PB 3-MD-731-722-113/99 - Nieodpłatne używanie stojaków sklepowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 1999 r. Ministerstwo Finansów PB 3-MD-731-722-113/99 Nieodpłatne używanie stojaków sklepowych

Odpowiadając na pismo (...) w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych, Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia, co następuje.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w związku ze sprzedażą swoich towarów, spółka przekazuje jednostkom handlowym do nieodpłatnego używania stojaki sklepowe, służące do przechowywania towarów przeznaczonych do sprzedaży. Stojaki nie posiadają jakichkolwiek wyróżników o charakterze reklamowym, a jedynie służą do sprzedaży towarów spółki, przy właściwym ich wyeksponowaniu.

W związku z powyższym nie można uznać, że stojaki te nie są wykorzystywane dla celów działalności gospodarczej lub że nieuzasadnione jest ich wykorzystanie poza siedzibą podatnika, bowiem służą do sprzedaży produktów spółki, a tym samym mają również wpływ na przychody spółki.

Nie należy również traktować poniesionych wydatków związanych z zakupem tych stojaków jako wydatków poniesionych w celach reklamy, bowiem na bazie określeń i definicji słownikowych reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, miejscach i możliwościach nabycia itd. - w celu zachęty do nabywania tych towarów (produktów).

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby typowe, standardowe stojaki zawierały jakąkolwiek informację w celu zachęty do nabycia towarów; służą jedynie do właściwej ich sprzedaży.

Reasumując, należy stwierdzić, że poniesione wydatki na nabycie (zakup) stojaków, jeżeli nie są kwalifikowane na nabycie środków trwałych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 17 stycznia 1997 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz. U. Nr 6, poz. 35, z późn. zm.) mogą być kwalifikowane bezpośrednio w całej wysokości do kosztów uzyskania przychodów, bez względu na limit odnoszący się do kosztów reklamy.

Dla jednostek handlowych, którym przekazano stojaki, nie powstaną przychody z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń.

* Obecnie kwestie amortyzacji reguluje art. 16a-16m ustawy.

Opublikowano: LEX nr 6775