczeń.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza co następuje:

Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego jeżeli uzna, że zażalenie podatnika zasługuje na uwzględnienie.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r., podatek dochodowy/.../, obliczony zgodnie z art. 27 według skali podatkowej /.../, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Podstawowymi warunkami korzystania z tego odliczenia jest posiadanie tytułu prawnego do remontowanego budynku lub lokalu oraz poniesienie wydatku, który kwalifikowany jest jako wydatek podlegający odliczeniu od podatku z tego tytułu, udokumentowanego fakturami VAT.

Szczegółowy wykaz prac remontowych i modernizacyjnych zawierają przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

Z uwagi na to, iż ustawy podatkowe nie definiują pojęcia "remont" i "modernizacja", należy się posłużyć wykładnią językową. I tak, w Słowniku Języka Polskiego PWN remont określono jako przywrócenie wartości użytkowej danego obiektu, np. budynku, urządzenia, maszyny, pojazdu mechanicznego; naprawa, odnowienie czegoś Z kolei modernizacja to unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś.

Uwzględniając powyższą wykładnie, należy stwierdzić, iż zakupu rolet (żaluzji wewnętrznych) nie można zaliczyć do remontu lub modernizacji, a w konsekwencji poniesione na ich zakup wydatki nie podlegają odliczeniu z tego tytułu.

W kwestii dotyczącej odliczeń wpłat na fundusz remontowy słusznie Pan zauważa, iż ustawa wskazuje jedynie minimalną kwotę wydatku związanego z remontem lub modernizacją oraz maksymalną kwotę możliwego odliczenia. Pamiętać jednak należy, iż korzystanie z ulgi z tytułu remontu i modernizacji w zakresie wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej ustawodawca odniósł do przepisów dotyczących spółdzielni mieszkaniowych.

I tak spółdzielnie mieszkaniowe działają na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) i celem ich jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie członków spółdzielni. Na podstawie art. 4 ust. 1 tej ustawy, członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Art. 4 ust. 7 w/pow. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, iż o zmianie wysokości opłat spółdzielnia jest obowiązana zawiadomić lokatorów co najmniej 14 dni przed upływem terminu do wnoszenia opłat, ale nie później niż ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego ten termin. Zmiana wysokości opłat wymaga uzasadnienia na piśmie.

Jak wynika z powołanych przepisów, obowiązek uiszczania i wysokość opłat przez członków spółdzielni - w tym z tytułu funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej - określa statut spółdzielni mieszkaniowej.

Mając na względzie zapis art. 27a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż odliczeniu podlegają "wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów" stwierdzić należy, iż poniesione na ten cel wydatki mogą być odliczone tylko do wysokości opłat wynikających z postanowień statutu spółdzielni.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl