PB 3-MD-5953-722-619/98 - Wydatki ponoszone na wydanie katalogów reklamowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 1998 r. Ministerstwo Finansów PB 3-MD-5953-722-619/98 Wydatki ponoszone na wydanie katalogów reklamowych

Odpowiadając na pismo (...) w sprawie kosztów reprezentacji i reklamy dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w ramach nowelizacji przepisów na 1999 r. ustawą z 20 listopada 1998 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 144, poz. 931), nie wprowadza się zmian w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację i reklamę.

Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się w całej wysokości koszty reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Wydatki na reprezentację i reklamę niepubliczną są natomiast kwalifikowane do tych kosztów w wysokości do 0,25 proc. przychodów.

Ustawowy zapis "reklama prowadzona w sposób publiczny" należy analizować na bazie określeń i definicji słownikowych - poprzez zastosowanie gramatyki językowej.

Reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, miejscach i możliwościach nabycia itd. - w celu zachęty do nabywania tych towarów (produktów) i korzystania z określonych usług. W odniesieniu do całokształtu działalności podatnika niewątpliwie można również do reklamy zaliczyć te działania, które mają na celu przekazanie wiedzy o zaletach i wartości reklamowanej firmy (reklama firmy), a więc generalnie takie działania, które mają na celu zwiększenie przychodów podatnika.

Reklama o charakterze publicznym ma miejsce wówczas, gdy jest skierowana i potencjalnie dostępna dla wszystkich odbiorców, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.

W odniesieniu do kosztów związanych z katalogami reklamowymi i ich wysyłką - to jeżeli są one adresowane do określonego, wybranego kręgu osób (firm) zainteresowanych, bez powiązania ich z wcześniejszymi ogłoszeniami w środkach masowego przekazu - wówczas reklama taka nie posiada powszechnego charakteru, nie jest dostępna dla wszystkich - wobec tego nie ma publicznego charakteru i wydatki związane z taką reklamą, przy kwalifikacji ich do kosztów uzyskania przychodów, muszą być rozpatrywane z uwzględnieniem wyżej określonego limitu.

Reklama prowadzona w sposób publiczny ma miejsce wówczas, gdy jest realizowana poprzez środki masowego przekazu, w tym gdy jest zamieszczana w specjalistycznych pismach, periodykach i biuletynach (niezależnie od wielkości nakładu), poprzez filmy, zdjęcia, plakaty, foldery, broszury itd.

Reklama na terenie obiektów sportowych, obiektów użyteczności publicznej, reklama na obiektach użytkowanych przez podatnika, skierowana do anonimowego kręgu odbiorców, na środkach transportu, w sklepach, w książkach telefonicznych itd. należy do reklamy prowadzonej w sposób publiczny.

Przy prezentacji swojego katalogu reklamowego w związku z uczestnictwem w krajowych i zagranicznych imprezach, takich jak: targi, wystawy, giełdy, pokazy itp., które co do zasady mają publiczny charakter - wydatki związane z taką reklamą w pełnej wysokości są kwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów.

Opublikowano: LEX nr 6757